ME YHDESSÄ hanke sopii hyvin urheilijapolku-ajatteluun
12.6.2011 klo 12:00

SAL:n Tulevaisuusryhmä ja ME YHDESSÄ hanke istuivat suunnittelupalaveria Tehoryhmäleirin aikana 9.-10.6. Siilinjärvellä. Urheilijan polun (Huippu-urheilijan) tarkoituksena on kehittää ja kasvattaa urheilijaa ihmisenä sekä luoda edellytykset aina huippu-urheilijaksi saakka.

Tulevaisuusryhmän mielestä urheilijan polku kytketään kiinteäksi osaksi seurayhteisöä ja sen toimintakulttuurin kehittämistä. Tällöin urheilijan polun kehittyminen on kiinteämmässä yhteydessä yhteisöön, joka pystyy tukemaan sitä. Samalla kun urheilijapolun ympärille rakentuu tukiverkosto ja kehitystoiminnot, kehittyy myös koko seuratoiminta.
 – Käytämme huippu-urheilua välineenä kehittää seuratoimintaa, kiteyttää ME YHDESSÄ -hanketta ja Tulevaisuusryhmää vetävä Rainer Hirvonen.

–          ME YHDESSÄ hankkeen tarkoituksena on koota voimavaroja seuratoiminnan perustoimintojen kehittämiseen ja uudelleen arviointiin eri elämän vaiheessa ja eri toiminnoissa olevien ihmisten tarpeiden ja toiveiden mukaan. Kotiseura-ajatuksessamme toiminnot rakentuvat jatkossa siis lasten, nuorten, nuorten aikuisten, aikuisten ja senioreiden tarpeista ja toiveista käsin.

Urheiljapolku istuu tähän hankkeeseemme loistavasti, sillä siinä peilataan urheilijan uran kehittyminen eri vaiheissaan aina huipulle saakka. Käymme läpi ja puhumme auki polkujen eri toimintatasot, tavoitteet, valmentajien, vanhempien, seuran ja liiton roolit sekä tehtävät, kertoo Hirvonen.Lähdemme hyödyntämään tässä kohdin huippu-urheilua, joka on rakentanut ja miettinyt pitkospuita ja tarpeita pisimpään mm. SAL:n ja Olympiakomitean huippu-urheilun kehityshankkeessa ja Huippu-urheilun muutosryhmässä. Synergiaedut ovat tässä kohdin hyvät ja olisi ollut ajan ja voimavarojen haaskuuta keksiä pyörää uudelleen, toteaa Hirvonen.

–          Huippu-urheilun kautta ja sen tarpeisiin vastaamalla ja sitten mallintamalla pystymme kehittämään koko seuratoimintaa, iloitsee SAL:n valmennuksen johtaja Jari Karinkanta.

–          Kun peilaamme rooleja ja tarpeita sekä laitamme toiminnot kuntoon, saamme samalla hyviä käytäntöjä normaaliin seuratoimintaan. Huippu-urheilu palvelee tässä hienosti muuta seuratoimintaa, myhäilee Hirvonen. Seurojen ja siellä olevien ihmisten on kuitenkin itse päätettävä mihin suuntaan he haluavat seurojaan ja niiden toimintoja tulevaisuudessa viedä. ME YHDESSÄ hanke tulee tarjoamaan ”vierihoitoa” mukaan haluaville seuroille jatkossa. Me tulemme jalkautumaan avuksi ja liitto tulee resursoimaan taloudellisestikin tähän seurojen kehittämiseen. Liittovaltuustossahan päätettiin, että jäsenmaksuja parilla eurolla korottamalla viiden vuoden ajan saadaan merkittävät taloudelliset resurssit tähän toimintaan. Korotukset nimenomaan korvamerkitään seuratoimintaan ja palautuvat ”vierihoidon ”kautta seuroille. Korotusidea syntyi itse asiassa kentän toiveista ja esityksestä, muistuttaa Rainer Hirvonen, joka Tulevaisuusryhmän vetäjän roolin lisäksi istuu myös Liittovaltuustossa.

–