Ampumaurheiluliiton kauden päätöstilaisuus alkoi Vierumäellä
27.10.2012 klo 12:00

Puheenjohtaja Mikko Nordquist avasi Ampumaurheiluliiton Grande Finale -viikonlopun lauantaina Vierumäellä. Kuvat: Lassi Palo
Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen ja Olympiakomitean varapuheenjohtaja Pia Nybäck kertoi suomalaisen urheilun ja liikunnan muutoksista.
Avauspuheenvuoroja oli kuuntelemassa noin 180 osanottajaa.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) kauden päätöstilaisuus – eli Vierumäellä järjestettävät lajiparlamentit ja vuoden parhaiden palkitsemistilaisuus Grande Finale – alkoi lauantaina puheenjohtaja Mikko Nordquistin tervehdyspuheella. Avaustilaisuudessa oli paikalla noin 180 osanottajaa.

– On erittäin ilahduttavaa, että näin moni on läsnä. Se osoittaa, että asiat kiinnostavat, puheenjohtaja Mikko Nordquist sanoi viime vuoden tapaan tyytyväisenä.

Nordquist totesi, että takana on olympiadi ja uusi on alkamassa. Matkan varrella ampumaurheilijat olisivat voineet saavuttaa paremmalla tuurilla vielä parempia tuloksia, hän arvioi.

– Lontoon olympialaiset sujuivat kuitenkin mielestäni hyvin, kuten maailmancupit, liikkuvan maalin MM-kilpailut ja nuorten EM-kilpailutkin. Practical-ampujilla oli loistava vuosi. Kaiken kaikkiaan hieno vuosi siis, Nordquist summasi.

– Kaikki valmistautumiset ja kunnonajoitukset olivat kohdallaan – vain tuuri puuttui. Mutta sellaista urheilu on. Nyt aloitamme työt kohti Rio de Janeirossa vuonna 2016 järjestettäviä seuraavia kesäolympialaisia. Tähän väliin mahtuu useita EM- ja MM-kilpailuja, hän sanoi.

Avauspuheessaan Nordquist kehui nuoria ampumaurheilijoita, jotka ovat hakeneet aktiivisesti kansainvälistä tuntumaa ja menestyneetkin hyvin.

– He ovat näyttäneet kykynsä. Ei kuitenkaan sovi unohtaa valmentajien taitoa ja tekemää työtä. Tästä on hyvä jatkaa kohti Rio de Janeiroa.

Vierumäellä järjestettiin viime helmikuussa ilma-aseiden EM-kilpailut, joiden onnistumiseksi tehtiin paljon töitä. Nordquist kiitti lämpimästi mukana ollutta aktiivista talkooväkeä.

– Saimme EM-kilpailuista erittäin paljon myönteistä palautetta eri tahoilta. Se on hieno asia, ja talkooväelle siitä kiitokset! Valitettavasti kisojen taloudellinen tulos jäi miinukselle, mutta pr:stä ja ”goodwillistä” joutuu joskus maksamaan.

Ampumaurheiluliiton kokous ja liittovaltuuston kokous järjestetään Vantaalla 24. marraskuuta. Siellä tullaan valitsemaan liitolle uusi puheenjohtaja.

– En asetu ehdokkaaksi. Neljä vuotta hallituksen puheenjohtajana riittää. Tämä aika on antanut minulle paljon. On ollut hienoja hetkiä, ja olen saanut uusia hyviä ystäviä, joita jään kaipaamaan. Toivon näkeväni teidät kaikki jatkossakin radalla, kun olen joko kilpailemassa tai tuomaritehtävissä. Kiitokset teille kaikille, Nordquist päätti avauspuheensa.

Nybäck kertoi suomalaisen urheilun muutoksesta

Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen ja Suomen Olympiakomitean varapuheenjohtaja Pia Nybäck kertoi suomalaisen liikunnan ja urheilun isosta muutoksesta.

– Minulla on ollut loistava mahdollisuus olla mukana seuraamassa tätä muutosta. Muutokset ovat isoja, ja niistä on myös ampumaurheiluväen hyvä tietää. Sen on myös hyvä olla jatkossakin aktiivisesti mukana, hän painotti.

Nybäck palautti mieliin kahden vuoden takaisen tehtävänannon, jonka mukaan nyt pitää ryhtyä sanoista teoiksi. Huippu-urheilulle piti myös luoda uusi toimintatapa sekä tehostaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Muita tehtävänantoon kuuluneita asioita olivat integroituminen urheilun muuhun kehitykseen, resurssien käytön arviointi ja tehostus sekä urheilutoimijoiden sitouttaminen muutokseen.

Mihin sitten huippu-urheilun muutostyö kiteytyy? Nybäck listasi kolme asiaa: urheilija lähipiireineen on keskiössä, osaamista on kehitettävä ja vietävä käytännön valmennukseen paikallisesti ja valtakunnallisesti sekä yhteistyötä kaikilla tasoilla on vahvistettava.

– Urheilijan polkuun liittyen ei voi vain katsoa niitä vuosia, jotka urheilija on huipulla, Nybäck viittasi lapsuus- ja nuoruusvuosiin.

Tuloksiakin on jo saatu aikaiseksi. Nybäckin listaamista tuloksista mainittakoon yhteinen tahto vahvistaa urheilijan polun eri vaiheita, urheilijan polku -käsite on syntynyt, huippu-urheilun kehittämiselle on syntynyt uusi rakenne, huippu-urheilun resurssitarve-esitys on tehty kuten myös päätös huippu-urheiluyksikön perustamisesta. Polkukuvauksen on aloittanut 47 lajia, joista 35 on jo käynnistänyt polkujen jalkauttamisen.

– Suunta on valtavan hyvä! Isoin työ on kuitenkin vielä edessä, ja jokaisen toimijan panosta tarvitaan. Myös seurojen rooli on olennainen, kun tehdään hyvää ympäristöä nuorelle urheilijalle, Nybäck sanoi.

Viikonloppu jatkuu lajiparlamenteilla ja lauantai-iltana järjestettävällä Grande Finale -gaalalla, jossa palkitaan vuoden parhaat ampumaurheilijat. Sen musiikillisesta annista vastaavat Seppo Heikkilä ja Rantala Group. Gaalaan on tulossa noin 140 juhlavierasta.

Ennen kuin kotimatka alkaa sunnuntaina puoliltapäivin kuullaan tietoisku ampumaurheilun ajankohtaisista asioista.