Mikkelin Ampujat 125 vuotta
29.8.2011 klo 12:00

Mikkelin Ampujat juhlisti 125 vuotista olemassaoloaan 50m kiväärin SM-kisojen yhteydessä. Seura SAL:n neljänneksi vanhin seura.

125 vuotisjuhlallisuudet alkoivat Kyrönpellon Ampumaradalla lauantaina klo 8.30 lipunnostolla. Lipunnostoa seuranneessa tilaisuudessa Puolustusvoimien tervehdyksen toi maavoimien esikuntapäällikkö kenraalimajuri Juha-Pekka Liikola.

Liikola kiitteli yhteistyötä, jota Mikkelin Ampujat ovat tehdeet puolustusvoimien kanssa. Liikola totesi myös, että on tärkeää myös yhteiskunnan kannalta, että se saa vastuunsa tuntevia nuoria jäsenikseen. Siinä MA on tehnyt arvokasta työtä.

Suomen Ampumaurheiluliiton tervehdyksen juhlivalle seuralle toi liiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi, joka juhlapuheessaan toi esille huolensa siitä, miten kaikki nuoret saataisiin mukaan yhteiskuntaan ja syrjäytymisvaaraa voitaisiin ehkäistä. Aarrekiven mukaan urheiluseuratoimintaan mukaantulo on yksi erinomainen keino ehkäistä syrjäytyneisyyttä.

Aarrekivi totesikin, että emme tarvitse aselain kiristämisiä, olympialajin tai muunkaan harrastusmuodon kieltämistä, vaan laajan ja syvällisen keskustelun aloittamista syistä, jotka ovat nuorten pahoinvoinnin ja syrjäytymisen taustalla sekä miettimistä miten voisimme panostaa yhteisöllisyyden kehittämiseen ja nuoriin, niin että he olisivat aidosti mukana yhteiskunnassa ja rikastuttamassa yhteisöämme.

Uskon, että nuorten ja perheiden elämän laatua parantamalla, yhteisöllisyyttä lisäämällä ja kehittämällä myös monet ongelmatkin vähenevät ja helpottuvat. Yksi mahdollisuus syrjäytymisen ehkäisemisessä voisi varmasti olla mukaan tulo urheiluseuratoimintaan. Ampumaurheilun kotiseura-ajatuksen perustana on ME YHDESSÄ, jossa toiminnan näky rakentuu mukaan tulijoista käsin ja asiat tehdään yhdessä, totesi toiminnanjohtaja .