Kahdeksan suomalaista tavoittelemaan liikkuvan maalin MM-mitaleja
15.5.2012 klo 12:00

Micaela Qvarnström (vas.) ja Marika Salminen edustavat Suomea liikkuvan maalin MM-kilpailuissa. Kuva: Lassi Palo

Ampumaurheiluliitto on nimennyt kahdeksan urheilijaa Ruotsissa kesäkuun alussa järjestettäviin liikkuvan maalin MM-kilpailuihin. Mestaruuksista kilpaillaan Västeråsissa ja Tukholmassa 1.-10. kesäkuuta.

Västeråsissa ammutaan ensin 50m lajit. Urheilijat siirtyvät kesäkuun 5. päivänä Tukholmaan, jossa järjestetään 10m lajit. MM-kilpailuihin on ilmoittautunut yhdeksäntoista maata – muun muassa Vietnam.

– Suomalaisten tilanne näyttää hyvältä. Mitään mitalitavoitteita en ryhdy ”heittämään”, mutta kaikki ovat väläyttäneet hyvillä tuloksilla kauden aikana, valmentaja Ville Häyrinen sanoo.

Vierumäellä helmikuussa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa Sami Heikkilä kahmi poikien sarjassa neljä kultamitalia, ja Micaela Qvarnström voitti normaalijuoksujen Euroopan mestaruuden tyttöjen sarjassa. Suomen pojat voittivat kaksi joukkuekultaa, ja miesten joukkue sai normaalijuoksuissa hopeaa. Mitaleille ylsivät myös Krister Holmberg ja Jani Suoranta.

– Samilla olisi vielä yksi vuosi jäljellä junioreissa, mutta olemme päättäneet, että nämä ovat hänen viimeiset junnukisansa, Häyrinen kertoo.

– Radat ovat periaatteessa samanlaisia kaikkialla, mutta Tukholman radat ovat erittäin tutut, sillä Vierumäen kisojen ratamestari Tuomo Kamppinen tuo ilma-aseradat Vierumäeltä Tukholmaan. Hän toimii siellä kisojen ajan ratamestarina.

Liikkuvan maalin MM-kilpailut ovat yksi Tukholman olympialaisten 100-vuotisjuhliin liittyvistä tapahtumista. Tukholmassa järjestettiin kesäolympialaiset vuonna 1912.

Liikkuvan maalin MM-kilpailut
Västerås ja Tukholma, Ruotsi 1.-10.6.

Suomen joukkue

Miehet
Krister Holmberg, Raseborgs Skyttar
Tomi-Pekka Heikkilä, Kymppi-64 (Kangasala)
Niklas Hyvärinen, Raseborgs Skyttar

Pojat
Sami Heikkilä, Kymppi-64 (Kangasala)
Heikki Lähdekorpi, Satakunnan Ampujat
Jani Suoranta, Kymppi-64 (Kangasala)

Naiset
Marika Salminen, Kosken Tl Eränkävijät

Tytöt
Micaela Qvarnström, Raseborgs Skyttar

Valmentaja: Ville Häyrinen

Lisää tietoa MM-kilpailuista löydät täältä.