EM-mitalistin juhlava kotiinpaluu
7.3.2013 klo 12:00

Kankaanpään Ampumaurheilijoiden puheenjohtaja Eero Eloranta luovutti MegaLink-kortin Juho Kurjelle.
Tärkeimmät tukijat eli äiti Minna ja isä Jarmo Juho Kurjen kanssa yhteiskuvassa.
Valmentaja Mauri Röppänen ja Juho Kurki aluejaoston antamien kukkien kera.
Mikko Nordquist onnittelee Juho Kurkea.

Kankaanpään Ampumaurheilijat järjesti tuoreelle ilmakiväärin EM-pronssimitalistille Juho Kurjelle mitalikakkukahvit kotiradallaan. Samalla radalla alkoi Kurjen ampumaura yksitoista vuotta sitten.

KaA:n juhlatilaisuus järjestettiin ampumakouluillan harjoitusten päätteeksi. Paikalla oli ampumakoululaisia sekä muuta seura- ja kannustusjoukkoa. Ensimmäisten onnittelijoiden joukossa oli Suomen Ampumaurheiluliiton entinen puheenjohtaja Mikko Nordquist. Hän totesi, että Juholta on nyt henkinen paine poissa ja mitali kaulassa.

– Tästä on helppo jatkaa eteenpäin kohti suurempia voittoja, Nordquist sanoi.

Lounais-Suomen alueen onnittelutervehdyksen toivat Jarmo Engblom ja Matti Viljakainen. Engblom kiitteli Kurkea hyvin tehdystä työstä, joka tällä tavoin kohdistui myös alueeseen ja sen valmentajiin. Aluejaosto onnitteli myös valmentaja Mauri Röppästä ja totesi, että entisen huippuampujan antamat opit ja neuvot ovat siivittäneet Kurjen huippuampujaksi.

Kankaanpään Ampumaurheilijoiden puheenjohtaja Eero Eloranta luovutti Kurjelle Mega Link -taululaitteiden ampumakortin, johon oli ladattu 9999 laukausta tulevia harjoituksia varten.

Kurki aloitti ampumakoulun yksitoista vuotta sitten samalla radalla, jossa nyt juhlittiin nyt hänen EM-pronssimitaliaan. Rata sijaitsee noin 20 kilometrin päässä Kurjen kodista. Onnitteluja saivat myös tärkeää tukea antaneet Kurjen isä Jarmo ja äiti Minna.

Nykyiset ampumakoululaiset hypistelivät ihaillen Kurjen tuoretta pronssimitalia.  Kurki vastaili nuorten kysymyksiin ja kannusti heitä jatkamaan ammuntaharrastusta. Kurki on ennättänyt ampua uransa aikana reilusti yli 100 000 laukausta. Viime vuoden laukausmäärä oli noin 25 000 laukausta, mutta jatkossa määrät tulevat edelleen nousemaan.

Työpaikalla on myös merkitystä harjoitteluun. Kurjen työsuhde Puolustusvoimissa päättyi helmikuun lopussa, mutta tavoitteena on edelleen saada sieltä pysyvä työpaikka, jotta harjoittelu Rio de Janeiron olympialaisiin (2016) olisi mahdollista täysipainoisesti. Nyt Kurki nauttii hetken mitalista ja aloittaa pian harjoittelun ja keskittymisen tuleviin kilpailuihin.

Teksti ja kuvat: Matti Viljakainen