Ilma-aseiden SM-kilpailut 14.-15.1. – Vierumäellä haetaan kotikenttäetua helmikuun EM-kisoihin
12.1.2012 klo 12:00

Ilma-aseiden Suomen mestaruuskisat järjestetään 14.-15. tammikuuta Vierumäellä. Tulevana viikonloppuna kisataan ilmapistoolin, ilmakiväärin ja liikkuvan maalin lajeissa. SM-kilpailut toimivat 14.-20. helmikuuta myös Vierumäellä järjestettävien 10 m ilma-aseiden Euroopan mestaruuskisojen ns. esikisoina.

Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta pitää SM-kisaviikonloppua erittäin tärkeänä tuleville EM-kisa-ampujille.

– SM-kilpailut ovat meille erityisen tärkeät. Pääsemme ampumaan kovatasoisen kisan EM-kisaolosuhteissa oikean valaistuksen ja muutoinkin identtisten olosuhteiden kanssa. Jos kotikenttäetua on mahdollista mitenkään käyttää hyväksi, niin sen paikka lienee nyt, Karinkanta mietiskelee.

Karinkanta iloitsee, että SM-kilpailut pystytään järjestämään niin sanottuna esikisana, joka palvelee kaikkia osapuolia.

– Helmikuussa kaiken täytyy mennä nappiin – niin urheilijoilla kuin järjestäjilläkin, hän muistuttaa.

Karinkanta ennustaa viikonlopun SM-kisoista erityisen kovatasoisia ja uskoo, että Vierumäellä erotetaan jyvät akanoista. Hän toivoo myös positiivisia yllätyksiä tuovia kisoja. Mukana ovat Lontoossa järjestettäviin olympialaisiin jo valitut Kai Jahnsson, Mira Suhonen ja Marjo Yli-Kiikka sekä ne, jotka vielä tavoittelevat haluttua olympiapaikkaa helmikuun Vierumäen EM-kilpailuissa. EM-kisoissa ovat jaossa viimeiset kuusitoista olympiamaapaikkaa Lontooseen.

– Jokaisella ennen EM-kisoja käydyllä kilpailulla on nyt olympiapaikkaa metsästäville suuri merkitys. Nämä ovat ainutlaatuisia paikkoja hakea kisavarmuutta ja tasaisia suorituksia. Pari kovaa kisaa on jo takana hyvin kokemuksin, ja tammikuun lopulla haemme viimeiset hyvät suoritukset Münchenistä, Karinkanta selvittää.

Vierumäen EM-kisoista suomalaiset lähtevät hakemaan ainakin 2-3 olympiamaapaikkaa. Karinkanta pitää lukumäärää varsin realistisena, mutta ei halua nimetä urheilijoita, joihin kovimmat odotukset kohdistuvat.

– Kotikisoista tulee urheilijoillemme painetta jo ihan riittämiin, ei aseteta lisäpaineita. Kyllä ne ampujat, joilta paikkaa odotetaan, ihan varmasti sen sisimmässään tuntevat ja tietävät, Karinkanta hymyilee.

– Ja kunhan he unohtavat paineet ja ampuvat omaa tasaista suoritustasoaan, niin kyllä ne paikat sieltä tulevat.

Suomen EM-kisajoukkue julkistetaan ensi viikon torstaina eli 19. tammikuuta. Aivan täydellä joukkueella tuskin kotikisoihin lähdetään, mutta erityisesti olympialajit ovat hyvin edustettuina.

– Kotikisoihinkaan ei ole tarjolla turistipaikkoja. Lähdemme hakemaan kisoista mestaruuksia ja erinomaisia tuloksia.

SM-Vierumäellä on viikonloppuna yli 400 osallistumista. Ilmapistoolissa ja -kiväärissä ammutaan naisten ja miesten sarjat sekä 20-vuotiaiden nuorten sarjat. Liikkuvassa maalissa ammutaan aikuisten sarjojen lisäksi kaikki nuorten sarjat.

Ensimmäisenä kisapäivänä lauantaina 14.1. ammutaan mm. miesten ja naisten ilmapistoolin Suomen mestaruudesta. Sunnuntaina 15.1. ratkotaan ilmakiväärin mestaruudet. Tarkempi ohjelma sekä eräluettelot löytyvät Suomen Ampumaurheiluliiton www-sivuilta www.ampumaurheiluliitto.fi.