Juniorien haulikkolajien Suomen osakilpailun ensimmäinen päivä päättyi italialaisen voittoon kaksoistrapissa
1.7.2011 klo 12:00

Orimattilassa kolmatta kertaa järjestettävä nuorten kansainvälisen haulikkolajien osakilpailun ensimmäinen kisapäivä torstaina 30.6 päättyi italialaisen Jacopo Trevisianin voittoon kaksoistrapissa tuloksella 179. Suomen Teemu Jutila oli kisan neljäs tuloksella 166.

Nuorten kansainvälisen haulikkolajien Suomen osakilpailu järjestetään 28.6.-3.7.2011. Cupissa käydään poikien tuplatrapin kisan lisäksi skeetin, trapin kisat sekä poikien että tyttöjen sarjassa.

Vaikka jo peruskisan aikana italialainen Trevisian otti selkeän kaulan intialaisten kilpakumppaniensa Asher Norian (136 +41) ja Ankur Mittalin (132+39) kanssa, Jutila taisteli finaalin parhaan tuloksen 42. Tulos ei kuitenkaan riittänyt kuromaan kilpakumppaneitaan kiinni perustuloksen 124 jälkeen ja neljäs sija jäi suomalaisen tulokseksi finaalin jälkeenkin.

Kisan jälkeen Teemu Jutila ei tulokseen ollut tyytyväinen vaikka totesi sijoituksen olevankin kohtuullinen.

– Tämän kauden treenit ovat toistuvasti todistaneet minun pystyvän parantamaan ennätystäni. Nyt en vain pystynyt realisoimaan tätä kisoissa, Jutila harmitteli.

Lahden urheilukoulua käyvä Jutila kiittelee treenimahdollisuuksiaan ja toteaa, että tällä hetkellä hänellä on todella hyvät mahdollisuudet niin laadulliseen kuin määrälliseenkin harjoitteluun ja treenit sujuvatkin sen mukaisesti. Nuoren miehen silmissä siintää tulevat EM-kisat, joihin hän hakee vielä vahvoja näyttöjä. Seuraavan kerran Jutila kisaa heinäkuun puolessa välissä Pohjolakiekossa Nastatuplissa, Orimattilassa.

Kolmas kerta tuo jo sopivan määrän rutiinia järjestelyihin

Aamun utuisuus vaihtui torstaina kaksoistrapin peruskisan aikana helteiseksi auringonpaisteeksi.  Korkeaksi noussut lämpötila ei kisaajia kuitenkaan häiritse. Haulikon pääasiallinen kisakausi on kesäisin ja Suomessakin lämpimimpään aikaan. Kaukaisimmille kilpailijoille Intiasta Suomen korkea lämpötila on pelkästään positiivinen yllätys.

Orimattilassa kolmantena vuonna peräkkäin järjestetyssä kansainvälisessä junioreiden haulikkokisassa kilpailee n. 65 osallistujaa. Suurimmat delegaatiot Suomen lisäksi ovat Intialla, Italialla sekä Saksalla.  Osakilpailuja on yhteensä kolme;  Saksan Suhlissa, Suomen Orimattilassa sekä Italian Porpettossa. Tänä vuonna myös cupin finaali käydään Italiassa. Ensi vuonna finaalien järjestämisvuoro on Orimattilassa.

Osallistujia tämän vuoden osakilpailuun on vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Tähän vaikuttavat mm. USA:n ja Venäjän omat kisojen kanssa päällekkäin sattuneet kansalliset haulikkokisat. Toiseksi painavaksi syyksi useampi järjestäjistä näkee olympialaisia edeltävän vuoden.  Olympiapaikkojen metsästys maailman cupeista eripuolilta maailma syö liittojen rahoja. Tämä näkyy vähäisinä osallistumismäärinä muihin kisoihin.

Vähäisempi osallistujamäärä ei kuitenkaan tunnelmaa ole järjestäjien ja vieraiden keskuudessa ainakaan ensimmäisenä päivänä laskenut. Orimattilan ampumakeskuksen paviljongin ympäristöön on kokoontunut  hyväntuulinen ampujaporukka ja iltapäivä päättyy palkintojen jakoon ja italialaisten juhlaan. Orimattilan seudun urheiluampujien järjestäjäporukka on tyytyväinen ensimmäiseen kisapäivään.

Kolmas kerta menee jo vähän enemmän rutiinilla. Osataan välttää ne turhimmat hössötykset ja juoksut, summaa kaksi viikkoa lähes täysipäiväisesti kisojen eteen töitä tehnyt Orimattilan seudun urheiluampujien puheenjohtaja Raine Keskipasma.

Kisat jatkuvat perjantaina skeetin ja trapin virallisilla harjoituksilla. Lauantaina kilpailut jatkuvat tyttöjen ja – poikien skeetin ja trapin kisoilla. Sunnuntaina käydään poikien finaalit.

Lisätietoa ja tuloksia kisoista löydät täältä.