SAL haluaa Pia Nybäckin jatkavan OK:n varapuheenjohtajana
7.11.2012 klo 12:00

Pia Nybäck Lontoon olympialaisten ampumaradalla elokuussa. Kuva: Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus on maanantaina pitämässään kokouksessa päättänyt, että se esittää Pia Nybäckiä jatkamaan Olympiakomitean varapuheenjohtajana.

Olympiakomitean valtuuskunta valitsee puheenjohtajan, varapuheenjohtajat ja hallituksen kokouksessaan 21. marraskuuta. Pia Nybäck on ollut OK:n varapuheenjohtaja vuodesta 2009 lähtien.

– Olen ollut mukana suunnittelemassa ja rakentamassa suomalaisen huippu-urheilun uutta toimintamallia. Koen mielekkääksi sen, että olisin mukana myös toteutusvaiheessa ja varmistamassa, että se lähtee liikkeelle suunnitellusti, Nybäck sanoo.

Nybäck luonnehtii varapuheenjohtajakauttaan ”todella mielenkiintoiseksi”.

– Näin isoa muutosta suomalaisessa urheilussa ja liikunnassa ei ole aiemmin tehty. Huippu-urheilun muutostyön kanssa samaan aikaan on käynnissä uuden urheilujärjestön rakentaminen.

Nybäck on kuulunut Ampumaurheiluliiton hallitukseen vuodesta 2004 lähtien. OK:n hallituksen jäsen hän oli vuosina 2005-08. Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen (Kihu) hallituksen jäsen hän on ollut vuodesta 2010 lähtien. Luottamustehtävistä mainittakoon vielä Olympiakomitean valmennuksen asiantuntijaryhmän jäsenyys vuodesta 2005 lähtien.

Nybäck (o.s. Julin) voitti kaksoistrapin MM-kultaa vuonna 1999 ja EM-kultaa vuonna 1998. Sydneyn olympialaisissa vuonna 2000 hän sijoittui 13:nneksi.