KOK nimesi ampumaurheilun yhdeksi ydinlajikseen
13.2.2013 klo 12:00

Lontoon olympialaisten ampumaurheilussa oli mukana urheilijoita 108 maasta. Kuva: Lassi Palo

Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) on nimennyt ampumaurheilun yhdeksi ydinlajikseen. Olemme tästä tietysti erittäin tyytyväisiä, Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) pääsihteeri Franz Schreiber kommentoi KOK:n valintoja.

Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) hallitus on kokoontunut Sveitsin Lausanneen pohtimaan muun muassa olympialajien tulevaisuutta. KOK nimesi tiistaina 25 ydinlajia, jotka ovat mukana myös vuonna 2020 järjestettävissä olympialaisissa.

– Olemme tietysti erittäin tyytyväisiä siitä, että ampumaurheilu on yksi nyt nimetyistä ydinlajeista, Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n pääsihteeri Franz Schreiber sanoi.

Schreiber muistutti, että ampumaurheilu on erittäin kansainvälinen ja maailmanlaajuisesti harrastettu laji. ISSF:ään kuuluu 161 jäsenjärjestöä, ja viime kesänä Lontoossa järjestettyjen olympialaisten ampumaurheiluun osallistui urheilijoita 108 maasta.

– Ampumaurheilu sijoittui tässä Lontoon-tilastossa neljänneksi, Schreiber sanoi.

Kesäolympialaisten ohjelmassa voi olla yhteensä 28 lajia, joista 25 on ydinlajeja. KOK:n hallitus on nyt siis päättänyt, että ydinlajit vuoden 2020 kisoissa ovat ampumaurheilun lisäksi yleisurheilu, soutu, sulkapallo, koripallo, nyrkkeily, melonta, pyöräily, esteratsastus, miekkailu, jalkapallo, voimistelu, painonnosto, käsipallo, maahockey, judo, uinti, nykyaikainen 5-ottelu, taekwondo, tennis, pöytätennis, jousiammunta, triathlon, purjehdus ja lentopallo.

Ydinlajien lisäksi vuoden 2020 olympialaisissa kilpaillaan myös golfissa ja rugbyssä, jotka tulevat olympiaohjelmaan vuonna 2016 Rio de Janeiron olympialaisissa.

KOK:n hallitus päätti pudottaa painin kesäolympialaisten ydinlajien joukosta. Näin ollen paini joutuu taistelemaan paikastaan kisoissa seitsemän uuden lajin kanssa.

Yhden lajin pudottamisella KOK tekee tilaa uudelle lajille. Ehdolla ovat nyt pudotetun painin lisäksi baseball ja softball, karate, squash, rullaluistelu, kiipeily, vesilautailu ja wushu. Nämä lajit tekevät KOK:n hallitukselle esityksensä olympiakisoihin pääsemisestä toukokuussa Pietarissa järjestettävässä kokouksessa.

Lopullinen lajivalinta tehdään Argentiinan Buenos Airesissa 7.-10. syyskuuta pidettävässä KOK:n kokouksessa.

Edellisen kerran olympialajeja vähennettiin vuonna 2005, kun KOK äänesti baseballin ja softballin pois olympiaohjelmasta.

Lähteet: ISSF:n ja Suomen Olympiakomitean nettisivut