Suomalaisille kaksi seitsemättä sijaa opiskelijoiden MM-kilpailuissa
6.9.2012 klo 12:00

Opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kisojen toinen kilpailupäivä oli suomalaisittain ensimmäistä valoisampi Venäjän Kazanissa.

Naisten urheilupistoolissa Mikkelin ammattikorkeakoulussa opiskeleva Sari Björnholm selviytyi finaaliin. Hänen sijoituksensa oli lopulta seitsemäs. Samalle sijalle ylsi Jyväskylän ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelija Paula Peltoniemi urheilukiväärikin makuuasentokilpailussa.

– Ammunta tuntui hyvältä, mutta tuloksen suhteen jäi vähän hampaankoloon, Peltoniemi sanoi kilpailun jälkeen.

Opiskelijoiden maailmanmestaruutta puolustanut Pauliina Frilander-Soini jätettiin tällä kertaa 23. sijalle.

Miesten trapissa ensimmäisen päivän jälkeen mainioissa asemissa ollut Veli-Matti Matikainen menetti asemiaan aamun ensimmäisen 25 laukauksen sarjan takkuiluun. Viimeinen sarja sujui taas mallikkaasti tuottaen 24 osumaa ja yhteistuloksen 116.

Maanpuolustuskorkeakoulussa opintojaan harjoittava Matikainen sijoittui yhdeksänneksi. Pääsy uusintaan finaalipaikasta jäi Matikaiselta pisteen päähän.

– Päivän ensimmäinen sarja oli tuskien taival, finaalipaikka jäi turhan lähelle. Ensi vuonna yritetään uudestaan Kazanin universiadeissa, Matikainen kommentoi.

Yksitoista ampumaurheilijaa edustaa Suomea tällä viikolla Venäjän Kazanissa järjestettävissä opiskelijoiden MM-kilpailuissa. Kisat ovat järjestyksessään neljännet. Sunnuntaina päättyviin kilpailuihin osallistuu noin 500 urheilijaa. Samaan aikaan käydään soudun OMM-kilpailut.

Yhdessä viime viikolla ilman suomalaisosanottajia käytyjen opiskelijoiden ratamelonnan MM-kisojen kanssa ampumaurheilu- ja soututapahtumat ovat tärkeä testi vuoden 2013 kesäuniversiadeihin valmistautuvalle kisaorganisaatiolle.

Kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISU:n alaisia opiskelijoiden MM-kilpailuja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Vuonna 2012 opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kamppaillaan 28 lajissa. Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17–28 -vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla. Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Opiskelijoiden Liikuntaliitto yhdessä asianosaisen lajiliiton kanssa.

Lähde: OLL:n tiedote 6.9.

4. opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut
5.-9.9. Kazan, Venäjä

Tuloksia to 6.9.

Naiset, urheilupistooli (25 m, 60+20 ls): 1) Kim Yi Hye Etelä-Korea 778,1 (574), 2) Ekaterina Korshunova Venäjä 771,5 (570), 3) Bayartsetseg Tumurchudur Mongolia 770,6 (573), … 7) Sari Björnholm Suomi 761,9 (567), … 23) Tiina Jänkälä Suomi 538.

Naiset, urheilukivääri makuuasentokilpailu (50 m, 60 ls): 1. Kim Mi So Etelä-Korea 594, 2) Alexandra Malinovskaya Kazakstan 592, 3) Martina Landis Sveitsi 590, … 7) Paula Peltoniemi Suomi 587, … 23) Pauliina Frilander-Soini Suomi 582.

Miehet, trap (125+25 ls): 1) Valerio Grazini Italia 142 (119), 2) Brian Burrows USA 139/1 (117), 3) Andreas Makri Kypros 139/0 (119), … 9) Veli-Matti Matikainen Suomi 116, … 32) Juho Hannonen Suomi 99.

Suomen joukkue
(korkeakoulu, seura, urheiluakatemia)

Naiset

Pistooli
Sari Björnholm, Mikkelin amk (Poliisien Ampumaseura)
Tiina Jänkälä, Rovaniemen amk (Sodankylän Ampujat)
Annukka Riutta, Centria amk (Härmän Seudun Ampujat)

Kivääri
Pauliina Frilander-Soini, Tampereen yo (Pieksämäen Seudun Ampujat, Tampereen UA)
Paula Peltoniemi, Jyväskylän amk (Äänekosken Ampujat)

Haulikko (trap)
Tiina Lielahti, Tampereen amk (Lahden Ampumaseura, Tampereen UA)

Miehet

Kivääri
Ville Nokipii, Maanpuolustuskorkeakoulu (Pohjois-Hämeen Ampujat)
Marko Tanskanen, Jyväskylän yo (Joensuun Ampujat)

Haulikko
Skeet: Marko Haataja, Oulun yo (Oulun Seudun Haulikkoampujat)
Trap: Juho Hannonen, Maanpuolustuskorkeakoulu (Orimattilan Seudun Urheiluampujat); Veli-Matti Matikainen, Maanpuolustuskorkeakoulu (Sibbo Skyttegille)

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.