Suomalainen Victoria nauttii olympialaisten kansainvälisestä ilmapiiristä
1.8.2012 klo 12:00

Suomalainen Victoria Larrad Rahkonen viihtyy Lontoon olympialaisten ampumaurheilun vapaaehtoistehtävissä.

Suomalainen Victoria Larrad Rahkonen on yksi Lontoon olympialaisten 70 000:stä vapaaehtoisesta työntekijästä. Hän on nauttinut kisojen kansainvälisestä ilmapiiristä. Tämä on kiehtovaa, ja ampujat ovat uskomattoman hienoja urheilijoita, Larrad Rahkonen kehuu.

Victoria Larrad Rahkonen, 45, on asunut Lontoossa nyt kuuden vuoden ajan. Hän on sairaanhoitaja, joka halusi oppia kieltä ja uutta kulttuuria ja päätti siksi muuttaa Lontooseen. Hänen tarkoituksenaan oli viettää miljoonakaupungissa vain yksi vuosi, mutta toisin kävi: pian tulee jo kuusi vuotta täyteen elämää sykkivässä kaupungissa.

Larrad Rahkonen on syntynyt Tukholmassa, mutta asui viisivuotiaaksi asti Espanjassa espanjalaisen isänsä ja suomalaisen äitinsä kanssa. Vanhempien erottua Larrad Rahkonen muutti äitinsä kanssa Suomeen. Hän on ammatiltaan sairaanhoitaja.

– Olin töissä HYKS:n Lastenklinikalla, josta lähdin tänne alun perin vain vuoden ajaksi. Asun nyt Hoxtonissa, Lontoon Cityn kupeessa. Jos on nuori ja trendikäs, se on hyvä paikka asua. Mutta minä asun alueen rauhallisemmalla puolella, Larrad Rahkonen nauraa.

Hän on nyt töissä University College of London Hospital -nimisessä sairaalassa (UCLH) vastasyntyneiden teho-osastolla. Lontoon olympialaisiin hän käyttää kaksi viikkoa yhteensä kahdeksan viikon kesälomastaan. Yksi lomaviikko vierähti toukokuussa Suomessa, kun hän kävi tapaamassa Ilomantsissa asuvaa äitiään, pääkaupunkiseudulla asuvaa siskoaan ja Kotkassa asuvaa veljeään. Isä on kuollut.

Urheilu on aina kiinnostanut Larrad Rahkosta, ja siksi hän päättikin hakea Lontoon olympialaisten vapaaehtoiseksi työntekijäksi, kun työntekijöitä alettiin etsiä pari vuotta sitten. Kun hän oli ruksannut rastin ”kaikki käy” -ruutuun, oli mahdollista päätyä mihin tahansa työhön minne tahansa. Niinpä Larrad Rahkonen löysi itsensä ampumaurheilun parista ja siellä Photo Operation Teamista.

– En tiennyt mitään ampumaurheilusta enkä valokuvaamisesta. Haastattelussa ja koulutuksessa korostettiin sitä, että tärkeintä on osata toimia tiimissä ja tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Niinpä olen täällä, ja olen kyllä tykännyt!

Larrad Rahkosen ensimmäinen työvuoro oli viime perjantaina, jolloin olivat Lontoon olympialaisten avajaiset. Pesti kestää yhtä kauan kuin ampumaurheilukin eli ensi maanantaihin asti. Runsaan viikon aikana vapaaehtoisilla on kaksi vapaapäivää, joista toisen Larrad Rahkonen käytti – kuinkas muuten – seuraamalla miesten ilmapistoolikisaa sunnuntaina.

– Vapaaehtoisia kohdellaan hyvin. On kaksi vapaapäivää, ja työvuorot kestävät noin 7-8 tuntia. Asun kotona kisojen ajan. Työmatka kestää minulla lontoolaisittain vähän eli noin kolme varttia.

– Ampumaurheilu on todella mielenkiintoista. Voisin seurata haulikkoammuntaa vaikka kuinka kauan. On hienoa seurata myös toimintaa ”näyttämön” takana. Esimieheni ovat mielettömiä ammattilaisia.

Larrad Rahkosen tehtäviin kuuluu muun muassa valvoa valokuvaajien toimintaa, varmistaa heille parhaat mahdolliset kuvauspaikat ja poistaa valokuvaajille varatuilta paikoilta niille kuulumattomat henkilöt. Larrad Rahkonen pitää itseään onnekkaana myös siinä mielessä, että hän näkee työssään myös itse urheilusuorituksia.

– Monet vapaaehtoiset tekevät ahkerasti töitä, mutta eivät näe lainkaan itse kisoja, hän sanoo.

Larrad Rahkonen myöntää kaipaavansa Suomea. Hänellä on asunto odottamassa Suomessa, mutta aika näyttää milloin hän palaa kotiin. Yksi huima asia pitää hänet Lontoossa vielä runsaan vuoden ajan: hän osallistuu ensi vuonna starttaavan Clipper Round the World -purjehduskilpailun yhdelle osuudelle.

Kyseessä on amatöörien purjehduskilpailu maailman ympäri. Kipparit ovat ammattilaisia, mutta miehistö koulutetaan tehtäviinsä. Larrad Rahkonen on mukana ”legillä”, joka alkaa Australiasta ja päättyy Singaporen kautta Kiinaan. Hän maksaa neljä viikkoa kestävästä harjoittelusta sekä osallistumisestaan ”legille” noin 10 000 puntaa.

– En ole koskaan aikaisemmin purjehtinut. Kuka tahansa voi osallistua kisaan, jos on halua, intoa ja edellä mainittu summa rahaa.

Ja uskallusta.

– Niin, vedet ovat haastavia. Kyllä minua vähän hirvittää, mutta luotan siihen, että opin asiat kuten tuhannet muutkin ovat vuosien varrella oppineet.

Kuten jo jutun otsikossa todetaan, Larrad Rahkonen todella nauttii kansainvälisestä ilmapiiristä – Lontoon olympialaisten jälkeen isoilla kansainvälisillä vesillä.