Marjut Heinonen 30:s skeetin maailmancupissa Al Ainissa
22.4.2013 klo 12:00

Marjut Heinonen tähtäsi tuloksekseen 66 naisten skeetin maailmancupissa Al Ainissa maanantaina. (Kuva viime vuoden EM-kilpailuista.)

Haulikkolajien maailmancup jatkui maanantaina Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa. Marjut Heinonen sijoittui naisten skeetissä 30:nneksi tuloksellaan 66. Miesten skeetissä Heikki Meriluoto onnistui ensimmäisenä kilpailupäivänä mainiosti rikkomalla kaikki 50 kiekkoa ja jatkaa siten toiseen kisapäivään hyvästä tilanteesta.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup jatkui maanantaina Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa. Mitalit jaettiin naisten skeetissä, ja miesten skeetissä ammuttiin ensimmäisen kilpailupäivän 50/125 kiekkoa.

Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat) rikkoi 66 kiekkoa (22+21+23). Tulos oikeutti 30. sijaan. Kilpailun voiton vei Italian Chiara Cainero, joka voitti kultamitaliottelussa Venäjän Olga Panarinan 14-13. Kilpailussa oli 48 osanottajaa, ja finaaliraja oli 72.

Heinonen harmitteli pitkää kilpailutaukoaan.

– Olosuhteet olivat hyvät, kuten myös tuntemukseni. Mutta ne tulivat liian myöhään. Kisafiilikseen pääsin vasta viimeisessä sarjassa, hän sanoi.

Miesten skeetissä on mukana kolme suomalaisista: Krister Kärki (Sibbo Skyttegille), Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille) ja Heikki Meriluoto (Oulun Seudun Haulikkoampujat).

Meriluoto on jaetulla ykkössijalla rikottuaan kaikki ensimmäisen päivän 50 kiekkoa (25+25). Kilpailussa on kova taso, sillä saman tuloksen ampui kaksitoista Meriluodon kilpakumppania. Leskinen rikkoi 47 kiekkoa (23+24). Ensimmäisen kerran maailmancupiin osallistuvan Kärjen tulos oli 46 (22+24). Kilpailussa on mukana 81 ampujaa.

Miesten skeetin toinen kilpailupäivä on huomenna tiistaina, joka on myös Al Ainin maailmancupin päätöspäivä.

Tänä vuonna on järjestetty kaksi ISSF:n maailmancupia. Meksikon Acapulcossa järjestettiin maaliskuussa haulikkolajien maailmancup, ja huhtikuun alussa kilpailtiin kivääri- ja pistoolilajien maailmancup Etelä-Korean Changwongissa. Kilpailuissa ei ollut mukana suomalaisia.

Al Ainissa järjestettävään maailmancupiin osallistuu 350 urheilijaa 50 maasta. Viime viikon keskiviikkona Satu Mäkelä-Nummela sijoittui naisten trapissa 14:nneksi ja Marika Salmi 22:nneksi. Jukka Laakso sijoittui miesten trapissa torstaina 32:nneksi. Veli-Matti Matikainen oli 58:s ja Mika Myllylä 68:s.

Toukokuussa on kaksi kivääri- ja pistoolilajien maailmancupia. Ne järjestetään Yhdysvaltain Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä (4.-13.5.) ja Saksan Münchenissä (23.-30.5.). Fort Benningissä kilpailee viisi suomalaista. Matkaan lähtevät ovat kaikki kivääriampujia eli Jaakko Björkbacka, Henri Häkkinen, Juho Kurki, Katarina Långström ja Marjo Yli-Kiikka.

– Kaikki on ookoo, ei ole murheita. Ase, patruunat ja mies ovat kunnossa, maaliskuussa ilmakiväärin EM-pronssia upeasti ampunut Kurki sanoo.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
Al Ain, Arabiemiirikuntien liitto 15.-24.4.

Tuloksia ma 22.4.

Naisten skeet 75 kiekkoa + finaali:
Peruskilpailu: 1) Albina Shakirova Venäjä 73, 2) Olga Panarina Venäjä 73, 3) Chiara Cainero Italia 73, 4) Sixue Huang Kiina 72/uusinta 2, 5) Elena Allen Iso-Britannia 72/2, 6) Heng Zhang Kiina 72/1+2, … 30) Marjut Heinonen Suomi 66.

Semifinaali: 1) Panarina 12, 2) Cainero 11/uusinta 2, 3) Allen 11/1, 4) Shakirova 11/1, 5) Zhang 10, 6) Huang 10.

Pronssimitaliottelu: Albina Shakirova Venäjä – Elena Allen Iso-Britannia 14-13
Kultamitaliottelu: Chiara Cainero Italia – Olga Panarina Venäjä 14-13

Miesten skeet 50/125 kiekkoa, tilanne 1. kilpailupäivän jälkeen: 1) Heikki Meriluoto Suomi ja 12 muuta ampujaa 50, … Lauri Leskinen Suomi 47, … Krister Kärki Suomi 46.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.