Kai Jahnsson valittiin Vuoden sotilasurheilijaksi
24.1.2013 klo 12:00

Kai Jahnsson on Vuoden sotilasurheilija 2012. Kuva: Lassi Palo

Kai Jahnssonin hieno viime vuosi palkittiin torstaina, kun hänet valittiin Vuoden sotilasurheilijaksi. Hän sai palkintonsa vuoden 2012 parhaiden sotilasurheilijoiden julkistamistilaisuudessa Pääesikunnassa.

Vuoden sotilasurheilijaksi on valittu ylimerivartija Kai Jahnsson Vartiolentolaivueesta. Valintaperusteluissa mainittiin Lontoon olympialaiset ja maailmancup sekä sotilaiden MM-kilpailut.

Jahnsson täyttää huomenna 48 vuotta. Oliko tämä iloinen syntymäpäivälahja hivenen etuajassa?

– Kyllä! Tämä on isoin arvostus, jonka voi saada. Se oli myös huikea yllätys ja hieno palkinto tehdystä työstä, Jahnsson hymyili palkintonsa kanssa tilaisuuden jälkeen, kun häntä kävivät onnittelemassa muun muassa Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Pia Nybäck, varapuheenjohtaja Mikko Taussi ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi sekä viime vuonna Vuoden sotilasvalmentajaksi nimetty Marko Leppä.

Jahnsson ampui viime vuoden huhtikuussa Lontoon maailmancupissa tuloksen 687,9 (588+99,9), joka on uusi finaalin jälkeinen Suomen ennätys. Peruskilpailun tulos oli myös uusi SE. Elokuussa Lontoon olympialaisissa hyvä tahti jatkui, sillä hän pääsi upeasti finaaliin ja sijoittui kahdeksanneksi tuloksellaan 679,1 (583+96,1).

Lokakuun lopussa Thaimaan Bangkokissa järjestetyssä Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n maailmancupin finaalissa Jahnsson sijoittui miesten ilmapistoolissa 11:nneksi. Hänen tuloksensa oli 574.  Jahnsson oli kivääri- ja pistoolilajien maailmancupin finaalin ainoa suomalainen osanottaja. Hän ei ollut koskaan aikaisemmin osallistunut maailmancupin finaaliin.

Jahnsson sijoittui myös suomalaisista parhaiten sotilas-MM-kilpailujen isopistooliammunnassa. Hän oli seitsemäs, mikä on paras henkilökohtainen saavutus pistooliammunnassa 17 vuoteen.

Poliisien Ampumaseuraa edustava Jahnsson pitää palkintoaan erittäin suuressa arvossa.

– Se oli kova porukka, josta valinta tehtiin. Palkinto on äärimmäisen hieno – paitsi itselleni myös lajillemme, Jahnsson sanoi.

Jahnsson pääsi ottamaan palkinnon vastaan, kun hän joutui työesteen takia perumaan kilpailumatkan Saksan Müncheniin. Hänen seuraava iso tavoitteensa on helmi-maaliskuussa Tanskan Odensessa järjestettävät ilma-aseiden EM-kilpailut.

Tilaisuudessa julkistettiin myös Puolustusvoimien uusi liikuntateema vuosille 2013-15. Se on nimeltään ”Liikettä sydämeen”. Ohjelman tavoitteena on tukea henkilöstön liikunnallista elämäntapaa entistäkin paremmin.

– Jos sydämen asiat eivät ole kunnossa, ei oikein mikään asia ole kunnossa, sanoi Puolustusvoimain komentaja, kenraali Ari Puheloinen.

Pääesikunnan keskuspaviljongissa järjestetyssä tilaisuudessa palkittiin myös sekä parhaita sotilasurheilijoita että sotilasurheilua ja varusmiesten liikuntaa edistäneitä tahoja. Vuoden sotilasvalmentaja on yliluutnantti Kari Mäkinen Kainuun prikaatista. Mäkisen valmentamat varusmiehet ovat voittaneet rynnäkkökivääriammunnan ja kivääriammunnan Parolan Kilpi -kilpailun neljä kertaa peräkkäin (2009-12). Kainuun prikaati on voittanut myös neljä kertaa peräkkäin ammunnan yleismestaruuden Mäkisen johdolla.

Parhaaksi varusmiesurheilijaksi valittiin upseerioppilas Ville Hukkanen (nyrkkeily) Urheilukoulusta.

Kaksi vuotta sitten vastaavassa tilaisuudessa erikoistunnustuksen saivat ampumaurheilijoista kapteeni Henri Häkkinen (kivääri) Viestirykmentistä ja Tomi-Pekka Heikkilä (liikkuva maali) Urheilukoulusta. Viime vuonna Marko Leppä valittiin Vuoden sotilasvalmentajaksi.

Lisää tietoa aiheesta löydät täältä.