Suomalaisilla ampujilla hyvät EM-näkymät, ensimmäinen joukkue saapui Vierumäelle
13.2.2012 klo 12:00

Suomen EM-joukkueen johtaja Jari Karinkanta näyttää missä ampujien tavoite on. Kuvat: Lassi Palo
Slovenian bussi kaarsi Vierumäki Areenan pihaan kello 17.
EM-kilpailujen johtaja Marko Leppä toivotti ensimmäisen joukkueen eli Slovenian tervetulleeksi kisoihin.
EM-kilpailujen kiireinen pääsihteeri Risto Aarrekivi.
Hannu Jyrä (takana) ja Veli-Pekka Karvinen rakensivat asevarastoa.
Mainoksia asennettiin paikoilleen maanantaina.
Tulostaulu nostettiin paikoilleen.

Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtajan ja EM-joukkueen johtajan Jari Karinkannan mukaan suomalaisten EM-näkymät ovat hyvät. Tavoiteasettelua ei ole mitään syytä lähteä muuttamaan, kun avajaisiin on enää kaksi päivää.

– Kaikki urheilijat ovat intoa täynnä. EM-kotikisat on käännettävä positiiviseksi energiaksi. Haluamme näyttää millaiset kisat olemme tehneet ja kuinka hieno suorituspaikka meillä on sekä uskallamme tehdä kauden ja ehkä uramme parhaan suorituksen. Lähdetään nyt vain nauttimaan kisoista, Karinkanta sanoi maanantaina Vierumäellä.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Vierumäellä tällä viikolla. Avajaiset ovat keskiviikkona, ja varsinaiset kilpailut alkavat torstaina. Viimeinen kisapäivä on ensi sunnuntai eli 19. helmikuuta.

– Muutama urheilija oli viime viikolla flunssassa, ja heillä oli vähän lämpöä. He kaikki pääsivät kuitenkin jo viikonloppuna harjoittelemaan. Kiväärimaajoukkue oli täällä viime viikolla treenaamassa, ja pistooliampujat ovat olleet viime torstaista lähtien Berliinissä leirillä. Kaikki on myös tältä osin aikataulussa. Urheilijat ehtivät tehdä tarvittavat viimeistelyt sekä vähän hengähtää ja rauhoittua kotona ennen kuin tulevat kilpailupaikalle, Karinkanta sanoi.

EM-kisoissa kilpaillaan ilmapistoolin, ilmakiväärin ja liikkuvan maalin lajeissa. Sarjat ovat miehet, naiset, pojat ja tytöt. Ilmakiväärin ja -pistoolin peruskilpailut ammutaan Vierumäki Areenalla. Kaikki finaalit ja liikkuvan maalin kilpailut ammutaan Heinola Final Arenalla. Vierumäen tennishallista on tehty näyttävä areena, jossa on kahdeksan finaalipaikkaa ja lähes 600 katsojan katsomo.

– Vierumäki Areenan radat ovat hyvät, ja Heinola Final Arena on tosi hyvännäköinen. Se näyttää tyylikkäältä arvokisa-areenalta, Karinkanta hymyili.

– Huomenna tiistaina Vierumäellä alkaa melkoinen säpinä, kun tänne tulee noin tuhat ihmistä. Aikataulu on tiukka, mutta uskon kaiken toimivan hyvin.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt 32 urheilijaa EM-kilpailuihin. Karinkanta odottaa kisoista suomalaisille 2-3 olympiamaapaikkaa lisää ja 8-9 mitalia. Suomen EM-joukkueessa ovat mukana Lontoossa järjestettäviin olympialaisiin jo valitut Kai Jahnsson, Mira Suhonen ja Marjo Yli-Kiikka. Neljäs Lontooseen nimetty suomalainen ampumaurheilija on Satu Mäkelä-Nummela, haulikko/trap.

Vierumäen EM-kilpailuissa ovat jaossa viimeiset kuusitoista olympiamaapaikkaa eli neljä kussakin neljässä lajissa.

Maanantaina kello 17 saapui ensimmäinen joukkue Vierumäelle. Slovenialaiset eivät hätkähtäneet pakkassäätä, sillä heidän kotimaassaan oli 15 astetta pakkasta ja paljon lunta, kun he lähtivät kohti Suomea.

Kisajärjestelyt jatkuivat vilkkaana koko päivän ajan. Vierumäki Areenalle valmistuivat asevarasto, ja tulostaulut ja mainoksia asennettiin paikoilleen. Maanantai-illan aikana Vierumäelle odotettiin saapuviksi myös Turkin, Venäjän ja Israelin joukkueita.

EM-kisafaktaa

EM-kilpailuihin osallistuu 594 urheilijaa 45 maasta. Kisoissa on yhteensä 654 starttia eri sarjoissa. Venäjällä on suurin joukkue eli 36 urheilijaa. Yhden urheilijan maita ovat Bosnia ja Hertsegovina, Islanti ja Kypros.

Kisojen nuorin urheilija on armenialainen pistooliampuja Nina Torosyan, joka täyttää 14 vuotta maaliskuun 16. päivänä. Vanhin osanottaja tulee Virosta. Miesten ilmapistooliin osallistuva Neeme Pajusaar täyttää 55 vuotta maaliskuun 31. päivänä.

Kilpailupäivien aikana syntymäpäiviään viettävät: Omer Akgun, ilmakivääri/Turkki s. 15.2.1982; Mariia Kramar, liikkuva maali/Ukraina s. 15.2.1996; Daria Tihova, ilmakivääri/Ukraina s. 15.2.1986; Heikki Lähdekorpi, liikkuva maali/Suomi s. 19.2.1994.

Yle televisioi kaikki finaalit. Kilpailujen online-tulosseuranta löytyy osoitteesta http://results.sius.com/. Kisojen aikataulun ja muuta tietoa kisoista löydät osoitteesta www.echfinland2011.fi.

Järjestelytoimikunnan puheenjohtajana toimii Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist. Kisojen suojelija on pääministeri Jyrki Katainen.

Ilma-aseiden EM-kilpailut, Vierumäki 14.-20.2.
Suomen joukkue

Kivääri (12)
Miehet: Henri Häkkinen (Joensuun Ampujat), Juho Kurki (Kankaanpään Ampujat), Juha Rutonen (Sodankylän Ampujat)
Naiset: Hanna Etula (Lahden Ampumaseura), Hanna Pitkänen (Kankaanpään Ampujat), Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)