Satu Mäkelä-Nummela on Vuoden ampumaurheilija
27.10.2012 klo 12:00

Vuoden ampumaurheilija: Satu Mäkelä-Nummela. Kuvat: Lassi Palo
Vuoden valmentaja: Paula Viitasaari.
Vuoden nuori ampuja: Sami Heikkilä.
Vuoden yllättäjät: Heikki Lähdekorpi ja Micaela Qvarnström.
Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Krister Holmberg.
Nuorisovaliokunnan palkitsemat. Vuoden kultahippuseuran Lappajärven Ampujien edustajat Timo Keskilammi ja Asko Ahde sekä Vuoden kultahippuampuja Sami Heiskanen. Merja Forsman nouti Juhani Forsmanin saaman Vuoden kultahippuohjaaja -palkinnon.

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) on palkinnut vuoden parhaitaan Vierumäellä järjestetyssä kauden päätöstilaisuudessa Grande Finalessa. Vuoden ampumaurheilijana palkittiin Satu Mäkelä-Nummela.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava Satu Mäkelä-Nummela sijoittui Lontoon olympialaisten naisten trapissa seitsemänneksi ja voitti maailmancupin finaalin Sloveniassa.

– Takana on tiukka vuosi. On hienoa, että mennyttä kautta arvostetaan tällä tavalla ja palkitaan pitkän työn tulokset. Onnistumiseni eivät olleet ihan huippuluokkaa, mutta onnistumisia tuli kuitenkin, hän kommentoi valintaansa.

Mäkelä-Nummela on valittu Vuoden ampumaurheilijaksi myös vuosina 2008 ja -09. Neljä vuotta sitten hän voitti olympiakultaa Pekingissä ja sijoittui kolme vuotta sitten kolmanneksi MM-kilpailuissa. Elokuussa järjestetyissä Lontoon olympialaisissa Mäkelä-Nummela putosi kuuden parhaan finaalista huikean jännittävän shoot offin eli uusinnan jälkeen.

– Se harmitti vähän aikaa, mutta ei enää. Kausi oli huhtikuussa järjestetyn Lontoon maailmancupin mahalaskua lukuun ottamatta tuloksellisesti melko tasainen ja sujui loppuun asti hyvällä rytmillä. Olen tyytyväinen, että jaksoin punnertaa vielä maailmancupin voittoon, Mäkelä-Nummela sanoi.

Aiemmin Juha Hirvi ja Satu Pusila on valittu vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi neljä kertaa. Mäkelä-Nummelan lisäksi Seppo Mäkinen on ottanut vuoden parhaan palkinnon vastaan kolme kertaa.

SAL valitsi Vuoden valmentajaksi Paula Viitasaaren, joka on Lontoon olympialaisten ilmapistoolin finaalissa ampuneen Kai Jahnssonin valmentaja.

– Hyvältä tuntuu! En ajatellut, että näin kävisi, tyytyväinen Viitasaari sanoi.

– Ei tämä kuitenkaan hetkessä tullut. Ensin olivat tavoitteena Pekingin olympialaiset ja sitten oli Lontooseen vielä tiukempi puristus.

Viime vuoden tapaan Vuoden nuori ampuja on liikkuvan maalin EM- ja MM-mitaleja kahminut Sami Heikkilä. Valinta ei nuorta miestä yllättänyt, mutta tyytyväinen hän taas kerran oli.

Vuoden yllättäjiä ovat liikkuvan maalin nuoret maailmanmestarit Micaela Qvarnström ja Heikki Lähdekorpi. Yllättäjä-palkinto yllätti sekä Qvarnströmin että Lähdekorven.

– Tämä on kivaa ja tuntuu hyvältä, Qvarnström hymyili saatuaan palkinnon.

Krister Holmberg palkittiin huippuampujien cup-kilpailun voittajana.

Nuorisovaliokunnan palkitsemat

SAL:n nuorisovaliokunta palkitsi Vuoden kultahippuampujana Sami Heiskasen Pieksämäen Seudun Ampujista. Hänen valintaansa perusteltiin muun muassa sillä, että hän oli ”urheilullisesti paras 14HT-ampuja talven kisoja katsottaessa”. Kaakkois-Suomen aluemestaruuskisoissa voitto tuli täydellä 300:n tuloksella, ja Kuopion kultahippufinaalit hän voitti täydellä 300:n tuloksella. Kauden huonoin tulos oli 295.

– Sami toimii oman ampumaharrastuksensa lisäksi seuran ampumakoulun ohjaajana ja omistaa II-luokan tuomarikortin. Hän on toiminut myös toimitsijatehtävissä viime kesän kilpailuissa. On valmis auttamaan ja ohjaamaan kaveria, jos tarvis on, yksi perustelu kuului.

