Suomalaiset ampumaurheilijat aloittavat maailmancup-urakkansa Al Ainissa keskiviikkona
12.4.2013 klo 12:00

Satu Mäkelä-Nummela viime vuonna järjestetyissä EM-kilpailuissa. Kuvat: Jari Karinkanta
Marika Salmi tyytyväisenä maailmancupin viidennen sijan jälkeen vuosi sitten Lontoossa.

Suomalaiset ampumaurheilijat aloittavat tämän vuoden maailmancup-urakkansa Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa järjestettävässä haulikkolajien kilpailussa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup järjestetään Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa 15.-24 huhtikuuta. Ensimmäinen kilpailupäivä on keskiviikko 17. huhtikuuta, ja viimeinen kilpailu käydään tiistaina 23. huhtikuuta.

Tänä vuonna on järjestetty kaksi ISSF:n maailmancupia. Meksikon Acapulcossa järjestettiin maaliskuussa haulikkolajien maailmancup, ja huhtikuun alussa kilpailtiin kivääri- ja pistoolilajien maailmancup Etelä-Korean Changwongissa. Kilpailuissa ei ollut mukana suomalaisia.

Al Ainissa kilpailee yksitoista suomalaista haulikkoampujaa. Ensimmäisenä kilpaillaan naisten trapissa, jossa ovat mukana Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavat Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi. Mäkelä-Nummela voitti viime vuonna trapin maailmancupin finaalin ja sijoittui Lontoon olympialaisissa seitsemänneksi.

Mäkelä-Nummela harjoitteli sunnuntaista torstaihin Italian Lonatossa.

– Olen mukavin fiiliksin. Positiivisia merkkejä on ilmassa, Mäkelä-Nummela sanoi perjantaina ennen kotimatkansa alkua.

– Laukauksia kertyi viikon aikana aika hyvin. Ammuin noin 60 sarjaa. Ensimmäinen päivä oli sateinen, mutta sen jälkeen oli aurinkoista. Sain kivat treenit alle.

Mäkelä-Nummela ehtii pestä pyykit kotonaan lauantaina ennen kuin lähtee sunnuntaina kohti Al Ainia.

Salmi oli suuri suomalaisyllättäjä viime vuoden huhtikuussa Lontoossa järjestetyssä maailmancupissa. Hän ampui oman ennätyksensä ja nappasi elämänsä ensimmäisessä maailmancupissa viidennen sijan. Salmi sairasteli alkuvuodesta, ja häneltä jäi yksi ulkomaanleiri väliin. Toiselle leirille hän pääsi mukaan, mutta harjoittelua ei ole takana niin paljon kuin suunnitelmissa alun perin oli.

– Lähden Al Ainiin rohkeasti kokeilemaan ja suht rauhallisin mielin, enkä ota paineita itselleni. Tilanteeni on kaikkien tiedossa. Näillä mennään, hän sanoi.

Toukokuussa on kaksi kivääri- ja pistoolilajien maailmancupia. Ne järjestetään Yhdysvaltain Fort Benningissä (4.-13.5.) ja Saksan Münchenissä (23.-30.5.). Fort Benningissä kilpailee viisi suomalaista, jotka ovat kaikki kivääriampujia (Jaakko Björkbacka, Henri Häkkinen, Juho Kurki, Katarina Långström ja Marjo Yli-Kiikka).

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
Al Ain, Arabiemiirikuntien liitto 15.-24.4.

Suomen joukkue

Trap
Miehet: Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille), Mika Myllylä (Kymppi-64) sekä mqs-ampujat Joni Granqvist (Iisalmen Ampujat) ja Henrik Wejberg (Hyvinkään Metsästysampujat)
Naiset: Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Marika Salmi (Orimattilan Seudun Urheiluampujat)

Skeet
Miehet: Krister Kärki (Sibbo Skyttegille), Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille), Heikki Meriluoto (Oulun Seudun Haulikkoampujat)
Naiset: Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat)

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.