Jangmi Kim ja Niccolo Campriani ISSF:n Vuoden ampumaurheilijat
7.1.2013 klo 12:00

Etelä-Korean Jangmi Kim ja Italian Niccolo Campriani on valittu Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n järjestämässä äänestyksessä Vuoden ampumaurheilijoiksi 2012.

Jangmi Kim ja Niccolo Campriani voittivat olympiakultaa viime kesänä Lontoon olympialaisissa. Kim, 20, voitti naisten 25m urheilupistoolikisan. Hän ampui uuden olympiaennätyksen 792,4. Kim voitti myös ISSF:n maailmancupin finaalin sekä Lontoon maailmancupin, jossa hän ampui uuden finaalin jälkeisen ME:n 796,9.

Campriani, 25, oli ykkönen Lontoossa miesten pienoiskiväärin asentokilpailussa uudella olympiaennätyksellä 1278,8 ja toinen ilmakiväärissä. Olympiamitalien lisäksi italialainen voitti EM-hopeaa ilma-aseiden EM-kilpailuissa Vierumäellä sekä viisi mitalisijaa kauden maailmancupeissa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n järjestämään äänestykseen osallistui urheilijoita, valmentajia ja toimittajia. Äänestyksessä Kim voitti skeetin olympiavoittajan, yhdysvaltalaisen Kimberly Rhoden viidellä pisteellä. Campriani puolestaan jätti 20 pisteellä taakseen korealaisen pistooliampujan Jongoh Jinin.

– Valintani vuoden parhaaksi kruunaa hyvän vuoden. Kausi oli tähän mennessä parhaani, Campriani sanoi.

ISSF:n vuoden parhaat 2012

Miehet: 1) Niccolo Campriani Italia 108, 2) Sergei Martinov Valko-Venäjä 88, 3) Jongoh Jin Etelä-Korea 85.

Naiset: 1) Jangmi Kim Etelä-Korea 83, 2) Kimberly Rhode Yhdysvallat 78, 3) Olena Kostevitsh Ukraina 54.