Teemu Lahti vakiopistoolifinaalin voittoon Sveitsissä
11.9.2011 klo 12:00

Teemu Lahti päätti kautensa kultamitaliin Walther European cupin finaalissa.

Teemu Lahden menestys jatkui tänään sunnuntaina 11.9. 2011 Sveitsin Thunissa järjestetyssä Walther Euroopan Cup -finaalissa. Lahti ampui kultamitalin tuloksella 572. Hopea- ja pronssimitaleista käytiin uusinta portugalilaisen Joao Costan ja tsekkiläisen Thomas Tehanin välillä. Hopean vei portugalin Costa tuloksella 46. Tsekin Tehan ampui 44. Suomen Marko Räsänen oli vakiopistoolin yhdestoista tuloksella 551 ja Marko Talvitie kuudestoista tuloksella 543.

Lähes helteisissä säissä Thunissa käyty sunnuntain vakiopistoolin finaalikisa päättyi Suomen osalta upeasti. Jo eilen hopeaa isopistoolin finaalissa ottanut Teemu Lahti ampui tänään kultamitalin.

– Kyllä tänään meni juuri niin kuin pitikin, totesi tuore kultamitalisti Teemu Lahti.

– Tiesin, että oman tasoni pitäisi riittää menestykseen ja kun hommat lähtivät kulkemaan niin kuin piti, niin näin kävi. Koko ajan oli rauhallinen ja hyvä olo.  Miehellä ei päässyt ”keittämään” koko aikana, Lahti nauraa.

Pitkän kauden ampunut Lahti aikoo nyt viettää harjoitusvapaata reilun kuukauden ajan. Vapaata vietetään metsästyksen parissa. Loka-marraskuun vaihteessa uusi kausi käynnistyy hiljalleen ja tammikuussa Lahdella on tarkoitus käydä ampumassa ilma-pistoolilla SM-kisoissa, vaikkei se hänen päälajeihin kuulukaan.

– Ajattelin käydä kiusaamassa vähän maajoukkuemiehiä sillä puolella, Lahti hymyilee.

Kulunut kausi on ollut Teemu Lahdelle kansainvälisesti läpimurtokausi, kuten pistoolilajien valmentaja Marko Leppä kuvaili vakiopistoolikisan jälkeen.

– Teemu on ollut hyvä ampuja jo pitkän aikaa, mutta nyt se läpimurto on tapahtunut myös kansainvälisesti. Näissä piireissä ei varmasti kukaan väheksy Teemun saavutuksia, Leppä kertoo.

Marko Leppä harmittelee, että Lahdella jäivät Serbian EM-kisat väliin näillä saavutuksilla. Häntä esitettiin vielä hetki ennen kisoja mukaan joukkueeseen, mutta tällä kertaa Lahti jäi kotimaahan.

– Kyllähän se olisi ollut mukava käydä ampumassa Euroopan mestaruudesta, mutta nälkää jää nyt tulevalle kaudelle, Lahti miettii.

Walther Euroopan cup -finaalin suurin joukkue lähti heti kisan jälkeen kohti Suomea. Vaikka huomiset työt estävät suuremman juhlinnan tänään, tarjonnee valmentaja Marko Leppä mitalikahvit joukkueellensa ja erityisesti Teemu Lahdelle.

– Kyllä minulla oli lupa odottaa hyviä tuloksia jo ennen matkalle lähtöä, mutta en minäkään ihan tällaisia sijoituksia uskaltanut vielä pyytää, ylpeä valmentaja iloitsi.

Oheisessa liitteessä Walther cupin yhteenveto.