SM-kisajärjestäjille esiteltiin uutta tulospalveluohjelmaa
28.11.2011 klo 12:00

Ensi vuoden SM-kisajärjestäjille esiteltiin lauantaina uuden tulospalveluohjelman keskeisimmät asiat, mutta valmis ohjelma ei vielä ole. Esittely tapahtui Ampumaurheiluliiton Vantaalla järjestämässä koulutustilaisuudessa, johon osallistuivat ISSF:n lajien SM 2012-kilpailujärjestäjät.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi painotti avauspuheenvuorossaan sitä, että ”ampumaurheilukilpailut ovat lajimme näyteikkuna”. Hän kannusti rakentamaan jatkossa entistä parempia näyteikkunoita.

– Aina kannattaa petrata, ja siksi kannattaa rakentaa myönteistä kuvaa ampumaurheilusta. Tavoitteena on, että näyteikkunat keräisivät ja vangitsisivat katseita. Tehdään yhdessä paremmat kisat, sillä kehittämisen varaa on aina. Mielikuva syntyy ensivaikutelmasta, ja siksi on kaikkien etu, että kilpailumme ovat kunnossa, Aarrekivi sanoi ja myös muistutti lajin olevan ”tarkkailun alla” turvallisuuden ja lainsäädännön takia.

– TA on näyteikkunan somistaja, ja jokainen meistä on ampumaurheilun markkinointipäällikkö joko hyvässä tai pahassa. Tehdään siis yhdessä parempia kisoja ja autetaan toisiamme kehittämään ampumaurheilua. Ensin perusasiat kuntoon ja sitten tehdään kaikki asiat hyvin. Saamme jo pikkuasioilla laatua paremmaksi, Aarrekivi painotti.

Toimintamallina hän käytti 5T-mallia, jossa tieto, tunne, tahto ja taito muodostavat tuloksen. Aarrekiven mukaan kilpailut liitetään lajin tulevaisuuden näkyyn, jonka mukaan ”ampumaurheilu on arvostettu, kansainvälisesti menestyvä, innostava ja turvallinen urheilumuoto, jota harrastetaan nykyaikaisilla suorituspaikoilla”.

Uusi tulospalveluohjelma

Koulutustilaisuuteen osallistui nelisenkymmentä kisajärjestäjää, jotka kuulivat lauantai-iltana myös tuoretta ja mielenkiintoista tietoa uudesta tulospalveluohjelmasta. Sitä olivat esittelemässä Aarne Klemetti, Petri Manninen ja Olli Kuukkanen. Kun kaikki on valmista, Klemetin mukaan tulospalvelusta tulee kaikki lajit kattava tietopalvelu. Kilpailujen anominen ja järjestäminen sekä niihin ilmoittautuminen helpottuvat ja kaikki tulokset saadaan tietokantaan, josta urheilijat ja valmentajat voivat seurata tuloskehitystä.

– Nälkä kasvaa syödessä eli tiedon määrän lisääntyessä myös raportointitoiveet kasvavat. Tämä on siis jatkuvaa kehitystä, Klemetti sanoi.

Kun Klemetiltä ja Manniselta kysyttiin, mitä tulospalveluohjelma maksaa käyttäjilleen, Klemetti katsahti Mannisen tietokoneen näytölle ja naurahti, että ”se on siinä, ei se tuon kalliimpi ole”. Eli ohjelma ei maksa mitään.

– Pääpaino on kilpailuprosessin automatisoiminen, ja keskitetyt tulospalvelut on tarkoitettu niin ampujille, valmentajille, kilpailujärjestäjille, tiedotusvälineille, yhteistyökumppaneille, liitolle kuin ”suurelle yleisöllekin”. Ohjelman kautta kilpailuja voi siis tulevaisuudessa seurata kuka tahansa. Kantava teema on koko ajan ollut se, että ohjelmasta selviää ilman manuaalia. Ihan täydellisesti siinä ei ole kuitenkaan onnistuttu, Klemetti sanoi.

– Tilanne on nyt se, että ohjelmaa on testattu syksyn ajan. Ja aikataulu tästä eteenpäin on se, että sitä testataan rauhassa ensi kesään asti, Klemetti summasi tilanteen lauantai-iltana, kun kisajärjestäjät olivat nähneet käytännössä, miten ohjelma toimii ja miten sitä käytetään, ja saaneet sitä kommentoida.

Onnistuneet kisat?

Koulutustilaisuus jatkui sunnuntaiaamuna liiton viestintäpäällikön Lassi Palon katsauksella kisatiedottamiseen. Heikki Romppanen Orimattilan Seudun Urheiluampujista ja Tauno Tuhkanen Mikkelin Ampujista kertoivat kilpailujen järjestämisestä; mitä kaikkea on muistettava ja otettava huomioon. Lista on pitkä opastuksista palkintojenjakoon asti.

– Kilpailu on onnistunut, kun erät alkavat ja loppuvat ajallaan ja kun palkintojenjako on myös ajallaan. Tärkeää on myös se, että tuloksia ei tarvitse odottaa kauan, Tuhkanen sanoi.

Usein teknisenä asiantuntijana eli TA:na toimineen Marko Matilaisen mukaan tärkeintä on muistaa se, että kisat ovat ampujia varten. He ostavat kisajärjestäjältä palvelun ja saavat hyvän kilpailun, hän tiivisti.

Kisajärjestäjien loppuyhteenvedoissa todettiin muun muassa seuraavaa: kisoista ennakkojutut ja tieto ajoissa tiedotusvälineisiin, opastus perille asti, jämäkkyyttä sääntöjen noudattamiseen ja työrauha tulospalvelulle kisojen päätyttyä.

Koulutustilaisuuden vauhdikkaasti vetänyt liiton koulutuspäällikkö Timo Rautio oli tyytyväinen osanottajamäärään. Hän kiitti lämpimästi tilaisuuden alustajia ja kaikkia osanottajia aktiivisuudesta. Ensi vuoden toimintasuunnitelmaan on kirjattu vastaavanlainen tilaisuus.