Tasavallan presidentti Sauli Niinistö suomalaisille urheilijoille: ”Elämme joka hetken kanssanne”
30.7.2012 klo 12:00

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio tapasivat iltapäivävastaanotolla Mira Suhosen ja Marjo Yli-Kiikan. Kuvat: Lassi Palo
Ampumaurheilijoiden olympiajoukkueen johtaja Jari Karinkanta tervehtii presidentti Sauli Niinistöä.
Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja Roger Talermo.
Suomen olympiajoukkueen tiedotuspäällikkö Jari Elo, Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen Paula Viitasaari ja Matti Viitasaari odottivat suurlähettilään iltapäivävastaanoton alkua.
Mira Suhonen on kilpailunsa jälkeen ehtinyt käydä lontoolaisissa kangaskaupoissa.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio vierailivat maanantaina Lontoossa Suomen suurlähettilään iltapäivävastaanotolla. Ampumaurheilijat Marjo Yli-Kiikka ja Mira Suhonen sekä ampumaurheilijoiden joukkueenjohtaja Jari Karinkanta vaihtoivat Niinistön ja Haukion kanssa muutaman sanan.

Iltapäivävastaanotto järjestettiin Suomen suurlähettilään virka-asunnossa Kensington Palace Gardens -kadulla. Paikalla oli Lontoon olympialaisiin osallistuvia suomalaisia urheilijoita, valmentajia, Olympiakomitean edustajia sekä tiedotusvälineiden edustajia.

– Kertovat tulosluettelot mitä tahansa, parhaita olemme, presidentti Niinistö nauratti paikallaolleita.

Niinistö viittasi puheessaan 60 vuotta sitten Helsingissä järjestettyihin olympialaisiin ja sanoi tuntevansa ”suurta ylpeyttä, kun pieni Suomi järjesti niin suuret kisat”.

– Tulevaisuuteen voi katsoa luottavaisin mielin, kun meillä on tällaista nuorisoa. Luottamus omaan itseensä ja toisiin on äärimmäisen hieno asenne. Toimitte suomalaisina suurlähettiläinä kaikkiin tapaamiinne ihmisiin, hän kohdisti sanansa olympialaisiin päässeille suomalaisurheilijoille.

Presidentti Niinistö kohdisti muutaman sanan myös paikalla olleille tiedotusvälineiden edustajille.

– Olympialaisissa tiedontulva on valtava aamusta iltaan, ja matkat suorituspaikoille voivat olla pitkiä. Me vain odotamme Suomessa, että kaikki tarvittava tieto on hienossa paketissa. Tämän verran vaan tässä vaiheessa, hän sanoi.

Presidentti on ollut Lontoossa viime perjantaista lähtien. Hän matkustaa tiistaina Suomeen.

– Me elämme joka hetken teidän kanssanne, hän viestitti urheilijoille.

Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja Roger Talermo palasi ajassa taaksepäin ja muistutti, että vieraat ovat historiallisella paikalla, sillä Lontoossa on järjestetty olympialaiset kaksi kertaa aikaisemmin eli vuosina 1908 ja 1948.

– Suomella on ollut joukkue kaikissa kisoissa. Vuoden 1908 kisoihin osallistui 22 maata, ja Suomi voitti kisoissa viisi mitalia. Suomalaisia urheilijoita oli tuolloin mukana vähän enemmän kuin nyt eli 63. Aikojen ja olympialaisten muuttuessa itse urheilu on kuitenkin säilyttänyt keskeisen paikkansa, ja kisat käydään edelleen reilun pelin hengessä ja toisia kunnioittaen, Talermo sanoi.

Talermo kiitti myös olympialaisten isäntäkaupunkia ja sen asukkaita.

– Ystävällisyys ja iloisuus ovat silmiinpistävää. Tosin olemme kokeneet yhden päivän aikana kaikki neljä vuodenaikaa, mutta onneksi olemme sitä varten harjoitelleet, Talermo vitsaili.