Satu Mäkelä-Nummela kolmas naisten trapin kilpailussa
3.5.2012 klo 12:00

Satu Mäkelä-Nummela oli Lonaton maailman cupissa kolmas. Olosuhteet Lonatossa ovat miellyttävämmät kuin viime viikon Lontoon maailmancupissa. Kuva: Jari Karinkanta

Haulikon maailmancup Italian Lonatossa alkoi suomalaisittain upeasti kun hallitseva olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummela sijoittui kolmanneksi naisten trapissa.

Trap Conca Verden ampumaradalla vappupäivänä alkaneessa haulikon maailmancupissa ammuttiin tänään naisten trapin peruskilpailu sekä 25:n kiekon finaali. Orimattilan Seudun Urheiluampujien Satu Mäkelä-Nummela lähti finaaliin toiselta sijalta tuloksella 69 (23+23+23). Finaalissa hän ampui tuloksen 21 ollen koko kisan kolmas kokonaistuloksella 90.

– Hyvillä fiiliksillä täällä ollaan, Satu Mäkelä-Nummela kommentoi Lonatosta ennen palkintojen jakoa. Ammuin tasaisia sarjoja ja erityisesti hienoa oli, että ykköslaukaukset kulkivat tänään hyvin, hän kertasi.

Mäkelä-Nummela ampui vain kuusi kiekkoa tuplalaukauksella torstain kisassa.

Viime viikon heikko menestys Lontoon maailmancupissa jäi kaivelemaan olympiamitalistia, mutta siitä otettiin oppia.

– Viime viikosta jäi paljon kysymyksiä ilmaan. Kertasin tässä välissä vanhoja harjoituksia ja oppeja ja homma lähti taas kulkemaan niin kuin pitää. Ihan hyvä, että tässä vaiheessa piti miettiä asioita, Mäkelä-Nummela kertoi.

Seuraava koitos hänellä on edessään helatorstaina alkavissa haulikon Euroopan mestaruuskisoissa Kyproksella Larnakassa. Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta odottaa Mäkelä-Nummelalta hyviä suorituksia myös EM-kisoissa.

– Maailmancupeissa naisten finaaleissa enemmistö on ollut eurooppalaisia. Suomalaisnaisia on ollut kaksi finaalissa ja Mopsi Veromaan sijoitukset ovat olleet hyviä. Kyllä näillä tuloksilla on lupa odottaa lisää menestystä, Karinkanta iloitsi.

Tiukan kilpailun voitti Ison-Britannian Abbey Burton tuloksella 91+2. Ensimmäisestä ja toisesta sijasta käytiin uusintakisa, jonka Espanjan Fatima Galvez hävisi toisella kiekolla (91+1).

Sibbo Skyttegilleä edustava Mopsi Veromaa oli kilpailun 23:s  tuloksella 63 (19+21+23). Orimattilan Seudun Urheiluampujien Noora Antikainen oli kilpailun 34:s tuloksella 61 (18+22+21).

Miesten trap-kilpailussa ammuttiin tänään 75/125 kiekkoa. Kilpialun johdossa on Ranskan Stephane Clamens tuloksella 74. Suomen Ari Jokinen on 21. tuloksella 70 (23+24+23), Janne Kirvesmäki 39:s tuloksellaan 68 (23+22+23) ja Joni Granqvist sijalla 90 tuloksella 61 (20+18+23).  Kilpailu-urakka jatkuu huomenna perjantaina.

Lonatossa Trap Conca Verden ampumaradalla käydään kauden kolmas ja samalla viimeinen haulikon maailmancup 2.-8. toukokuuta. Lonatoon Garda-järven rannalle kokoontuu noin 500 urheilijaa 76 maasta.  Suomalaisia urheilijoita Lonatossa kilpailee 14.

Suomen Ampumaurheiluliitto on nimennyt Lontoon kesäolympialaisiin Satu Mäkelä-Nummelan. Olympialaisiin on nimetty myös pistooliampujat Mira Suhonen ja Kai Jahnsson sekä kivääriampuja Marjo Yli-Kiikka.

ISSF:n maailmancup (haulikko)

Lonato 2.-8.5

Tuloksia to 3.5.12

Naisten trap 75 kiekkoa+ 25 kiekon finaali: 1) Abbey Burton Iso-Britannia 91+2 (21+70), 2) Fatima Galvez Espanja 91+1 (22+69), 3) Satu Mäkelä-Nummela 90 (21+69), 4) Yukie Nakayama Japani 86 (19+67+3), 5) Alessandra Perilli San Marino 85 (17+68), 6) Zuzana Stefecekova Slovakia 84 (17+67+2+6)  …23) Mopsi Veromaa Suomi 63 (19+21+23), …34) Noora Antikainen 61 (18+22+21).

Miesten trap 75/125 kiekkoa: 1) Stephane Clamens Ranska 74 …21) Ari Jokinen Suomi 70 (23+24+23), …39) Janne Kirvesmäki Suomi 68 (23+22+23), …90) Joni Granqvist Suomi 61 (20+18+23).

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.