ISSF:n Franz Schreiber Lontoon olympialaisista: ”Erinomaista!”
6.8.2012 klo 12:00

Lontoon olympialaisten ampumaurheilu päättyi maanantaina.
Ampumaurheiluun osallistui ennätykselliset 108 maata.
ISSF:n pääsihteeri Franz Schreiber oli erittäin tyytyväinen kisojen järjestelyihin.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) pääsihteeri Franz Schreiber kuvaili maanantaina päättynyttä Lontoon olympialaisten ampumaurheilua yhdellä sanalla: excellent. Samaa sanaa eli ”erinomaista” käyttivät monet muutkin tehdessään yhteenvetoa kisoista.

Lontoon olympialaisten ampumaurheilu päättyi maanantaina. Ammuntaan osallistui 390 urheilijaa, jotka edustivat peräti 108 maata. Se on olympialaisten kaikkien aikojen ennätys.

Ampumaurheilun suorituspaikat sijaitsivat noin puolen tunnin ajomatkan päässä Lontoon keskustasta Woolwichin alueella. Ne olivat väliaikaiset mutta toimivat. Ampumaurheilun pääsyliput myytiin loppuun jo melkein vuosi sitten, ja katsojat olivat innostuneita ja kannustivat urheilijoita. Ampujat tekivät olympialaisissa useita maailmanennätyksiä.

Ei siis ihme, että Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) pääsihteeri Franz Schreiber oli erittäin tyytyväinen. Millainen kisaviikko on ollut?

– Yksi sana riittää kertomaan kaiken: erinomainen, hän sanoi hetki ennen kisojen viimeistä finaalia, joka oli miesten trapin loppukilpailu.

– Radat olivat hienot, olen niihin erittäin tyytyväinen. Vapaaehtoiset työntekijät ovat olleet innostuneita ja tehneet ahkerasti töitä, ja katsojat ovat kannustaneet urheilijoita. Kaiken kaikkiaan tapahtuma on ollut upea ja hyvin organisoitu, Schreiber sanoi työhuoneessaan.

Pääsihteeri oli tyytyväinen paitsi osallistuneiden maiden lukumäärään myös mitaleja voittaneiden maiden lukumäärään, joka oli 23.

– Toivottavasti lajin kansainvälistyminen jatkuu, ja toivottavasti saamme lisää mitalimaita.

Onko mitään, mikä olisi voinut mennä Lontoossa paremmin?

– Juuri nyt – ei, Schreiber hymyili ja perusteli näkemystään sillä, että hän ei ole kuullut yhtään valitusta esimerkiksi kuljetuksista.

– Säälle me emme tietenkään voi mitään, mutta ei se ole ollut lainkaan paha.

ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään joka neljäs vuosi. Edelliset olivat vuonna 2010 Münchenissä, ja seuraavat ovat vuorossa Espanjan Granadassa kahden vuoden kuluttua.

– Valmistelut ovat käynnissä, ja espanjalaiset tekevät töitä positiivisin mielin, Schreiber kertoi.

Hän oli erittäin tyytyväinen myös siksi, että oli tavannut presidentti Sauli Niinistön ja pääministeri Jyrki Kataisen, jotka kävivät seuraamassa ampumaurheilua vieraillessaan Lontoon olympialaisissa.

– Oli mukava tavata heidät. On aina hienoa, että näin korkea-arvoiset ihmiset käyvät seuraamassa lajiamme, Schreiber hymyili.