Marjo Yli-Kiikka ja Hanna Etula kaukana kärjestä Fort Benningin maailmancupissa
20.5.2011 klo 12:00

Hanna Etula ja Marjo Yli-Kiikka jäivät kauas kärjestä naisten ilmakiväärissä perjantaina Yhdysvaltain Fort Benningissä jatkuneessa maailmancupissa. Tuloslistaa joutuu selaamaan harmillisen pitkään ennen kuin suomalaisnaisten nimet löytyvät: Etula oli 55:s ja Yli-Kiikka 98:s.

Lahden Ampumaseuran Hanna Etula tähtäsi 392 pistettä, ja Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuraa edustava Marjo Yli-Kiikka ampui tuloksen 385. Kilpailun voitosta käytiin tiukka kamppailu. Voiton vei Kiinan Siling Yi tuloksella 502,0 (398+104,0). Hän voitti uusinnassa Saksan Sonja Pfeilschifterin (10,3/10,1).

Suomen Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi sanoi, ”ettei tänään ollut meidän päivämme”.

– Kumpikin (Yli-Kiikka ja Etula) oli ihan ulkona kuvioista, Hirvi sanoi.

Kummankin kausi on ollut hyvä, esimerkiksi Yli-Kiikka voitti maaliskuussa ilmakiväärin EM-hopeaa Italian Bresciassa ja Sydneyn maailmancupissa hän oli yhdeksäs. Aina ei vain ole se hyvä päivä:

– Sellaista sattuu urheilussa, ettei mikään onnistu. Ja tänään oli sellainen päivä, Hirvi harmitteli eikä osannut tuoreeltaan sanoa miksi näin kävi.

– Mitään erikoista ei ole ollut, ja Hanna ja Marjo ovat olleet hyvällä mielellä, Hirvi jatkoi ja muisteli omaa uraansa, jolta samanlaisia päiviä löytyi. Hän kertoo olleensa yli 590:n kunnossa ja Münchenissä ”kaikkensa yrittäen” sai 568. Seuraava kisa oli taas ok.

Perjantaina ammuttiin myös miesten olympiapistoolin ensimmäinen puolikas. Lehtimäen Ampujien Marko Talvitie ampui tuloksen 285. Kilpailu jatkuu lauantaina, jolloin ammutaan myös miesten pienoiskiväärin makuuasennon karsinta (Henri Häkkinen ja Juho Kurki) sekä miesten vapaapistoolin karsinta (Kai Jahnsson).

Kauden viides Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup Fort Benningissä päättyy sunnuntaina. Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä kilpailee runsaat 600 urheilijaa kivääri- ja pistoolilajien maailmancupissa. Osallistuvia maita on 70. Kilpailtavissa kymmenessä lajissa on jaossa 24 maapaikkaa ensi vuonna Lontoossa järjestettäviin olympialaisiin. Maailmancupiin osallistuu kymmenen suomalaista ampumaurheilijaa.

Suomella on kolme maapaikkaa Lontoossa vuonna 2012 järjestettäviin olympialaisiin. Kai Jahnsson saavutti paikan viime tiistaina miesten ilmapistoolissa, ja ennen häntä olympiamaapaikat olivat saavuttaneet Mira Suhonen (ilmapistooli) ja Satu Mäkelä-Nummela (trap). Suhonen sai paikan viime vuoden elokuussa Saksan Münchenissä järjestetyissä MM-kilpailuissa ja Mäkelä-Nummela huhtikuussa Pekingissä järjestetyssä haulikkolajien maailmancupissa.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) valmennuksen johtaja Jari Karinkanta uskoo siihen, että 8-9 maapaikan tavoite Lontooseen toteutuu.

Lisäksi Minna Leinonen voitti toukokuun alussa Espanjan Alicantessa vammaisampumaurheilun maailmancupissa ilmakiväärin R5-kilpailun ja saavutti siten maapaikan Lontoon paralympialaisiin 2012.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup 16.-22.5.
Fort Benning, Yhdysvallat

Tulokset pe 20.5.
Naisten 10m ilmakivääri 40 ls + 10 ls finaali: 1) Siling Yi Kiina 502,0 (398+104,0 / uusinta 10,3), 2) Sonja Pfeilschifter Saksa 502,0 (399+103,0 / 10,1), 3) Petra Zublasing Italia 501,8 (399+102,8), 4) Stine Nielsen Tanska 500,9 (399+101,9), 5) Stephanie Obermoser Itävalta 500,8 (398+102,8), 6) Sibylle Pfiffner Sveitsi 500,0 (397+103,0), 7) Liuxi Wu Kiina 499,8 (399+100,8), 8) Sun Hwa Kim Etelä-Korea 499,1 (397+102,1), … 55) Hanna Etula Suomi 392, … 98) Marjo Yli-Kiikka Suomi 385.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.