Urheilutoimittajain liitto valitsi Marjo Yli-Kiikan vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi
16.1.2012 klo 12:00

Urheilutoimittajain liitto on valinnut kivääriampuja Marjo Yli-Kiikan vuoden 2011 parhaaksi ampumaurheilijaksi.

Yli-Kiikka, 33, palkittiin lokakuussa myös Suomen Ampumaurheiluliiton Vuoden ampumaurheilijana. Hän ampui Suomelle neljännen olympiamaapaikan elokuussa Belgradin EM-kilpailuissa ja nappasi maaliskuussa naisten ilmakiväärissä EM-hopeaa. Hyvää kautta täydensivät maailmancupien seitsemännet ja yhdeksännet sijat. Olympiakomitea valitsi Yli-Kiikan joulukuussa Lontoon olympialaisiin, jotka ovat hänen kolmannet olympialaisensa.

Yli-Kiikalle maanantai oli yhtä juhlaa, sillä hänelle myönnettiin myös urheilija-apuraha.

– Urheilutoimittajain liiton valinta lajini parhaaksi tuli ihan yllätyksenä! Mukava yllätys se kyllä oli. Olen otettu, kun tällaisia tunnustuksia saa, sillä lajin parissa on monia hyviä ehdokkaita, hän sanoi.

Lajien parhaat julkistettiin samana päivänä kuin Vuoden urheilija, joka selvisi maanantai-iltana Helsingissä järjestetyssä gaalaillassa. Jääkiekon MM-kultajoukkue ei noussut historiallisesti yksilöiden ohi urheilutoimittajien äänestyksen ykköseksi, vaan Vuoden urheilijaksi valittiin ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen.

Vuonna 1931 perustettu ja viime vuonna 80-vuotisjuhliaan viettänyt Urheilutoimittajain Liitto aloitti vuoden parhaan urheilijan nimeämisen 1947. Arvonimen on 64 vuoden aikana saanut yhteensä 52 eri urheilijaa. Vuoden urheilijaksi on valittu ampumaurheilija kaksi kertaa: vuonna 1958 Vilho Ylönen ja vuonna 2008 Satu Mäkelä-Nummela.