Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto keskusteli taloudesta
27.4.2013 klo 12:00

Liittovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Hannu Haapaniemi (kesk.). Tapio Hänninen ja Anna-Kaisa Räsänen valittiin varapuheenjohtajiksi. Kuvat: Lassi Palo
Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Pia Nybäck.
Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtajat Timo Laurila ja Mikko Taussi sekä hallituksen jäsen Jukka Törmänen (vas.).
Huippukivääriampujat ja liittovaltuutetut Hanna Pitkänen (vas.) ja Marjo Yli-Kiikka ääniä laskemassa.

Meillä on oltava yksi yhteinen maali, kun on hankalia asioita ja kun meillä menee hyvin, Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Pia Nybäck linjasi lauantaina Vantaalla pidetyssä liittovaltuuston kokouksessa. Talousasiat herättivät kokouksessa vilkasta keskustelua.

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Pia Nybäck hahmotti valtuutetuille nykytilanteen uuden liittovaltuuston ensimmäisen kokouksen avauspuheenvuorossaan. Nybäckin mukaan SAL on tilanteessa, jossa sillä on isoja haasteita edessään. Hän viittasi harrastajamääriin ja ulkopuolisiin haasteisiin, kuten esimerkiksi lakeihin. Lyhyellä tähtäimellä tärkein asia on talous.

– Jos katsoo asioita positiivisin lasein, ei ole epäilystäkään siitä, etteikö hyvää tapaa toimia olisi jatkossakin. Meillä on hieno laji, jossa on pitkät perinteet. Meillä on hyvät eväät myös siinä mielessä, että kun lajia markkinoidaan, saamme varmasti uusia harrastajia, Nybäck sanoi.

– Kaikkein tärkeintä kuitenkin on se, että keskitymme olennaiseen ja tärkeisiin asioihin. Valitsemme olennaiset asiat ja viemme niitä täydellä teholla eteenpäin. Jatko ja onnistuminen ovat kiinni siitä, miten töitä tehdään. Olemme laajalle levinnyt laji, jossa on monenlaista lajikulttuuria. Yhteistyön on oltava rakentavaa. Keskitytään siis olennaiseen ja tehdään yhdessä! Meillä on oltava yksi yhteinen maali, kun on hankalia asioita ja kun meillä menee hyvin, puheenjohtaja linjasi.

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi kokouksessaan vuoden 2012 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Ampumaurheiluliiton kulut olivat noin 2,16 miljoonaa euroa, ja liiton tulos taipui toimintavuonna tappiolliseksi eli kokonaistulokseksi jäi 105 969 euroa tappiota. Ilma-aseiden EM-kilpailujen osalta tulos oli alijäämäinen 38 586 euroa. Muita syitä tuloksen kääntymiseen alijäämäiseksi olivat muun muassa lisenssitulojen ositus kahdelle vuodelle ja asianajajakulut.

– Liiton taloutta ei valitettavasti pystytty vakauttamaan, vaikka säästöjä tehtiin runsaasti vuoden aikana. Säästöistä huolimatta kaikki toiminnallisesti tärkeät asiat pystyttiin hoitamaan kunnialla, toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi totesi.

Suomalaiset ampumaurheilijat saavuttivat viime vuonna yhteensä 55 arvokisamitalia.

Hallitus antoi liittovaltuustolle tiedoksi kuluvan vuoden päivitetyn talousarvion. Se on suhteutettu realisoituviin tuloihin ja OKM:n tulosperusteiseen valtionapuun sekä Olympiakomitean ja Paralympiakomitean avustuksiin. Budjettia on myös kulujen osalta supistettu niin, että suunniteltuun 30 000 euron ylijäämään päästään.

– Kokonaisuuden pitäisi olla nyt varmalla pohjalla, ja päivitetty talousarvio pystytään toteuttamaan. Tulot ja menot on laitettu tasapainoon. Voin sanoa, että budjetti on aika inhorealistisesti rakennettu. Tavoiteltu positiivinen tulos on pieni korjausliike, mutta sitä jatketaan, eikä toiminta halvaannu, Nybäck sanoi.

