Lauri Leskinen 33:s skeetin maailmancupissa, Norjaan kaksoisvoitto
23.4.2013 klo 12:00

Lauri Leskinen rikkoi Al Ainin skeetin maailmancupissa 120 kiekkoa.

Skeet-ampuja Lauri Leskinen sijoittui parhaana suomalaisena 33:nneksi Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa tänään päättyneessä haulikkolajien maailmancupissa. Heikki Meriluoto oli 52:s ja Krister Kärki 62:s. Norjalaiset ottivat kaksoisvoiton.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup Al Ainissa päättyi tiistaina miesten skeetiin. Mukana oli kolme suomalaista, joista paras oli Sibbo Skyttegilleä edustava Lauri Leskinen. Hänen tuloksensa oli 120 (23+24+25+23+25) ja sijoituksensa 33:s.

Oulun Seudun Haulikkoampujia edustavan Heikki Meriluodon tulos oli 118 (25+25+23+24+21), joka oikeutti 52. sijaan. Sibbo Skyttegilleä edustava Krister Kärki ampui tuloksen 115 (22+24+23+24+22). Sillä hän oli kilpailun 62. paras.

Ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen Meriluoto oli jaetulla ykkössijalla rikottuaan kaikki 50 kiekkoa. Saman tuloksen ampui kaksitoista muutakin ampujaa. Peruskilpailun jälkeen kolmen kärkiampujan tulos oli 124 ja finaaliraja 123. Sen ampui seitsemän urheilijaa. Uusinnassa ammuttiin 16 kiekkoa ennen kuin kolme muuta finalistia oli selvillä. Kilpailun ykkönen oli lopulta Norjan Tore Brovold. Konkari voitti kultamitaliottelussa maanmiehensä, vuonna 1990 syntyneen Tom Beier Jensenin 16-15. Kilpailuun osallistui 81 ampujaa.

Leskinen sanoi, että ”olo on kuin kamelilla”, eikä tänään ollut hänen päivänsä.

– Olen kyllä kunnossa, ja radat olivat kohtuuhyvät. Kaikkea ”härpäkettä” oli edessä, hän luonnehti värikkääseen tyyliinsä.

Kärki, 25, osallistui maailmancupiin ensimmäisen kerran. Hän naurahti, ettei hänen kilpailustaan jäänyt jälkipolville paljon kerrottavaa.

– Jostain se kansainvälinen kilpaileminen on aloitettava. Tulos ei kyllä ole mainitsemisen arvoinen – varsinkin kun radoissa ja olosuhteissa ei ole huomautettavaa, hän sanoi.

Al Ainissa järjestettyyn maailmancupiin osallistui 350 urheilijaa 50 maasta. Viime viikon keskiviikkona Satu Mäkelä-Nummela sijoittui naisten trapissa 14:nneksi ja Marika Salmi 22:nneksi. Jukka Laakso sijoittui miesten trapissa torstaina 32:nneksi. Veli-Matti Matikainen oli 58:s ja Mika Myllylä 68:s. Marjut Heinonen oli maanantaina naisten skeetissä 30:s.

Toukokuussa on kaksi kivääri- ja pistoolilajien maailmancupia. Ne järjestetään Yhdysvaltain Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä (4.-13.5.) ja Saksan Münchenissä (23.-30.5.). Fort Benningissä kilpailee viisi suomalaista. Matkaan lähtevät ovat kaikki kivääriampujia eli Jaakko Björkbacka, Henri Häkkinen, Juho Kurki, Katarina Långström ja Marjo Yli-Kiikka.

– Kaikki on ookoo, ei ole murheita. Ase, patruunat ja mies ovat kunnossa, maaliskuussa ilmakiväärin EM-pronssia upeasti ampunut Kurki sanoo.

Kivääriampujat leireilevät parhaillaan Inkoossa.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
Al Ain, Arabiemiirikuntien liitto 15.-24.4.

Tuloksia ti 23.4.

Miesten skeet 125 kiekkoa + finaali:
Peruskilpailu: 1) Tore Brovold Norja 124, 2) Vladislav Mukhamedjev Kazakstan 124, 3) Ralf Buchheim Saksa 124, 4) Shuai Tang Kiina 123/uusinta 16, 5) Georgios Achilleos Kypros 123/16, 6) Tom Beier Jensen Norja 123/16, … 33) Lauri Leskinen Suomi 120, … 52) Heikki Meriluoto Suomi 118, … 62) Krister Kärki Suomi 115.

Semifinaali: 1) Brovold 16, 2) Jensen 15, 3) Achilleos 14, 4) Buchheim 13, 5) Mukhamedjev 12, 6) Tang 12.
Pronssimitaliottelu: Ralf Buchheim Saksa – Georgios Achilleos Kypros 15-14
Kultamitaliottelu: Tore Brovold Norja – Tom Beier Jensen Norja 16-15

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä