Petteri Kilpinen haastaa liikuntajärjestöjä uudistumaan
24.9.2012 klo 12:00

Tällä hetkellä maailma muuttuu ympärillä nopeammin kuin me, ja tähän on saatava muutos, liikunnan ja urheilun uuden kattojärjestön puheenjohtaja Petteri Kilpinen sanoo.

Petteri Kilpinen piti avauspuheen SLU:n ja opetus- ja kulttuuriministeriön Järjestöpäivillä Helsingissä. Paikalla oli yli 230 urheilujohtajaa noin 80:stä eri liikuntajärjestöstä.

Uusi järjestö tavoittelee ennen kaikkea sitä, että paikalliselle tasolle syntyy lisää laadukasta liikettä.

– Liikunnan ja urheilun lisääminen elämänkulun eri vaiheissa on niin arvokas tavoite, että sitä ei pidä hukata toimimattoman rakenteen vuoksi. Meidän on urheiluyhteisössä tehtävä kaikkemme yksittäisten liikkujien ja menestyvien urheilijoiden arjen parantamiseksi. Liikunnan lisääminen on tärkeää koko Suomen elinvoimaisuudelle ja kilpailukyvylle, Kilpinen sanoi.

Uuden järjestön rakentamisessa on meneillään siirtymävaihe ”vanhoista” järjestöistä uuteen järjestöön.

– Paljon on jo tehty töitä ja paljon on vielä kesken, mutta uskon, että toiminta voi alkaa heti vuoden alusta. Toimintakulttuurin muutoksen tulee näkyä jo heti uuden järjestön alkumetreillä. Tavoitteena on saada aikaan enemmän ja parempia tuloksia kuin vanhassa rakenteessa.

Uudistuksen lähtöalusta on visiotyö “Olemme maailman liikkuvin urheilukansa” ja siihen liittyvät valinnat. Uudessa järjestössä on käynnistetty strategiatyö, joka valmistuu tämän vuoden aikana. Valmisteluun liitetään keskustelut liikuntajärjestöjen ja kumppanitahojen kanssa. Uuden järjestön nimi julkistetaan loka-marraskuussa.

– Haluan haastaa muut järjestöt pohtimaan omia toimintatapojaan ja toimintojen uudistamista. Maailma muuttuu kovaa vauhtia, ja meidän on tehtävä uudistus niin, että liikkujat ja menestyvät urheilijat voivat olla ylpeitä suomalaisesta mallista, Kilpinen sanoo.

Lähde: Uusi liikuntajärjestö ry:n tiedote 24.9.