Tehoryhmän ja paralympianuorten ensimmäinen yhteisleiri
25.1.2012 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton valmennustoiminnassa tehtiin viikonloppuna uusi avaus, kun viime syksynä perustettu nuorten paralympiaryhmä  ja Etelä-Suomen alueen kiväärin tehoryhmä kokoontuivat ensimmäiselle  yhteiselle valmennusleirille.

Leiri järjestettiin Ahvenanmaalla, lähellä Maarianhaminaa sijaitsevassa Lemlandin kunnassa, Bredmon radalla. Paikallinen ampumaseura Ålands sportskytteförening piti leiriläisiä, heidän valmentajiaan ja huoltajiaan kuin ”piispaa pappilassa”; lounasruokailut ja välipalat olivat tarjolla viihtyisässä ampumamajassa, joten tehokasta aikaa harjoitteluun jäi riittävästi. Radan parille porrasaskelmalle isännät olivat ystävällisesti hankkineet siirrettävät pyörätuoliluiskat, joten ongelmia ei liikkumisessa ollut.

Harjoittelussa keskityttiin lajitekniikan kehittämiseen monipuolisin harjoittein.  Kauas taakse ovat onneksi jääneet ajat, jolloin leireillä ammuttiin käytännössä kilpaa aamusta iltaan – ja mahdolliset heikkoudet ampumatekniikassa jäivät pitkälti havaitsematta jatkuvassa kympin metsästyksessä. Nykyään toki optoelektroninen suoritusanalyysi antaa merkittävän avun valmennukseen; Noptelit ja Scattit kuluivat käytössä Bredmossakin.

Nuoret ampujat, valmentajat ja huoltajat olivat leiriin tyytyväisiä. Harjoitukset jatkuvat ja kilpailuja riittää.