SAL:n valmentajien jatkokoulutuspäivillä Vierumäellä oli hyvä osanotto
21.3.2011 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton järjestämä valmentajien jatkokoulutuspäivä 19.3. Vierumäellä sai erittäin myönteisen vastaanoton. Osanottajat toivoivat kuin yhdestä suusta vastaavantyyppisiä koulutustilaisuuksia järjestettävän vaihtelevilla teemoilla pari kertaa vuodessa.

Suomen Ampumaurheiluliiton järjestämillä valmentajien jatkokoulutuspäivillä 19.3. Vierumäellä oli hyvä ja aktiivinen osallistujajoukko. Kaikkiaan "Ampujan harjoittelu – tie parempiin tuloksiin" -päiville kokoontui 25 valmentajaa.

Päivän pääteemoina olivat ampujan fyysinen harjoittelu ja testaus. Kurssilaiset pääsivät kokeilemaan keskivartaloon kohdistuvia harjoitteita myös käytännössä Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtajan Jari Karinkannan ja kiväärin nuorten olympiavalmentajan Pasi Wedmanin johtamana.

Tilaisuuden avannut Karinkanta muistutti hyvän fyysisen kunnon merkityksestä ampujan kehittymisessä. Hän esitteli myös tulevaa SAL:n työkalua "Urheilijan polkua" kurssilaisille. SAL:n urheilijan polku valmistuu tänä keväänä ja on heti valmistuttuaan käytettävissä valmentajakunnan ja kenttäväen työkaluna.

Pasi Wedman alusti ampujan fyysisistä testeistä ja monipuolisesta ja määrällisesti riittävästä harjoittelusta. – Pitää harjoitella, jotta jaksaa harjoitella, hän muistutti.

Ennen lounasta kurssilaiset osallistuivat Karinkannan ja Wedmanin ohjaamiin keskivartalojumppaan ja kuntosaliharjoitteluun. Kaikkiaan kolmisenkymmentä liikettä käytiin johdetusti läpi.

Nuorten olympiaryhmän kivääriampuja Anton Aprelev kertoi mukavan leppoisasti, kuinka hänen harjoittelussaan fyysisen kunnon paraneminen on kokonaisuudessaan kehittänyt häntä ampujana. Harjoittelu on muutenkin kehittynyt erityisesti kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana. Aprelevin laukaisumäärät ovat olleet 20000-25000:n luokkaa kauden aikana. Aprelevin kertoessa tuntemuksistaan ja harjoittelunsa edistymisestä hän sai osakseen oikean kysymystulvan. Kuulijat halusivat tietää nuoren miehen harjoittelun pienimmistäkin yksityiskohdista.

Päivän päätteeksi keskityttiin ampujan psyykkisiin tekijöihin ja näiden valtaviin kehittymisen mahdollisuuksiin, kun psykologi Sampo Kettunen kertoi kilpailujännityksestä ja sen kanssa tutuksi tulemisesta teemalla "Mikä estää sinua olemasta omalla tasollasi?" Kettunen todellakin sai kuulijat ajatuksiin ja miettimään psyykeen merkitystä tämän päivän huippu-urheilun tuloksen tekemisessä. Kettusen teema avasi runsaan keskusteluvyöryn kurssipäivän päätteeksi.

Tilaisuuden päättyessä innokkaat kurssilaiset toivoivatkin kuin yhdestä suusta vastaavantyyppisiä koulutustilaisuuksia järjestettävän vaihtelevilla teemoilla pari kertaa vuodessa.

Osanottajien joukossa oli ilahduttavasti myös muutamia aktiivisia tehoryhmän ja nuorten maajoukkueen urheilijoita. Kurssilaisia oli kivääristä, pistoolista, practicalista, skeetistä, trapista ja 2-trapista.