Simo Köylinen oli paras suomalainen miesten kaksoistrapissa
23.4.2012 klo 12:00

Simo Köylinen ja valmentaja Pekka Maunula kuvatttuina viime vuoden EM-kilpailuissa Belgradissa.
Sami Ritsilä oli Lontoon maailmancupin kaksoistrapissa 36:s.

Suomen miehillä ei ollut tänään asiaa kaksoistrapin kärkikahinoihin, kun Lontoossa jatkettiin ampumaurheilun maailman cupia. Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava Simo Köylinen oli kolmaskymmenes tuloksella 129. Hänen sarjansa oli 39+48+42.

Kauas Köylisestä ei kaksoistrapin kisassa jäänyt Rantasalmen Urheilu- ja Metsästysampujien Sami Ritsilä, joka oli kisojen 36. tuloksella 126 ( 45+41+40). Sijalle 40. sijoittui Orimattilan Seudun Urheiluampujien 22-vuotias Juha Perttola sarjoilla 38+42+41.

– Kaksijakoiset tunnelmat jäivät tästä kisasta, Simo Köylinen kertoi kisan jälkeen.

– Keskellä oli yksi hyvä sarja, mutta ensimmäinen jäi 38:aan todella huonon näkyvyyden vuoksi. Viimeinen sarja kärsi sitten siitä, että piti keskustella tiukkaankin sävyyn tuomarin kanssa osumista, Köylinen kertasi.

Sami Ritsilän tunnelmat olivat vähintään yhtä kaksijakoiset. Mies kertoi, että ampuminen tuntui koko kisan ajan hyvältä, mutta tulosta ei silti syntynyt.

– Rata oli vaikea ja näkyvyys todella huono vesisateen ja pimeyden vuoksi ja vaikka fiilis oli todella hyvä, ei osumia tullut, Ritsilä kommentoi.

– Oli henkisesti niin kummallinen ja ristiriitainen kisa, että tuntuu kuin kokonaisen työpäivän olisi käynyt tekemässä, Ritsilä totesi.

Juha Perttolan kisat kompastuivat liian epävarmaan ampumiseen.

– Hyviä osumia tuli sarjojen keskellä, mutta joko sarjojen alussa tai lopussa tasaisuus jäi haaveksi, hän kommentoi.

Lontoon olosuhteet eivät ole hellineet tänään ampujia. Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta totesi, että kärjen tuloksetkin kertovat karua kieltään kilpailun olosuhteista. Pimeää vasten on vaikea osua, Karinkanta totesi.

Miesten kaksoistrapissa käytiin myös Lontoon maailmancupin ainoa finaali maanantaina. Finaalin voitti uusinnan jälkeen Venäjän Mikhail Leybo tuloksella 188+4 (142+46). Toiseksi sijoittui Italian Francesco Daniello samaisella tuloksella 142+46, mutta hävisi uusinnassa venäläiselle täpärästi yhden osuman. Kolmanneksi finaalissa nousi Italian Daniele Di Spigno tuloksella 184+2 (140+44) myös uusinnan jälkeen.

Kurki ja Häkkinen selvisivät karsinnoista tiistain kisaan

Lontoon maailman cupissa kilpaillaan tiistaina 24.4. miesten 50m pienoiskiväärin makuun kilpailu, johon maanantain karsintakilpailusta selvittivät tiensä molemmat Suomen ampujat Henri Häkkinen (Joensuun Ampujat) ja Juho Kurki (Kankaanpään Ampujat).

Juho Kurki sijoittui maanantaina oman eränsä neljänneksitoista tuloksella 592, joka vei hänet tiistain kisaan. Kurki kertoi, että Lontoon tuulisesta ja viileästä aamusta huolimatta fiilis kisassa oli hyvä. Henri Häkkinen ampui toisessa erässä tuloksen 589 ollen eränsä 27. Tulos riitti viemään Häkkisen erän viimeisenä kilpailijana huomisen koitokseen. Häkkinen ei juuri omaa kisaansa halunnut kommentoida.

– Ei häävi kisa, totesi mies ykskantaan.

Valmentaja Juha Hirvi näki positiivisiakin hetkiä Häkkisen maanantain kisassa, mutta totesi myös, että turhan monta huonoa kymppiä sekaan mahtui. Hirvi kertoi, että huomisesta on tulossa kovatasoinen kilpailu.

– Tänään tippui kisasta jo kovia nimiä pois, kuten olympiavoittaja Matthew Emmons, viime vuoden Euroopan mestari Rajmond Debevec sekä monia muita nimekkäitä ampujia, Hirvi luetteli.

Tiistaina on myös miesten 50m pistoolin karsintakilpailu, jossa ampuu Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura). Jahnsson oli oivassa vireessä perjantaina, kun hän nappasi neljännen sijan ilmapistoolissa. Hän hävisi kolmossijan vain 0,1 pisteellä. Jahnssonin tulos 687,9 (588+99,9) on Suomen ennätys, kuten myös peruskilpailun tulos 588.

Lontoossa järjestettävässä kauden toisessa Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n maailmancupissa kilpailee 21 suomalaista ampumaurheilijaa: kaksitoista haulikko-, neljä pistooli- ja viisi kivääriampujaa. Lontoon olympialaisten esikisoissa kilpailee yhteensä noin 800 ampumaurheilijaa. Osallistuvia maita on 97.

Lauantaina päättyvä maailmancup ja olympialaisten ampumaurheilu (28.7.-6.8.) järjestetään historiallisella paikalla eli Kuninkaallisen tykistön kasarmeilla. Tykistön historia juontaa juurensa vuoteen 1716. Kasarmit sijaitsevat Woolwichin alueella, jonne on rakennettu väliaikaiset ampumaradat niin olympialaisia kuin paralympialaisiakin varten.

ISSF:n maailmancup (haulikko, kivääri ja pistooli)

Lontoo 17.-29.4.

Tuloksia ma 23.4.

Miesten kaksoistrap 150 kiekkoa + 50 kiekon finaali: 1) Mikhail Leybo RUS 188+4 (142+46), 2) Francesco Daniello ITA 188+3 (142+46), 3) Daniele DiSpigno ITA 184+2 (140+44), 4) Walton Eller USA 184+1 (139+45), 5) William Crawford USA 183 (141+43), 6) Håkan Dahlby 180 (139+41) … 30) Simo Köylinen Suomi 129 (39+48+42), … 36) Sami Ritsilä Suomi 126 (45+41+40), … 40) Juha Perttola Suomi 121 (38+41+41)