Suomi jäi ilman finaalipaikkoja Euroopan nuorten liigassa
14.4.2013 klo 12:00

Suomi ei päässyt ampumaurheilun Euroopan nuorten liigan pohjoisen alueen karsintakilpailusta lokakuussa järjestettävään kahdeksan maan finaaliin. Tammisaaressa järjestettiin viikonvaihteessa karsintakilpailu, jossa Suomi sijoittui sekä ilmapistoolissa että ilmakiväärissä neljänneksi.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) organisoiman Euroopan nuorten liigan pohjoisen alueen karsintakilpailu järjestettiin Tammisaaressa 13.-14. huhtikuuta. Vastaavaa kilpailua ei ollut aiemmin Suomessa järjestetty. Suomi oli osallistunut kilpailuun aiemmin kaksi kertaa, Ruotsissa vuosina 2010 ja 2012.

Euroopan nuorten liigan (European Youth League) kunkin karsintakilpailun kaksi parasta maata pääsee finaaliin, joka järjestetään Slovenian Laskossa 4.-6. lokakuuta. Niiden lisäksi finaaliin pääsevät karsintakilpailujen paras kolmonen ja isäntämaa. Itäisen alueen karsintakilpailu järjestetään toukokuussa Serbiassa ja läntisen alueen Ranskassa. Finaalissa on siten kahdeksan maata.

Tammisaaresta jatkoon menivät ilmakiväärissä Tanska ja Puola sekä ilmapistoolissa Puola ja Latvia.

– Kilpailu oli ihan mukava, ja oli hyvä saada tällaistakin kokemusta, Rauman Seudun Ampujia edustava pistooliampuja Niko Roos, 15, sanoi.

Tammisaaren kilpailussa oli mukana seitsemän maata ja viitisenkymmentä osanottajaa. Ilmakiväärissä kilpailivat Suomen, Ruotsin, Viron, Tanskan ja Puolan joukkueet. Ilmapistooliin osallistuivat Suomen lisäksi Ruotsi, Norja, Puola ja Latvia. Liigaan saavat osallistua 14–18-vuotiaat ampumaurheilijat. Kyseessä on joukkuekilpailu, ja joukkueet ovat sekajoukkueita eli niissä on sekä tyttöjä että poikia. Liigassa kilpaillaan ilmakiväärissä ja ilmapistoolissa.

Roos voitti maaliskuussa Y16-sarjan ilmapistoolin Suomen mestaruuden uudella mainiolla SE-tuloksella 381. Nyt hänen viikonvaihteensa sujui vaihtelevissa merkeissä.

– Aina ei voi onnistua. Pasmat olivat välillä vähän sekaisin. Sarjat menivät välillä heikosti, ja viimeisessä kilpailussa tulokset alkoivat taas nousta, hän kertasi kilpailujaan.

Joukkueet nimesivät ykkös-, kakkos- ja kolmosampujansa. Ykkönen kohtasi muiden maiden ykköset, kakkonen kakkoset ja kolmonen kolmoset. Kymmenen laukauksen kilpailuissa voitosta sai kaksi pistettä ja tasapelistä yhden.

– Ei tullut finaalipaikkaa eli Slovenia jää meiltä nyt väliin, Roos harmitteli.

Ilmakiväärissä Suomi sai kaksi voittoa ja ilmapistoolissa yhden. Suomen ilmakiväärijoukkueessa ampuivat Sebastian Långström (Esbo Skytteförening), Aina Kivi (Esbo Skytteförening ) ja Mathias Nordberg (Ålands Sportskytteförening). Ilmapistoolissa kilpailivat Roosin lisäksi Emma Numminen (Esbo Skytteförening) ja Konsta Kivi (Turun Seudun Ampujat).

Euroopan nuorten liigan pohjoisen alueen karsintakilpailu
Tammisaari 13.-14.4.

Tulokset

Ilmakivääri: 1) Tanska, 2) Puola, 3) Ruotsi, 4) Suomi, 5) Viro.
Ilmapistooli: 1) Puola, 2) Latvia, 3) Ruotsi, 4) Suomi, 5) Norja.