Suomalaiset kilpailevat lauantaina ja sunnuntaina
3.8.2012 klo 12:00

Satu Mäkelä-Nummela perjantain virallisisissa harjoituksissa.
Marjo Yli-Kiikan toinen laji olympialaisissa on lauantaina.
Pia Nybäck ja Kimmo Yli-Jaskari Lontoon olympialaisten ampumaradalla.

Lontoon ampumaurheilun kisaohjelmassa on huomenna lauantaina eli 4. elokuuta kaksi mielenkiintoista suomalaislajia: naisten trap ja 50m pienoiskiväärin 3×20 ls kilpailu. Trapissa on mukana hallitseva olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummela, ja ”piekkarin” asentokisaan osallistuu Marjo Yli-Kiikka, joka sijoittui viime lauantaina ilmakiväärissä 16:nneksi.

Satu Mäkelä-Nummelalla ja Marjo Yli-Kiikalla oli perjantain ohjelmassa viralliset harjoitukset. Mäkelä-Nummela oli hyväntuulinen ja kertoili kuulumisiaan iloiseen tyyliinsä poistuessaan ampumaradalta.

– Harjoitukset menivät hyvin, mutta siihen ei voi tuudittautua. Katsotaan miten ”hattara” pysyy huomenna kasassa, hän hymyili.

– Näillä mennään, sanoi puolestaan Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja ja Yli-Kiikan henkilökohtainen valmentaja Juha Hirvi, kun Yli-Kiikka lopetti treeninsä.

– Koska tänään oli enempi tuulta, sitä opiskeltiin ja haettiin rajoja – mihin voi ampua ja mitä pitää välttää. Hyvältä tuntuu, ja hyvin fiiliksin ollaan, Hirvi summasi perjantain annin.

Yli-Kiikan harjoituksia seurasivat myös Suomen Olympiakomitean varapuheenjohtaja ja Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen Pia Nybäck sekä Kuortaneen Urheiluopiston valmennuskeskuksen vs. johtaja Kimmo Yli-Jaskari.

Yli-Jaskari näytti tulleen takaisin ”kotiinsa”: lähes kaikki tunnistivat hänet ja alkoivat kysellä kuulumisia. Eikä ihme, sillä Yli-Jaskari toimi vuosina 2004-09 brittiampujien päävalmentajana.

Nybäckin Lontoon-vierailuun kuuluu ammunnan lisäksi muun muassa lentopalloa, yleisurheilua, uintia ja painia. Mäkelä-Nummelan kilpailuun hän ei ollut ainakaan perjantai-iltapäivään mennessä onnistunut saamaan lippua.

– Ampumaurheilu on kuulemma myyty loppuun jo joulukuussa, mikä on hieno asia, sanoi Nybäck, joka oli torstai-iltana keskustellut pitkään ampumaurheilusta pääministeri Jyrki Kataisen kanssa.

– Katainen on tulossa seuraamaan Mäkelä-Nummelan kilpailua, Nybäck kertoi.

Ampumaurheilun viimeinen suomalaislaji on sunnuntaina kilpailtava miesten 50m pistooli, johon osallistuu Kai Jahnsson. Hän sijoittui ilmapistoolissa upeasti kahdeksanneksi viime sunnuntaina.

Lontoon olympia-ammuntojen viimeiset lajit ovat vuorossa maanantaina.

XXX Olympialaiset, ampumaurheilu
27.7.-6.8. Lontoo, Iso-Britannia

Ampumaurheilun loppuohjelma
(Ajat Suomen aikaa.)

La 4.8.
11.00 50m pienoiskivääri, 3×20 ls/naiset (Marjo Yli-Kiikka); Trap/naiset (Satu Mäkelä-Nummela)
14.45 Finaali: 50m pienoiskivääri, 3×20 ls/naiset
17.00 Finaali: trap/naiset

Su 5.8.
11.00 50m pistooli/miehet (Kai Jahnsson); Trap 1/2 kilpailupäivä/miehet
14.30 Finaali: 50m pistooli/miehet

Ma 6.8.
11.00 50m pienoiskivääri, 3×40 ls/miehet; Trap 2/2 kilpailupäivä/miehet
15.45 Finaali: 50m pienoiskivääri, 3×40 ls/miehet
18.00 Finaali: trap/miehet

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä ja täältä.