Lontoo 2012: Historiaa tehnyt Rhode kilpailee myös Mäkelä-Nummelan lajissa
30.7.2012 klo 12:00

Yhdysvaltain Kimberly Rhode teki jo eilen Lontoon olympialaisissa urheiluhistoriaa, mutta lisää on tulossa: hän haluaa olla ensimmäinen nainen, joka on voittanut kolmen haulikkolajin olympiakultamitalia.

Kimberly Rhodesta, 33, tuli eilen maansa ensimmäinen urheilija, joka on voittanut henkilökohtaisia mitaleita viisissä perättäisissä olympialaisissa. Kalifornialainen on aiemmin voittanut kolme olympiamitalia kaksoistrapissa – kultamitalin Atlantassa 1996 ja Ateenassa 2004 sekä pronssia Sydneyssä 2000. Kun naisten kaksoistrap poistettiin Ateenan jälkeen olympiaohjelmasta, Rhodesta tuli täysipäiväinen skeet-ampuja. Hän saavutti olympiahopeaa Pekingissä neljä vuotta sitten ja MM-kultaa Münchenissä vuonna 2010.

Rhode on siis voittanut jo olympiaohjelmasta poistetun naisten kaksoistrapin kultamitalin, eilen hän voitti skeetissä kultaa ja ensi lauantaina hän osallistuu trapiin. Rhode saavutti vaadittavan tulosrajan trapiin Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden ensimmäisessä maailmancupissa Yhdysvaltain Tucsonissa maaliskuussa.

Rhode rikkoi Arizonassa 65 kiekkoa ja kertoi jo tuolloin kilpailevansa Lontoossa myös trapissa, koska se kilpaillaan vasta skeetin jälkeen. Rhode ei ole aiemmin kilpaillut trapissa olympiatasolla. Naisten trapin mitalit jaetaan lauantaina 4. elokuuta. Satu Mäkelä-Nummela puolustaa kilpailussa neljän vuoden takaista Pekingin olympiavoittoaan.

Rhoden mitalisaldo on siis varsin hämmentävä: viisi olympiamitalia, joista kolme kultaista.

– Voittaminen olympialaisissa on aina ollut haaveeni, ja nyt kaikki napsahti kohdalleen. En oikein edes osaa kuvailla tuntojani juuri nyt, Rhode sanoi eilisen voittonsa jälkeen.

Rhode ampui eilen skeetin peruskilpailussa olympiaennätyksen 74 ja rikkoi finaalissa kaikki 25 kiekkoa. Rhoden tulos oli siten finaalin jälkeistä maailmanennätystä sivuava 99, joka on myös uusi olympiaennätys. Hänen peruskilpailun sarjansa olivat 25+25+24.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kauden ensimmäinen maailmancup alkoi maaliskuun lopussa Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Tucsonissa Rhoden maailmanennätyksellä. Hän vei voiton tuolloin samalla tuloksella kuin eilen eli 99 (75+24). Peruskilpailun tulos 75 on uusi ME ja finaalin jälkeinen tulos 99 sivusi ME:tä.

Rhode aloitti ampumaurheilun kymmenvuotiaana ja oli historian nuorin ampumaurheilumitalin olympialaisissa voittanut nainen, kun hän oli ykkönen Atlantassa.

Lähde: ISSF:n nettisivut