Kolmetoista suomalaista ampumaurheilijaa Münchenin maailmancupiin
21.5.2013 klo 12:00

Joni Stenström osallistuu ensimmäisen kerran ISSF:n maailmancupiin. Kuvat: Lassi Palo
Reetta Hynninen on myös maailmancupin ensikertalainen.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup alkaa torstaina Saksan Münchenissä. Mukana on kolmetoista suomalaista ampumaurheilijaa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kivääri- ja pistoolilajien maailmancup järjestetään Saksan Münchenissä 23.-30. toukokuuta. Suomalaiset pistooliampujat osallistuvat ensimmäisen kerran tänä vuonna maailmancupiin.

Münchenin maailmancupin ensimmäinen kilpailupäivä on ensi lauantai eli 25. toukokuuta. Viimeinen kilpailu käydään keskiviikkona 29. toukokuuta.

Müncheniin matkustaa kaksi maailmancupin ensikertalaista: pistooliampuja Reetta Hynninen ja kivääriampuja Joni Stenström. He edustivat Suomea helmi-maaliskuussa Tanskassa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa. Se oli heidän ensimmäinen arvokisaedustuksensa, ja nyt he ottavat urallaan taas yhden ison askeleen eteenpäin.

– Vähän on ”jänskä” olo, Stenström, 18, sanoi maanantaina.

Raseborgs Skyttar -seuraa edustavan Stenströmin mukaan ”on kunnia päästä edustamaan Suomea maailmancupissa”.

– Pääsen nyt uusien haasteiden eteen, ja yksi tämän kauden tavoite on saavutettu. Menen kisoihin tekemään parhaani enkä tyydy vain osallistumiseen. Haluan myös tehdä hyviä suorituksia, hän painottaa.

Kaiken pitäisi olla nuorella miehellä kunnossa.

– En katso kovin paljon sijoituksia, koska viivalla on niin paljon kovia miehiä. Hyvä suoritus on minulle tärkeintä. Mutta en ota mitään paineita.

Helsinkiläinen Hynninen, 29, edustaa Poliisien Ampumaseuraa.

Tänä vuonna on järjestetty neljä ISSF:n maailmancupia. Meksikon Acapulcossa järjestettiin maaliskuussa haulikkolajien maailmancup. Kivääri- ja pistoolilajien maailmancup kilpailtiin huhtikuun alussa Etelä-Korean Changwongissa. Acapulcossa ja Changwongissa ei ollut mukana suomalaisia. Kauden toinen haulikkolajien maailmancup oli huhtikuussa Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa, jossa kilpaili yksitoista suomalaista. Fort Benningin toukokuiseen maailmancupiin osallistui viisi kivääriampujaa.

Marjo Yli-Kiikan kahdeksas sija 50m pienoiskiväärin 3×20 ls kilpailussa Fort Benningissä on suomalaisten toistaiseksi paras sijoitus tämän vuoden maailmancupeissa.

Seuraava ISSF:n maailmancup on haulikkolajien maailmancup Kyproksen Nikosiassa 8.-17. kesäkuuta.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup
München, Saksa 23.-30.5.

Suomen joukkue

Kivääri
Miehet: Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Joni Stenström (Raseborgs Skyttar)
Naiset: Hanna Pitkänen (Turun Seudun Ampujat), Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura), Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)

Pistooli
Miehet: Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura), Teijo Kimpimäki (Jalasjärven Ampujat), Henri Rutanen (Ylivieskan Kuula), Marko Talvitie (Lehtimäen Ampujat)
Naiset: Reetta Hynninen (Poliisien Ampumaseura), Ritva Karri (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura), Mira Suhonen (Kuortaneen Kunto)

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.