SAL sopuisasti kohti 2012 EM-kilpailuja
16.4.2011 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto valitsi Vantaalla pidetyssä kokouksessa puheenjohtajakseen kaksivuotiskaudeksi yksimielisesti Hannu Haapaniemen Tampereelta. Liittovaltuuston puheenjohtajana Haapaniemi jatkaa nyt toiselle kaudelle. Varapuheenjohtajiksi vuosille 2011-2012 liittovaltuusto valitsi Anna-Kaisa Räsäsen Joensuusta ja Tapio Hännisen Rovanimeltä.

Liittovaltuusto hyväksyi kokouksessaan myös vuoden 2010 vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Ampumaurheiluliiton kulut olivat -2.125 miljoonaa euroa. Liiton tulos taipui toimintavuonna hieman tappiolliseksi eli tulokseksi jäi -13.107 tappiota.

–          Olemme joutuneet hieman nipistämään joissakin asioissa, mutta pystyimme kuitenkin sataprosenttisesti viemään suunnitellut asiat läpi huippu-urheilun puolella niin, että urheilijat ovat pystyneet keskittymään ja valmistautumaan kunnolla tähän kauteen. Liiton talous ja kunto on kuitenkin hyvässä mallissa ja menestystä on tullut monella rintamalla, vaikka emme ole pystyneetkään mihinkään tiikerin loikkiin. Olemme kuitenkin onnistuneet priorisoinneissamme ihan hyvin, totesi SAL:n puheenjohtaja Mikko Nordquist avauspuheessaan.

Liittovaltuusto haluaa kehittää seuratoimintaa

Valtuuston kokouksessa hyväksyttiin myös liiton pitemmän ajan strategia, jossa yhtenä pääpainopisteenä on panostaminen seuratoimintaan. Liittovaltuuston mielestä on satsattava entistä enemmän seurojen hyvinvointiin, siellä toimivien ihmisten jaksamiseen. Toimintaa onkin lähdetty rikastuttamaan ME YHDESSÄ teemalla, jossa tuetaan pientä ampumaurheilijaa elämänsä eri vaiheissa kasvamaan isoksi ihmiseksi ja löytämään oma potentiaalinsa urheilijana. SAL:ssa on viety urheilijan ura-ajattelua, jossa toiminnot rakentuvat eri elämän vaiheen mukaan jo vuodesta 2004 saakka, mutta nyt asia on konkretisoitunut selvästi SAL:n ja Olympiakomitean huippu-urheilun kehityshankeen tiimoilta.

Liittovaltuusto teki hallituksen esityksistä poiketen tarkennuksia vuodelle 2012 tuleviin maksuihin. Hallituksen esitys oli pitää maksut ennallaan. Valtuuston mielestä on tärkeää, että liitto pystyy resursoimaan entistä paremmin valmennus- ja seuratoimintaan, niin että seurat pystyvät saamaan parhaan mahdollisen osaamisen käyttöönsä. Liittovaltuusto muistutti myös, että maksut ovat olleet lähes koko 2000-luvun samat ja normaalit elinkustannuksetkin ovat jo nousseet nykyisiä tarkennuksia enemmän. Edellä mainituin perustein liittovaltuusto päätti yksimielisesti tarkistaa hallituksen esityksestä poiketen jäsenmaksua kahdestakymmenestä eurosta kahteenkymmeneenkahteen euroon. Ns. perheen toisen henkilön jäsenmaksu nousee myös kahdella eurolla. Liittovaltuusto tarkisti myös lisenssimaksujen hintoja ensi vuodelle. Korotukset ovat yhdestä eurosta neljään euroon, harrastelisenssi nousee eniten  eli neljä euroa. Liittovaltuuston mielestä nyt tehdyillä pienillä tarkennuksilla saada seuroille suunnattu valmennusapu paremmin käyntiin.  Seuroja SAL:ssa on reilut 300 ja niissä jäseniä noin 35.000. Seurat maksavat liitolle jäsenmaksua jäsenmääränsä mukaan.

Liittovaltuustossa hyväksyttiin myös suositus, että järjestäessään kilpailuja seurat järjestäisivät kilpailuissaan aikuisten sarjojen lisäksi myös lasten, mutta erityisesti myös nuorten sarjat 15-20 välisen iän urheilijoille..

Suomessa jaetaan viimeiset ammunnan Lontoon maapaikat.

Suomen Ampumaurheiluliitto järjestää 14.-20.2.2012 Heinolan Vierumäellä ilma-aseiden EM-kilpailut. Kilpailuissa jaetaan viimeiset Lontoon ampumaurheilun maapaikat ilmakiväärissä ja –pistoolissa. Vierumäellä järjestettävissä kilpailuissa on jaossa kaikkiaan 16 maapaikkaa.

Kilpailuihin odotetaan osallistujia 45-48 maasta. Urheilijoita tulee reilut kuusisataa, mutta osallistuja määrä nousee heidän taustajoukkojensa kanssa pitkästi toiselle tuhannelle. Peruskilpailut ammutaan Vierumäki Areenalla, mutta finaalit joudutaan viemään runsaan osanottaja- ja näytteilleasettajamäärän vuoksi Vierumäki hallin tennisareenoille, joille rakennetaan erillinen finaalirata sekä liikkuvan maalin radat katsomoineen.

–          Kilpailut tulevat kiinnostamaan sekä suurta yleisöä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin juuri sen vuoksi, että niissä kilpaillaan viimeisistä maapaikoista olympialaisiin. Ne ovat varmasti kovatasoisimmat ampumaurheilukilpailut, joita koskaan on käyty Suomessa. Kilpailut tullaan näkemään televisiossa, sillä YLEn puolelta on näytetty televisioinnille vihreää valoa, vaikka yhtiössä joudutaankin tarkkaan harkitsemaan, mitä tuotetaan, uudelleen organisointien vuoksi. Kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä sovittu, uskon että pääsemme allekirjoittamaan sopimuksen lähiaikoina. Ja ampumaurheiluhan on laji, joka sopii erityisen hyvin tv-lajiksi, totesi liiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi antamassaan selvityksessä valtuustolle.