Vesa Saviahde liikkuvan maalin Suomen mestariksi
9.2.2013 klo 12:00

Vesa Saviahde – Suomen mestari taas kerran. Kuvassa hän on Saksassa järjestetyissä MM-kilpailuissa vuonna 2010. Kuvat: Lassi Palo
Heikki Lähdekorpi voitti Y20-sarjan mestaruuden uudella ennätystuloksellaan 572.

Vesa Saviahde on voittanut miesten liikkuvan maalin normaalijuoksujen Suomen mestaruuden lauantaina Porissa. Se oli hänen 50:s henkilökohtainen SM-kultamitalinsa.

Liikkuvan maalin ampujat kilpailevat Suomen mestaruuksista viikonvaihteen ajan Porissa. Lauantaina normaalijuoksujen SM-kultaa voitti Pohjois-Hämeen Ampujia edustava Vesa Saviahde, joka voitti kultamitaliottelussa Kangasalan Kymppi 64 -seuraa edustavan Sami Heikkilän 6-5. Pronssimitaliottelussa Raseborgs Skyttar -seuran Krister Holmberg voitti Kymppi 64:n Tomi-Pekka Heikkilän 6-4.

– Saviahde voitti jo 50. henkilökohtaisen SM-kultamitalinsa, kertoi liikkuvan maalin lajivalmentaja Ville Häyrinen.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään 25.2.-3.3. Tanskan Odensessa. Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) on nimennyt kisoihin kuusi liikkuvan maalin ampujaa. Miesten kilpailuun osallistuvat Sami Heikkilä, Tomi-Pekka Heikkilä ja Holmberg, ja poikien sarjassa kilpailevat Mika Kinisjärvi (Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura), Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat) ja Jani Suoranta (Kymppi-64).

– Tulostaso ei noussut tänään Porissa hirveän korkeaksi. Maajoukkueella oli juuri kova leiri Vierumäellä, ja harjoitus näkyy tuloksissa heikentävästi. Viikko oli tosi kova, mutta se oli tiedossa, kun SM-kilpailuihin lähdettiin. Harjoitukset palvelivat EM-kisoja. Kun harjoitusta nyt vähennetään, tuloksetkin nousevat, Häyrinen sanoi.

Saviahde lopetti pitkän ja menestyksekkään kansainvälisen kilpailu-uransa runsaat kaksi vuotta sitten. Hän on kuulunut Ampumaurheiluliiton hallitukseen tämän vuoden alusta lähtien. Hän lähtee Odensen EM-kilpailuihin, mutta vain valmentajana. Lajivalmentaja Häyrinen ei lähde Odenseen, koska hänen perheeseensä odotetaan perheenlisäystä kisojen aikana.

Kova treeni ei kuitenkaan näkynyt Heikki Lähdekorven tuloksessa, sillä hän paransi ennätystään pisteellä. Satakunnan Ampujien viime vuoden maailmanmestari voitti nyt Suomen mestaruuden tuloksella 572.

– Maajoukkueen ulkopuolelta kannattaa huomioida N18-sarjan voittaja Elli Räsänen, joka teki uuden SE-tuloksen 347, Häyrinen kehui.

Räsänen edustaa Kuopion Metsästys- ja Ampumaseuraa.

10m liikkuvan maalin SM-kilpailut
Pori 9.-10.2.

Tuloksia la 9.2.

Sarja Y: Kulta: Vesa Saviahde P-HA, Hopea: Sami Heikkilä K-64, Pronssi: Krister Holmberg RS, 4) Tomi-Pekka Heikkilä K-64.

Sarja Y, alkukilpailu: 1) Krister Holmberg RS 579, 2) Tomi-Pekka Heikkilä K-64 571, 3) Vesa Saviahde P-HA 571, 4) Sami Heikkilä K-64 564, 5) Henrik Holmberg RS 555, 6) Tarmo Koskela BS-PA 554, 7) Niklas Hyvärinen RS 552, 8) Jarmo Pyyhtiä K-64 544, 9) Markku Jetsonen KAMS 542, 10) Jarmo Toiva P-HA 540, 11) Paavo Myllymäki LäSA 537, 12) Jukka-Pekka Jokela P-HA 536, 13) Matti Hokkanen MA 533, 14) Vesa-Matti Sallinen P-HA 529, 15) Markus Brandt KAMS 528, 16) Jussi Suoknuuti ESA 524, 17) Mika Mankinen KAMS 518, 18) Ossi Kohijoki P-HA 506, 19) Kari Koskinen K-64 503, 20) Reino Kiiskinen SA 479, 21) Jari Taskinen NUMA 478.

Joukkue, sarja Y: 1) Kymppi-64 1700, 2) Raseborgs Skyttar 1686, 3) Pohjois-Hämeen Ampujat 1636, 4) Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura 1614, 5) Kymppi-64 1599.

Sarja N: Kulta: Maria Heikola V-SA, Hopea: Anne Aho KoE, Pronssi Marika Salminen TSA, 4) Micaela Qvarnström RS.

Alkukilpailu: 1) Marika Salminen TSA 353, 2) Micaela Qvarnström RS 349, 3) Anne Aho KoE 344, 4) Maria Heikola V-SA 333, 5) Marianna Mölläri RAM 330, 6) Anna-Kaisa Palmen SA 330, 7) Tiina Aalto SMY 292, 8) Mervi Ala-Kleme KoE 276.

Sarja Y20: 1) Heikki Lähdekorpi SA 572, 2) Jani Suoranta K-64 565, 3) Ville Huomolin ESA 528, 4) Juho Riikonen OAS 502.

Joukkue, sarja Y20: 1) Etelä-Saimaan Ampujat 1548, 2) Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura 1475.

Sarja N18: 1) Elli Räsänen KAMS 347, 2) Pipsa Taskinen NUMA 320, 3) Maija Kuusela RAM 313.

Sarja Y18: 1) Mika Heikkilä K-64 552, 2) Mika Kinisjärvi KAMS 544, 3) Juuso Väätäinen KAMS 521, 4) Aatu Suoknuuti ESA 520, 5) Topi Hulkkonen ESA 500.

Sarja Y16: 1) Heikki Jetsonen KAMS 537, 2) Jani Huhti LL 534, 3) Sami Jetsonen KAMS 417, 4) Frans Sontag RS 407.