Uusi ennätys: Lontoon ampumaurheilussa mukana 108 maata
19.7.2012 klo 12:00

Lontoon olympialaisten ampumaurheilu alkaa lauantaina 28. heinäkuuta. Kuvat: Jari Karinkanta

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) on vahvistanut, että Lontoon olympialaisten ampumaurheiluun osallistuu ennätysmäärä maita, peräti 108.

Lontoon ampumaurheiluun osallistuvien maiden määrä oikeuttaa lajin olympialaisten kärkinelikkoon yhdessä yleisurheilun, uinnin ja judon kanssa, kertovat ISSF:n nettisivut.

– Se on upea ennätys, joka on samalla todiste ampumaurheilun kansainvälisyydestä, ISSF:n pääsihteeri Franz Schreiber kommentoi.

– Ampumaurheilua harrastetaan kaikkialla maailmassa, ja kaikkien maanosien urheilijoilla on mahdollisuus päästä olympialaisiin mukaan. Lontoon olympialaisista odotetaan hienoja kisoja.

Ampumaurheiluun osallistuu 390 urheilijaa, joista miehiä on 231 ja naisia 159. Startteja on yhteensä 564. Suurimmat joukkueet ovat Kiinalla (23 urheilijaa), Venäjällä (22) ja Yhdysvalloilla (20). Norjan joukkueeseen kuuluu kuusi ampumaurheilijaa, Tanskan viisi, Suomen ja Ruotsin neljä. Islannilla ja Virolla on kisoissa mukana yksi ampumaurheilija.

Vuonna 2004 järjestettyjen Ateenan olympialaisten ampumaurheiluun osallistui 106 maata. Neljä vuotta sitten Pekingissä oli mukana 103 maata.

Lontoon olympialaisten avajaiset järjestetään perjantaina 27. heinäkuuta. Kisojen ensimmäinen kultamitali jaetaan seuraavana päivänä (la 28.7.) naisten ilmakiväärissä, jossa on mukana Suomen Marjo Yli-Kiikka. Muut suomalaiset ampumaurheilijat kisoissa ovat pistooliampujat Kai Jahnsson ja Mira Suhonen sekä hallitseva trapin olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummela.