Sinettiseuroja jo 20 vuoden ajan
8.10.2012 klo 12:00

Sinettiseuroja on ollut nyt 20 vuoden ajan. Helsingissä lauantaina järjestettyyn valtakunnalliseen sinettiseuraseminaariin osallistui runsaat 450 seuratoimijaa 265 eri seurasta. Mukana oli kolme ampumaurheilun sinettiseuraa.

Seminaariin osallistuneet ampumaurheilun sinettiseurat olivat Hämeenlinnan Ampumaseura, Orimattilan Seudun Urheiluampujat ja Mikkelin Ampujat.

– Viikonloppu oli onnistunut. Ohjelma oli monipuolinen, ja aina on hyvä tavata myös muiden lajien seuroja. Meillä oli muun muassa yhteinen kolmen lajin tapaaminen, jonka aiheena oli netissä oleva Kasva urheilijaksi -testi, Ampumaurheiluliiton nuoriso- ja koulutuspäällikkö Timo Rautio kertoi.

– Ampumaurheilun sinettiseurat ovat hyviä seuroja, ja niissä on kivoja ihmisiä. Nyt on taas hyvä lähteä uuteen ilma-asekauteen, Rautio sanoi tyytyväisenä.

Sinetin sanotaan olevan lupaus laadusta – urheilevan lapsen ja nuoren parhaaksi. Vuonna 1992 aloitettu sinettiseuratoiminta on Nuoren Suomen ja urheilun lajiliittojen yhteinen laatujärjestelmä. Toiminnan tavoitteena löytää seurassa yhteinen toimintatapa ja periaate, joilla laadukasta lasten ja nuorten toimintaa voidaan toteuttaa. Sinettiseuran edustama arvopohja rakentuu lapsen ja nuoren parhaan edistämiselle.

– Lapsen ja nuoren paras urheilussa on kasvun ja kehityksen tukemista ja lapsuuden sekä nuoruuden kunnioittamista. Lasten ja nuorten urheilussa tärkeintä ovat ilo, innostus, oppiminen ja kehittyminen sekä kaveruus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua, Nuori Suomi ry korostaa.

Vuoden 2012 parhaaksi sinettiseuraksi valittiin Jyväskylän Naisvoimistelijat. Sille myönnettiin 5000 euron palkinto. Vuoden juniorivalmentajaksi valittiin Espoon Pesiksen Tatu Suontausta, ja Kasvata urheilijaksi -stipendi ennaltaehkäisevästä päihdetyöstä ja urheilullisten elämäntapojen tukemisesta myönnettiin Mikkelin Luistelijoille.