Trap-ampuja Jukka Laakso teki ennätyksensä ensimmäisessä maailmancupissaan
18.4.2013 klo 12:00

Jukka Laakso on sijoittunut parhaana suomalaisena miesten trapin maailmancupin kilpailussa 32:nneksi Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa torstaina. Hän ampui ensimmäisessä maailmancupissaan ennätyksensä 117. Veli-Matti Matikainen oli kilpailussa 58:s, ja Mika Myllylä sijoittui 68:nneksi.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup jatkui torstaina Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa. Tänään saatiin päätökseen miesten trap, jossa oli mukana viisi suomalaista.

Suomalaisista paras oli Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava Jukka Laakso, jonka tulos oli 117 (23+23+23+23+25). Se oikeutti 32. sijaan.  Sibbo Skyttegillen Veli-Matti Matikainen rikkoi 112 kiekkoa ja oli 58:s. Hänen sarjansa oli 22+22+22+24+22. Mika Myllylän (Kymppi-64) tulos oli 110 (23+23+22+ 19+23) ja sijoitus 68:s. Mqs-ampujat Joni Granqvist (Iisalmen Ampujat) ja Henrik Wejberg (Hyvinkään Metsästysampujat) tähtäsivät tulokset 113 ja 106.

Kilpailussa oli osanottajia 89, ja finaaliraja oli 121. Kuudennesta finaalipaikasta uusi kuusi ampujaa. Kilpailun ykkönen oli uusinnan kautta finaaliin päässyt Ison-Britannian Aaron Heading, joka voitti kultamitaliottelussa Italian Giovanni Pellielon 13-11.

Laakson fiilikset olivat kilpailun jälkeen hyvät.

– Ensimmäinen maailmancup ja oma ennätys! Lämmintä oli niin, etteivät paikat olleet ainakaan jumissa, hän sanoi kisan jälkeen.

Kiekko näkyi Laakson silmiin vähän heikosti, ja siksi hänelle tuli muutama ”pummi”.

– Täytynee panostaa laseihin seuraavalla kerralla, hän naurahti.

Viimeisen sarjansa hän ampui ”täyteen” eli tulokseksi tuli 25.

– Siinä tuli vähän säätöä, kun ennen viimeistä kävelyä Irlannin edustaja teki protestin. Heitin oli irti. Vartin ajan tuomarit ihmettelivät mitä tehdä, kunnes sarja päätettiin vihdoin ampua loppuun. Loppu hyvin, kaikki hyvin, Laakso totesi.

Matikainen puolestaan sanoi, että hänen tekemisestään puuttui varmuus, mutta ”muuten ammunta oli kunnossa”. Tulostaan hän piti huonona. Myllylän mukaan lämmintä oli mukavasti ja ammunta vielä hakemista.

– Treeniä lisää, ei muu auta, hän sanoi ja piti Matikaisen tavoin tulostaan huonona.

Tänä vuonna on järjestetty kaksi ISSF:n maailmancupia. Meksikon Acapulcossa järjestettiin maaliskuussa haulikkolajien maailmancup, ja huhtikuun alussa kilpailtiin kivääri- ja pistoolilajien maailmancup Etelä-Korean Changwongissa. Kilpailuissa ei ollut mukana suomalaisia.

Al Ainissa järjestettävään maailmancupiin osallistuu 350 urheilijaa 50 maasta. Mukana on yhteensä yksitoista suomalaista haulikkoampujaa. Keskiviikkona Satu Mäkelä-Nummela sijoittui naisten trapissa 14:nneksi ja Marika Salmi 22:nneksi.

Naisten skeet on ensi viikon maanantaina. Siinä on mukana Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat). Miesten skeet alkaa samana päivänä ja päättyy cupin päätöspäivänä eli tiistaina 23. huhtikuuta. Suomalaisista mukana ovat Krister Kärki (Sibbo Skyttegille), Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille) ja Heikki Meriluoto (Oulun Seudun Haulikkoampujat).

Toukokuussa on kaksi kivääri- ja pistoolilajien maailmancupia. Ne järjestetään Yhdysvaltain Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä (4.-13.5.) ja Saksan Münchenissä (23.-30.5.). Fort Benningissä kilpailee viisi suomalaista. He ovat kaikki kivääriampujia (Jaakko Björkbacka, Henri Häkkinen, Juho Kurki, Katarina Långström ja Marjo Yli-Kiikka).

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
Al Ain, Arabiemiirikuntien liitto 15.-24.4.

Tuloksia to 18.4.

Miesten trap 125 kiekkoa + finaali:

Peruskilpailu: 1) Giovanni Pellielo Italia 125, 2) Erik Varga Slovakia 123, 3) Michael Wixey Iso-Britannia 123, 4) Oguzhan Tuzun Turkki 123, 5) Andreas Scherhaufer Itävalta 122, 6) Aaron Heading Iso-Britannia 121, … 32) Jukka Laakso Suomi 117, … 58) Veli-Matti Matikainen Suomi 112, … 68) Mika Myllylä Suomi 110. Mqs-ampujat: Joni Granqvist Suomi 113, Henrik Wejberg Suomi 106.
Semifinaali: 1) Pellielo 15, 2) Heading 13/uusinta 4, 3) Scherhaufer 13/3, 4) Varga 12, 5) Wixey 11, 6) Tuzun 10.

Pronssimitaliottelu: Andreas Scherhaufer Itävalta – Erik Varga Slovakia 11-10
Kultamitaliottelu: Aaron Heading Iso-Britannia – Giovanni Pellielo Italia 13-11

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.