Ilma-aseiden EM-kilpailut avattiin Vierumäellä
15.2.2012 klo 12:00

EM-kilpailujen maskotti Cuti esittäytyi avajaisissa. Kuvat: Lassi Palo
Kisoihin osallistuu 45 maata.
Nuori kivääriampuja Aleksi Leppä kantoi Suomen lippua.
Urheilija- ja toimitsijavalan vannoivat Anton Aprelev ja Nita Törmänen.
Hot Club Dance Company ja Lets get loud!
Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi ojensivat liiton kultaisen ansiomerkin Euroopan ampumaurheiluliiton puheenjohtajalle Vladimir Lisinille (oik.).
Ylen toimittaja Nina Vanhatalo haastatteli iltapäivällä kivääriampuja Henri Häkkistä.

Ilma-aseiden EM-kilpailujen avajaiset järjestettiin keskiviikkona Vierumäellä. Heinola Final Arenan noin 600 hengen katsomo oli täynnä väkeä seuraamassa tyylikästä tapahtumaa.

Avajaistilaisuuteen toivat tervehdyksensä Heinolan kaupunginjohtaja Hannu Komonen ja Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist sekä Euroopan ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vladimir Lisin, joka julisti kisat virallisesti avatuiksi.

Lisinille myönnettiin avajaisissa Suomen Ampumaurheiluliiton kultainen ansiomerkki. Sen ojensivat hänelle puheenjohtaja Nordquist ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Suomen joukkueen lipunkantajana toimi kivääriampuja Aleksi Leppä, ja urheilijoiden ja toimitsijoiden valan vannoivat Anton Aprelev ja Nita Törmänen.

Avajaisissa esittäytyi myös kisojen maskotti Cuti, joka toivottaa kaikki vieraat lämpimästi tervetulleiksi Vierumäelle Heinolaan.

Orimattilassa sijaitsevan Jokivarren koulun viitisenkymmentä oppilasta oli isossa ja näkyvässä roolissa avajaisissa. He toimivat osanottajamaiden kylttien kantajina. Koululaiset onnistuivat tehtävässään mainiosti. Puuhamiehenä toiminut lehtori Kimmo Korhonen oli urakan päätyttyä tyytyväinen.

– Avajaiset menivät juuri niin kuin pitikin, hän myhäili.

Ilma-aseiden EM-kilpailujen ensimmäinen kilpailupäivä on torstaina, jolloin kilpailee neljätoista suomalaista. Kisat päättyvät ensi sunnuntaina eli helmikuun 19. päivänä.