Heiskanen on harrastanut ampumaurheilua viiden vuoden ajan. Hän kertoi ottavansa mallia Juha Hirvestä, joka on hänen mukaansa ”hieno mies”.

Vuoden kultahippuohjaaja on Juhani Forsman Turun Seudun Ampujista. Hänen valintaperustelunsa kuuluu seuraavasti: ”Forsman on usean vuoden uurastuksella saanut seuran ampumaurheilukoulutoiminnan uuteen nousuun. Vuosittain on 50-60 uutta tulijaa. Muutamat urheilijat ovat Forsmanin ohjauksessa ja valmennuksessa yltäneet SM-kisoissa aina mestaruuteen asti. Hän on edistänyt seurassa kultahipputoimintaa ja saanut osallistujia myös kultahippufinaaleihin asti. Hän on kannustanut ja saanut seuran muut nuorten ohjaajat osallistumaan opetustilaisuuksiin. Hän on myös innostanut nuorempia ohjaajia hakeutumaan liiton järjestämään valmennusopetukseen. Omalla esimerkillään – aina kun sopivaa vapaa-aikaa on iltatyön salliessa – kannustamassa ja opettamassa nuoria ampujia oikeisiin ja tulosta tuottaviin suorituksiin.”

– Arvostan palkinnon korkealle, se on iso juttu! Tykkään puuhata nuorten kanssa, ja on hienoa, että työ noteerataan myös muualla, Forsman sanoi.

Forsmanin ”motto” ei koske vain lapsia ja nuoria, vaan kaikenikäisiä – myös olympiatason urheilijoita: ilon ja nautinnon kautta!

– Ilo ja nautinto pitäisi pystyä välittämään kaikille. Parasta mahdollista tulosta ei synny, jos asiat tekee turhan tärkeiksi.

Lappajärven Ampujien valintaa Vuoden kultahippuseuraksi perusteltiin sen reilulla kultahipputoiminnalla sekä sillä, että vaikka Lappajärvi on pieni paikkakunta, on se ollut ”hyvin edustettuna ollut niin kultahippu- kuin muissakin kisoissa”.

– Tällainen valinta tuntuu todella mahtavalta ja hienolta! Sellainen pieni aavistus on ollut, että palkinto voisi tulla jossain vaiheessa. Suuria odotuksia ei kuitenkaan ollut, koska aiemmin palkinnon saaneiden joukossa on aika menestyneitä ja isoja seuroja. Töitä ei kuitenkaan tehdä palkinnon vaan lasten takia, LappA:n puheenjohtaja Asko Ahde sanoi.

Suomen Ampumaurheiluliiton palkinnot 2012

Vuoden ampuja: Satu Mäke
lä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
– 7. Lontoon olympialaisten trapissa ja maailmancupin finaalin voitto

Vuoden valmentaja: Paula Viitasaari (Poliisien Ampumaseura)
– pistooliampuja Kai Jahnssonin valmentaja

Vuoden nuori ampuja: Sami Heikkilä (Kymppi-64)
– liikkuvan maalin EM- ja MM-1.

Vuoden yllättäjät: Micaela Qvarnström (Raseborgs Skyttar) ja Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat)
– Qvarnström: liikkuvan maalin EM- ja MM-1.
– Lähdekorpi: liikkuvan maalin MM-1.

Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar)

Nuorisovaliokunnan palkitsemat

Vuoden kultahippuampuja: Sami Heiskanen (Pieksämäen Seudun Ampujat)
Vuoden kultahippuohjaaja: Juhani Forsman (Turun Seudun Ampujat)
Vuoden kultahippuseura: Lappajärven Ampujat

Erikoismaininta
Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura): Lontoon olympiafinaalipaikka, miesten ilmapistooli

Stipendit, menestyksen perusteella
Sune Abrahamsson (Ålands Sportskytteförening), Jesse Alenius (Kouvolan Metsästys- ja Ampumaseura), Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Ville Broman (Lappeenrannan Siluettiampujat), Allan Granlund (Parikkalan Seudun Ampujat), Sami Heikkilä (Kymppi-64), Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar), Mikael Kaislaranta (Suomen Metsästysyhdistys), Roger Karp (Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat), Ilkka Kervinen (Porkkalan Ampujat), Merja Kivimäki (Loimaan Laukojat), Mikko Kuisma (Lappeenrannan Siluettiampujat), Jarkko Laukia (Keuruun Seudun Ampujat), Jari Laulumaa (Suomen Kasa-ampujat), Jani Lehtonen (Loimaan Laukojat), Esko Lempola (Tampereen Silhuettiampujat), Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat), Matti Mikkola (Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat), Sami Mäkelä (Lahden Silhouette &Practical Kerho), Ben Nylund (Ålands Sportskytteförening), Timo Näätänen-Lihavainen (Sibbo Skyttegille), Martti Paananen (Sibbo Skyttegille), Raine Peltokoski (Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat), Micaela Qvarnström (Raseborgs Skyttar), Teemu Rintala (Borgå Skyttar-Porvoon Ampujat), Mika Riste (Sibbo Skyttegille), Petri Runtti (Range Masters), Seppo Semi (Porkkalan Ampujat), Jani Suoranta (Kymppi-64), Fabian Wallin (Ålands Sportskytteförening), Rauno Ärväs (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura)

