Pauliina Frilander valittiin Vuoden opiskelijaurheilijaksi
11.2.2011 klo 12:00

Pauliina Frilander palkittiin perjantaina Helsingissä vuoden 2010 opiskelijaurheilijana. Kuva: Lassi Palo

Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL) palkitsi perjantaina Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa kivääriampuja Pauliina Frilanderin Vuoden 2010 opiskelijaurheilijana.

Pauliina Frilander voitti syyskuussa opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kisoissa Puolan Wroclawissa naisten pienoiskiväärin makuuasentokilpailun. Kultaa tuli hänen kauden parhaalla tuloksellaan 593.

‒ Kilpailu meni minulta todella hyvin. Heti suorituksen jälkeen oli sellainen tunne, vaikken tiennytkään vielä voittaneeni. Olen harvoin ollut niin tyytyväinen kilpailun jälkeen kuin tuolloin olin, valinnastaan myös yllättynyt Frilander kertoi OLL:n 87-vuotispäiväkahveilla.

‒ Tämä tuntuu tosi hienolta. Ja hienoa on saada nimi heti hänen jälkeensä, Frilander hymyili osoittaessaan taitoluistelija Kiira Korven nimeä hienossa pokaalissa vuoden 2009 opiskelijaurheilijana.

Frilander ei ole varma osallistuuko hän elokuussa Kiinan Shenzenissä järjestettäviin kesäuniversiadeihin.

‒ Se kyllä kuuluu suunnitelmiini näillä näkymin, mutta pitää katsoa miten valinnat Serbian Belgradissa järjestettäviin EM-kilpailuihin menevät, hän sanoi.

22-vuotias Frilander opiskelee Tampereen yliopistossa monikielistä viestintää ja käännöstieteitä sekä saksan kieltä. Vuoden opiskelijaurheilija on valittu vuodesta 2002 lähtien. Valinnassa painotetaan menestystä korkeakouluopiskelijoiden kansainvälisissä arvokilpailuissa (universiadit ja opiskelijoiden MM-kisat), opiskelun ja urheilun onnistunutta yhteensovittamista sekä muuta urheilullista menestystä. Vuonna 2006 vuoden opiskelijaurheilijaksi nimettiin Viivi Koivu, joka voitti kultaa ilmakiväärikilpailussa opiskelijoiden kansainvälisissä ammuntakisoissa.

Opiskelijoiden MM-kisat ovat kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISU:n alaisia tapahtumia. Kisoja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Viime vuonna opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kilpailtiin 27 lajissa. Suomalaisia oli mukana kahdeksassa lajissa. Suomi saavutti yhteensä yhdeksän mitalia neljässä lajissa, jotka olivat salibandy, suunnistus, jousiammunta ja ampumaurheilu.

Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17-28-vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla. Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Opiskelijoiden liikuntaliitto (OLL) yhdessä lajiliittojen kanssa.