Nybäck esitteli valtuustolle myös helmikuussa päivitetyn liiton strategian. Isot painopistevalinnat kestävät aina kaksi vuotta kerrallaan kuitenkin niin, että vuotuiset painotukset teemojen alla elävät. Pääpainopisteet tänä vuonna ovat realistinen toiminnan ja talouden suunnittelu ja seuranta, Me yhdessä -prosessiin liittyen seurojen tavoitteellinen johtaminen ja taloudenhoito sekä nuorisotoiminta ja siinä erityisesti ampumaurheilukoulut.

Liittovaltuusto vahvisti kokouksessaan myös vuoden 2014 talousarvion perustana olevat maksut. Jäsenmaksu nousee ensi vuonna 24 eurosta 26:een. Niin sanottu perheen toisen henkilön jäsenmaksu nousee kahdella eurolla 21 euroon. Muut ensi vuoden talousarvion pohjana olevat maksut ovat: aikuisten lisenssi 40 e (35 e, suluissa vuosi 2013), nuorten lisenssi 13 e (8), harrastelisenssi 25 e (20), yli 70-vuotiaat 16 e (11), vammaislisenssi 15 e (10).

Liittovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Hannu Haapaniemi (Hämeen alue) seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi. Varapuheenjohtajiksi vuosiksi 2013-14 valittiin Tapio Hänninen (Lapin alue) ja Anna-Kaisa Räsänen (Itä-Suomen alue).

– Kiitän luottamuksesta, jatkan mielelläni vielä kahden vuoden ajan. Ne ovat kuitenkin viimeiset vuoteni tässä luottamustehtävässä, Haapaniemi sanoi.

Ehdollepanotoimikuntaan valittiin Hannu Haapaniemi (puheenjohtaja, Häme), Anna-Kaisa Räsänen (Itä-Suomi), Juhani Öhman (Keski-Suomi), Antti Korhonen (Pohjois-Pohjanmaa) ja Marjo Yli-Kiikka (Pohjanmaa).

Liittovaltuuston kokouksessa kuultiin myös Me yhdessä -katsaus, jossa kerrottiin syksyllä 2010 alkaneen työn etenemisestä. Me yhdessä -prosessi on ollut Ampumaurheiluliiton toiminnan yksi painopisteistä viimeksi kuluneen parin vuoden ajan. Sen mukaan urheilijat, seuratoimijat ja seura ovat keskiössä, ja toimintaa on lähdetty rikastuttamaan teemalla, jossa pientä ampumaurheilijaa tuetaan elämänsä eri vaiheissa kasvamaan isoksi ihmiseksi ja löytämään oma potentiaalinsa urheilijana.

Seura- ja aluekehittäjä Rainer Hirvonen kertoi, että viime vuonna ensimmäiselle koulutusjaksolle osallistui kahdeksan seuraa. Nyt seuroja on mukana seitsemän. Ensi syksyn aikana alkavat seurakohtaiset sparrauskäynnit. Seurakäyntejä on tehty tämän vuoden aikana kaksikymmentä, ja niitä jatketaan säännöllisesti.

Hirvonen kertoi, että tämän vuoden aikana käynnistetään myös seurakohtaisia kehittämishankkeita, kummiseuratoimintaa ja aluejaostojen käytännön tukitoimet. Kolmesta lähijaksosta ensimmäinen järjestetään lokakuussa. Syksyllä järjestetään myös seuraneuvottelukierrokset, jotka toteutetaan alueittain.

Muita viime vuoden painopisteitä olivat Vierumäellä järjestetyt ilma-aseiden EM-kilpailut ja Lontoon olympialaiset, joissa parhaasta suomalaissijoituksesta vastasi Satu Mäkelä-Nummela. Hän sijoittui naisten trapissa seitsemänneksi. Onnistujiin on luettava myös Kai Jahnsson, joka pääsi ilmapistoolin finaaliin, jossa
hän sijoittui kahdeksanneksi.

SAL:ssa on 303 jäsenseuraa, joissa on yhteensä 33 833 jäsentä.