Taas uusi ME Tucsonin maailmancupissa
29.3.2012 klo 12:00

Haulikkolajien maailmancup Yhdysvaltain Tucsonissa on jatkunut kovatasoisena. Varhain torstaina Suomen aikaa ammuttiin kaksoistrap, jossa voittaja, Ison-Britannian Peter Robert Russell Wilson teki uuden finaalin jälkeisen maailmanennätyksen 198. Hänen peruskilpailunsa tulos 148 sivuaa ME:tä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kauden ensimmäinen maailmancup Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Tucsonissa jatkui Wilsonin ennätyksen myötä erittäin kovatasoisena: takana on kolme kilpailua, ja kaikissa on oltu ME-vauhdissa.

Tiistaina miesten skeetin ykkönen oli Kreikan Efthimios Mitas ME:tä sivuavalla tuloksellaan 150 (125+25). Myös hänen peruskilpailunsa tulos 125 sivusi maailmanennätystä. Neljänneksi sijoittunut Ranskan Anthony Terras sivusi myös peruskilpailun tuloksellaan 125 ME:tä. Maanantaina naisten skeetissä tehtiin uusi ME, kun voiton vei Yhdysvaltain Kimberly Rhode tuloksella 99 (75+24). Rhoden peruskilpailun tulos 75 on uusi ME ja finaalin jälkeinen tulos 99 sivuaa ME:tä.

Wilson, 25, kohensi ME:tä kahdella kiekolla. Entinen ennätys 196 oli Kiinan Hu Binyuanin nimissä ja tehty vuonna 2009.

– Iso-Britannia valitsee ampujat Lontoon olympialaisiin toukokuun 2. päivänä. Viime vuoden tulosten ja tämän päiväisen tuloksen ansiosta uskon, että minut valitaan kisoihin, Wilson sanoi ISSF:n nettisivuilla.

– Uuden ME:n tekeminen tuntuu upealta! Lontoon olympialaiset ovat tavoitteenani, nyt.

Neljänneksi sijoittui kilpailun nuorin osanottaja, vasta 15-vuotias maltalainen Nathan Lee Xuereb. Hänen tuloksensa oli 191 (144+47).

Tucson isännöi ensimmäisen kerran ISSF:n maailmancupin kilpailua, ja siellä kilpailee noin 250 haulikkoampujaa. Osallistuvia maita on 44. Suomesta cupiin osallistui viisi skeet-ampujaa (Marjut Heinonen, Lauri Leskinen, Heikki Meriluoto, Oskari Kössi ja Teemu Vähämäki), jotka kilpailivat alkuviikosta.

Tucsonissa torstai on harjoituspäivä. Perjantaina ammutaan naisten ja lauantaina miesten trapin finaali, joka on cupin viimeinen kilpailu.

ISSF:n haulikon maailmancup
Tucson, Yhdysvallat 26.3.-1.4.2012

Tulokset to 29.3.

Miesten kaksoistrap 150 kiekkoa + 50 kiekon finaali: 1) Peter Robert Russell Wilson Iso-Britannia 198/ME (148/sivuaa ME:tä+50), 2) William Chetcuti Malta 194 (147+47), 3) Joshua Richmond USA 193 (143+50), 4) Nathan Lee Xuereb Malta 191 (144+47), 5) Andreas Löw Saksa 191 (145+46), 6) Fehaid Aldeehani Kuwait 190 (145+50).

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.