Suomen Ampumaurheiluliitto ja ampumaurheiluseurat kouluttavat vastuullisia ampumaurheilijoita
14.9.2011 klo 12:00

Liittyen Yle Hämeen ja Iltalehden tämänpäiväiseen (14.9.2011) nettiuutisointiin nuorten ampumaurheilukoulutuksesta Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) haluaa tarkentaa ja lisätä tietoja lajiliiton ampumaurheilun juniori- ja kultahipputoiminnasta.

Suomen Ampumaurheiluliiton nuorisotoiminta on lasten ja nuorten tarpeisiin mitoitettua monipuolista toimintaa, joka tukee kasvua pienestä ampumaurheilijasta isoksi ihmiseksi. Seurojen junioritoiminta pohjautuu nuorten osaamiseen ja vastuuseen perustuvaan toimintakulttuuriin. Sen pääteemoina ovat seuratoiminnan sosiaalisuus, rehellisyys ja oikeudenmukaisuus, toimintaa lasten ehdoilla ja monipuoliset tekemisen mahdollisuudet.

Uusien lasten ja nuorten harrastajien tie ampumaurheilun pariin kulkee seurojen ampumaurheilukoulujen kautta. Ampumaurheilukoulutoiminnan tukeminen on yksi Suomen Ampumaurheiluliiton nuorisotoiminnan sektorin tärkeimmistä tehtävistä. Seurojen ampumaurheilukouluja tuetaan materiaaleja tuottamalla sekä ohjaajakoulutuksia järjestämällä.

Ampumaurheilukouluissa painotetaan erityisesti turvallisuustekijöitä ja vastuullisuutta reilun pelin sääntöjen lisäksi. Ampumaurheilukouluissa opetellaan turvallista ja vastuuntuntoista aseiden käsittelyä, kuljetusta ja kilparatatoimintaa. Perusperiaatteina on, että asetta on käsiteltävä aina niin kuin se olisi ladattu ja että aseella ei saa koskaan osoittaa ihmistä eikä SAL:n lajeissa käytetä ihmishahmotauluja. Myös lasten vanhemmat koulutetaan ja perehdytetään lasten urheiluampumaharrastukseen ja sen turvallisuustekijöihin. Ampumaurheilijalle käytössään olevat aseet ovat urheiluvälineitä.

Ampumakoulutoimintaa tukee myös alle 15-vuotiaille tarkoitettu liiton Kultahipputoiminta, joka tarjoaa lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa. Kultahippujen kilpailujärjestelmän, ampumaurheilukoulujen ja ohjaajakoulutusten myötä jäsenseuroille tarjotaan erilaisia toiminta- ja kehittymisen mahdollisuuksia lasten ampumaurheilun järjestämistä varten. Näin lapset ohjataan turvallisesti ja vastuullisesti kehittävän harrastuksen pariin. Kultahipputoiminnassa on mukana reilut tuhat lasta, ja Suomen Ampumaurheiluliiton eri tasoilla tapahtuvaan nuoriso- ja maajoukkuetoimintaan osallistuu nuoria yli 80 seurasta. Alle 20-vuotiaita ampumaurheilijoita on nelisen tuhatta.

Ampumaurheilun nuorisotoiminnan sektorilla läpileikkaavana teemana on toiminnan sisältöjen laatu ja eettisyys. Eettisiä asioita tuodaan ohjaajakoulutuksissa ja materiaaleissa esille “Reilusti radalla” -periaatteen mukaisesti. Ampumaurheilu on mukana Nuori Suomi -toiminnassa.  Nuori Suomi -sinettiseuroja on tällä hetkellä kymmenen.

Lisätietoja nuorten toiminnasta, ampumaurheilukouluista sekä Kultahipputoiminnasta löydät osoitteesta https://www.ampumaurheiluliitto.fi/nuoriso/

Suomen Ampumaurheiluliitto yhdessä Ampumaharrastusfoorumi ry:n kanssa suosittaa kaikkia uusia ampumaurheiluharrastusta aloittaville henkilöille Ampumakorttikoulutusta, jossa jokainen harrastaja koulutetaan turvalliseen, vastuulliseen ja antoisaan harrastustoimintaan – ikään katsomatta. www.ampumaharrastusfoorumi.fi

Ampumaurheilu lajina on kuulunut olympialaisten lajikirjoon nykyaikaisten olympialaisten alusta saakka. Olympialiikkeen perustajana pidetty kreivi Pierre de Coubertin oli myös ampumaurheilun harrastaja. Suomessa ampumaurheilun keskusjärjestönä toimii Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL), jonka toimintaa tukee Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Ampumaurheilu on liikuntalain alainen urheilu- ja liikuntamuoto. Suomen Ampumaurheiluliiton lajikirjoon kuuluu kahdeksan eri lajikokonaisuutta, joista kolme lajikokonaisuutta (15 eri kilpailulajia haulikko-, kivääri- ja pistooliammunnassa) on olympialajeja. Pohjoismaiden, Euroopan ja maailmanmestaruuksista kilpaillaan sekä nuorten (alle 20v) että aikuisten sarjoissa.

Suomen Ampumaurheiluliitolla on noin 35000 jäsentä ja reilut 300 jäsenseuraa ympäri Suomen. Ampumaurheiluliiton toiminta perustuu liikunnan ja urheilun eettisille arvoille ja reilun pelin säännöille sekä avoimuudelle, oikeudenmukaisuudelle, turvallisuudelle sekä ympäristön huomioimiselle.

Ampumaurheiluliiton valmennusjärjestelmä antaa mahdollisuuden harrastajalle kehittyä ns. Tehoryhmien kautta nuorten maajoukkueeseen ja sieltä aina aikuisten maajoukkueeseen ja jopa olympiaurheilijaksi saakka.

Ampumaurheilu on Suomen menestyksekkäin kesäolympialaji 2000-luvulla. Tällä vuosituhannella olympiamitalisteja ovat Juha Hirvi, Satu Mäkelä-Nummela, Henri Häkkinen ja Marko Kemppainen, ja vammaisurheilussa Minna Leinonen ja Erkki Pekkala ovat voittaneet paralympialaisissa mitalin. Ensi kesänä järjestettäviin Lontoon olympialaisiin Suomella on jo neljä ampumaurheilun maapaikkaa. Leinonen on saavuttanut paikan Lontoon paralympialaisiin. Viimeisistä ampumaurheilun olympiapaikoista kilpaillaan 14.-20.2.2012 Heinolan Vierumäellä järjestettävissä ilma-aseiden (10m) Euroopan mestaruuskilpailuissa.

Ampumaurheilu on ohjattu ja turvallinen liikuntalaji, joka kehittää ihmisen keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä, oman kehon hallintaa ja tasapainon kehittymistä sekä keskittymiskyvyn paranemista.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi 040 774 6950