Ampujien ansiomerkit
Kultainen jalokivellä: Petri Runtti (Range Masters), Roger Karp (Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat)
Kultainen: Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura), Ben Nylund (Ålands Sportskytteförening), Fabian Wallin (Ålands Sportskytteförening), Mika Riste (Helsingin Varuskunnan Ampujat), Jani Lehtonen (Loimaan Laukojat), Matti Mikkola (Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat), Merja Kivimäki (Loimaan Laukojat)
Hopeinen: Martti Paananen (Sibbo Skyttegille), Teemu Rintala (Borgå Skyttar-Porvoon Ampujat), Jarkko Laukia (Keuruun Seudun Ampujat), Mikael Kaislaranta (Suomen Metsästysyhdistys), Mikko Kuisma (Lappeenrannan Siluettiampujat)

Lajijaostojen palkinnot 2012

Haulikko (rankingkilpailujen voittajat sarjoittain)

Trap
Yleinen: Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille)
Naiset: Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Juniorit: Mika Bister (Kymppi-64)
Veteraanit: Matti Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Skeet
Yleinen: Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille)
Naiset: Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat)
Juniorit: Juho Auvinen (Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseura)
Veteraanit: Kari Auvinen (Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseura)

Kaksoistrap
Yleinen: Sami Ritsilä (Rantasalmen Urheilu- ja Metsästysampujat)
Juniorit: Juuso Ikävalko (Pieksämäen Seudun Ampujat)

Sporting
Yleinen: Tuomas Asikkala (Oulaisten Ampujat)
Naiset: Saija Hautaoja (Satakunnan Ampujat)
Juniorit: Roope Tapper (Sibbo Skyttegille)
Veteraanit: Rune Sundqvist (Jakobstads Skytteförening)

Kivääri
Kiväärinainen: Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Kiväärimies: Antti Puhakka (Kotkan Ampumaseura)
Kiväärityttö: Gisela Miettinen (Lehtimäen Ampujat)
Kivääripoika: Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat)

Pistooli
Vuoden pistooliampuja: Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura)
Vuoden pistoolinuori: Therese Lindgren (Raseborgs Skyttar)
Työn sankari: Marko Räsänen (Suomussalmen Urheiluampujat)

Liikkuva maali
Vuoden paras: Sami Heikkilä (Kymppi-64)
Vuoden juniori: Micaela Qvarnström (Raseborgs Skyttar)
Jaoston stipendit saivat myös Jani Suoranta ja Heikki Lähdekorpi.

Siluetti
Vuoden siluettiampuja: Rauno Ärväs (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura)

Practical
RD:n malja kehittyneimmälle ampujalle: Mika Riste (Sibbo Skyttegille)
Jaoston malja parhaalle seuralle: Loimaan Laukojat
Practicalin kertaluontoiset palkinnot:
Paras kivääripractical-ampuja: Raine Peltokoski (Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat)
Paras haulikkopractical-ampuja: Petri Runtti (Range Masters)
Paras pistoolipractical-ampuja: Vesa Kaunisto (Suomussalmen Urheiluampujat)
Paras 3 gun practical-ampuja: Mika Riste (Sibbo Skyttegille)

Kasa-ammunta
Vuoden kasa-ampuja: Jari Laulumaa (Suomen Kasa-ampujat)

Mustaruuti
Vuoden mustaruutiampuja: Timo Näätänen-Lihavainen (Sibbo Skyttegille)

Me yhdessä -seuratunnustus
(osallistunut Suomen Ampumaurheiluliiton Me yhdessä -seuravalmennukseen, jonka tavoitteena on harrastaja- ja urheilijalähtöinen, toimiva ja sujuva tulevaisuuden seuratoiminta): Haapajärven Ampumaseura, Kankaanpään Ampujat, Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura, Nokian Seudun Ampujat, Pohjois-Hämeen Ampujat, Siilinjärven Urheiluampujat, Toijalan Urheiluampujat ja Turun Seudun Ampujat.