3.4.2011 klo 12:00

Kultahippufinaali oli jälleen Suomen Ampumaurheiluliiton turvallinen osuma napakymppiin. Onnittelut ansaitsevat SAL:n lisäksi Turun Seudun Ampujat – kisojen järjestäjä, nuorisoammuntaa harrastavat seurat ja niiden ohjaajat, lasten vanhemmat ja tietenkin kaikki lapset – Kupittaalla kilpailleet ja hekin, jotka tällä kertaa eivät olleet 2.-3.4. järjestetyssä hienossa juhlassa.

Kupittaan urheiluhalli tarjosi mainiot puitteet ja TSA:n järjestelykoneisto pelasi rasvatusti. Ilahduttavaa oli todeta, että ohjaajat ja lasten vanhemmat ymmärsivät hyvin sen, että Kultahippufinaali on lasten oma kohtaaminen. Siihen liittyi kaverien tapaaminen, kilpailu ja menestyminen oli vasta seuraavalla sijalla. Oli lämmittävää seurata sitä, miten lapset olivat hienosti ohjaajinsa hellässä huomassa, vaikka luoti ei aina ollut aivan keskellä tai putoava taulu ei tipahtanutkaan.

Kilpailua seurasivat mm. lounaisen Suomen "ikiampujat" Antti Yli-Paunu ja Mauri Ihattula. Kokenut kaksikko oli ihmeissään seuratessaan kilpailujen riemukasta menoa ja korvia särkeviä kannustushuutoja. He harmittelivat sitä, että menneinä vuosikymmeninä nuoret olivat ampumaseuroissa sivuosassa.

Aluekilpailujen kautta finaaliin

– Nyt finaaliin pääsee osallistumalla aluekilpailuihin. Aluekilpailuja järjestetään jokaisella SAL:n alueella. Kaikkiaan järjestetään n.25 aluekarsintaa. Ei olisi haitaksi, jos osanottajia olisi alueilla niin paljon, että siellä jouduttaisiin tekemään nykyistä suurempaa karsintaa. Toivoisin, myös, että aluekarsintoihin saataisiin vastaavaa finaalin tuntua kuin mitä on näissä kisoissa, sanoi SAL:n nuoriso- ja koulutuspäällikkö Timo Rautio.

-Elokuussa 6.8. Joensuun Ampujat järjestää Onttolassa lasten ruutiaseiden vastaavan finaalin. Eikä tässäkään ole tietenkään kaikki, vaan pääasia on se vuoden ympäri jatkuva työ, minkä seurojen ohjaajat ja lasten vanhemmat tekevät nuorten parissa omissa seuroissaan.

Katse Kuopioon

Vuoden kuluttua, 23.-24.3, Kultahippufinaali järjestetään Kuopio-hallissa. TSA:n kisajärjestelyjä seurasi moni ensi vuoden kisojen vastuujärjestäjä. He sanoivat lähtevänsä turvallisin mielin kotimatkalle. Kisajärjestelyistä ei paljastunut vaikeita ongelmia. Erityisesti rakennuspuoli sai tärkeitä tietoja evääkseen.

Kuopio tulee olemaan hyvä kisapaikka. Halli on upea kisa-areena, majapaikkoja on monenlaisia – lasten suosimista kylpylöistä lähtien. Kisajärjestelyjen päävastuu on Siilinjärven Urheiluampujilla ja vankan tukensa antavat Kuopion Metsästys- ja Ampumaseura sekä Maaningan Metsästys- ja Ampumaseura. Järjestelytoimikunnan puheenjohtajana on SiuRan Kimmo Lahti.

Tulokset löytyvät tämän linkin takaa

Kuvat ja tekstit: Matti Erkkilä ja Timo Rautio