Maailmancupin finaali: Strnad ykkönen Bangkokissa, Schumann lopettaa pitkän uransa
26.10.2012 klo 12:00

Martin Strnad voitti perjantaina miesten 25m pistoolin kilpailun Thaimaan Bangkokissa järjestettävässä maailmancupin finaalissa. Tshekkiläinen tähtäsi finaalissa 32 pistettä. Peruskilpailussa hänen tuloksensa oli 585.

Lontoon olympiavoittaja, kuubalainen Leuris Pupo sijoittui yhdeksänneksi (582).

Kilpailun jälkeen Saksan Ralf Schumann kertoi lopettavansa pitkän uransa ampumaurheilijana. Lontoon olympialaisissa Schumann, 50, yritti voittaa jo kuudennen mitalinsa olympialaisten olympiapistoolissa. Hän voitti kultaa vuosina 1992, 1996 ja 2004 sekä hopeaa 1988 ja 2008. Hän osallistui seitsemännen kerran olympialaisiin, joka on Saksan ennätys.

Schumann ei onnistunut mitaliyrityksessään, sillä hän sijoittui olympiapistoolissa 16:nneksi tuloksella 577. Bangkokin MC-finaalissa Schumann oli neljäs (22).

– Tulen kyllä takaisin mutta valmentajana. Olen kilpaillut 35 vuoden ajan, ja niistä 30 vuotta olen kuulunut Saksan maajoukkueeseen. Nyt on aika tehdä muutoksia elämääni. Olen osallistunut yli 700 kilpailuun, ja nyt tunnen, että minulla on paljon annettavaa nuorille ampumaurheilijoille, Schumann sanoo ISSF:n sivuilla.

– Toivottavasti olen jonakin päivänä Saksan maajoukkueessa valmentajana, ehkä parin vuoden kuluttua. Ja sitten teen paluun kansainvälisille radoille.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancupin finaalin viimeinen kilpailupäivä on lauantai 27. lokakuuta. Miesten ilmapistoolissa on mukana Suomen Kai Jahnsson.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.