Olympiakomitean pääsihteeri Jouko Purontakanen siirtyi eläkkeelle
28.9.2012 klo 12:00

Suomen Olympiakomitean pääsihteerinä vuodesta 1996 lähtien toiminut liikuntaneuvos Jouko Purontakanen saateltiin eläkkeelle Olympiastadionilla järjestetyllä vastaanotolla torstaina.

Jouko Purontakasen 41 vuotta kestänyt uransa suomalaisen urheilun parissa hakee vertaistaan. Hän aloitti urheilujärjestöuransa vuonna 1971 SVUL:n Nuoret ry:n toiminnanjohtajana ja ehti toimia uransa aikana muun muassa SUL:n toimitusjohtajana sekä yleisurheilun EM- ja jääkiekon MM-kisojen pääsihteerinä. Olympiakomitean pääsihteeriksi hänet valittiin vuonna 1996.

– Koen olevani äärimmäisen etuoikeutettu, kun olen saanut toimia suomalaisen urheilun kanssa yli 40 vuoden ajan. Olen nähnyt useita eri lajeja eri rooleissa, isoja tapahtumia sisältä ja ulkoa. Suurtapahtumahankkeet ovat aina upeita kokemuksia, ja niiden mukana on tullut paljon uutta suomalaiseen urheiluelämään. Esimerkiksi yleisurheilun EM-kisoihin vuonna 1994 rakennettiin ensimmäistä kertaa nykyaikainen markkinointikonsepti vip-kylineen, Purontakanen muistelee.

Purontakanen on ollut merkittävässä roolissa myös viime vuosien aikana tehdyssä suomalaisen huippu-urheilun muutostyössä.

– Muutoksen seuraaminen ja siihen osallistuminen on ollut valtavan antoisaa. Uskon, että siitä jää paljon positiivista jälkeä tuleville vuosille. Maltti on kuitenkin nyt tärkeää. Suunnitelmia on tehty, mutta niiden toteuttaminen ja sisäänajo vie aikaa. Pitää muistaa myös, että samalla on käynnissä koko suomalaisen urheilun ja liikunnan muutostyö, jonka yksi osa tämä huippu-urheilun muutos on.

Olympialiikkeen ja olympialaisten tulevaisuuden Purontakanen näkee erittäin valoisana.

– Uskon, että olympialaiset tapahtumana ja brändinä tulevat edelleen vahvistumaan. Olympiakisat on ehkäpä maailman vetovoimaisin tapahtuma. Se on järkevästi rakennettu, sen kokoa ei ole tarvetta paisuttaa yhtään suuremmaksi, vaan voidaan keskittyä laadun kehittämiseen.

Urheilu ei ”Jokelta” unohdu eläkepäivinäkään. Tavoitteena on nyt siirtyä taustalla toimijan roolista takaisin kentille.

– Vuosien varrella on jäänyt työkiireiden takia niin monta kilometriä hiihtämättä ja niin monta golfkierrosta pelaamatta, että keskityn ensin niihin. Odotan myös sitä, että ehdin rauhassa lukea ja katsoa elokuvia. Ja jos elämä käy liian seesteiseksi, niin vauhtia tuovat ihan varmasti tyttären 3- ja 5-vuotiaat pojat, Purontakanen nauraa.