Münchenin maailmancup: Juho Kurki viides ilmakiväärissä!
25.5.2013 klo 12:00

Juho Kurki kuvattuna ilma-aseiden SM-kilpailuissa.

Juho Kurki on sijoittunut hienosti viidenneksi ilmakiväärissä Saksan Münchenissä lauantaina alkaneessa ampumaurheilun maailmancupissa. Ei se nyt ihan huonosti mennyt, Kurki kommentoi kilpailuaan. Suomen naiset jäivät kauas kärjestä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kivääri- ja pistoolilajien maailmancup järjestetään Saksan Münchenissä 23.-30. toukokuuta. Cupiin osallistuu 700 ampumaurheilijaa 78 maasta. Avauspäivänä lauantaina on saatu päätökseen miesten ilmakiväärin lisäksi myös naisten ilmakivääri.

Miesten ilmakiväärissä paras suomalainen oli Kankaanpään Ampumaurheilijoita edustava Juho Kurki. Hän tähtäsi peruskilpailussa upeasti kolmanneksi parhaat pisteet eli 627,9 (104,2+105,4+104,8+104,6+105,0+103,9). Finaalissa hän oli lopulta viides.

Kurki, 21, sijoittui ilmakiväärin EM-kilpailuissa maaliskuussa kolmanneksi, ja toukokuun alussa hän nappasi tuolloin parhaan maailmancupin sijoituksensa, kun hän sijoittui Fort Benningissä pienoiskiväärin asentokilpailussa 12:nneksi. Kurjen tulos Fort Benningin ilmakiväärissä oli 620,8. Se oikeutti 16. sijaan. Kurki jäi tuolloin finaalirajasta 1,4 pistettä.

Nyt tuli ensimmäinen finaalipaikka – ja sen lisäksi hieno sijoitus 123 osanottajan joukossa.

– Ei se nyt ihan huonosti mennyt, kuului Kurjen vankka kommentti heti kilpailun jälkeen.

– Varaa on parantaa, mutta koko ajan mennään eteenpäin, hän sanoi kiirehtiessään dopingtestiin.

Joni Stenström (Raseborgs Skyttar) osallistuu nyt ensimmäiseen maailmancupiinsa. 18-vuotias nuorukainen tähtäsi ilmakiväärillä 621,2 pistettä, jotka oikeuttivat 40. sijaan. Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat) sijoittui 86:nneksi tuloksellaan 614,4.

– Joni ampui mahtavan kilpailun, hienoa työtä! Jaakon perustaito oli hyvä, mutta sitten kun tuli virhe, laukaus meni kauas ysiin, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi sanoi.

Ilmakiväärikisan voiton vei Kiinan vasta 17-vuotias Haoran Yang, ja toiseksi sijoittui kokenut unkarilainen Peter Sidi. Uudeksi ilmakiväärin tähdeksikin jo kutsuttu Yang voitti lajin myös Fort Benningissä.

Suomella oli myös naisten ilmakiväärissä kolme osanottajaa. Hanna Pitkänen (Turun Seudun Ampujat) Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) ampuivat Hirven mukaan ”melko vaatimattomat tulokset”. Pitkäsen tulos oli 409,5 (102,3+101,0+103,1+103,1) ja Yli-Kiikan 407,9 (102,0+101,4+102,3+102,2). Heidän sijoituksensa olivat 73:s ja 86:s.

– Marjolla tunne oli hyvä, mutta tänään ei vain osunut. Sellaista joskus tapahtuu. ”Hopolla” on ollut pieniä ongelmia kevään aikana, ja nyt tekeminen on vähän liian monimutkaista. Loppua kohden se parani ja sitä myöten myös tulos. Merkit kyllä viittaavat siihen, että oma tapa tehdä asioita on löytymässä, Hirvi sanoi.

Kolmas suomalainen oli Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura), joka sijoittui 96:nneksi tuloksellaan 405,9 (101,8+100,2+100,2+103,7).

Naisten ilmakiväärin ykkönen oli Lisa Ungerank Itävallasta. Hänelle pisteen hävisi Kiinan Jing Chang. Finaaliraja oli 416,0, ja osanottajia oli 126.

Suomalaiset pistooliampujat osallistuvat ensimmäisen kerran tänä vuonna maailmancupiin. Miesten 50m pistoolin karsintaan osallistuivat Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura) ja Henri Rutanen (Ylivieskan Kuula). Jahnssonin tulos oli 510 pistettä, ja Rutanen tähtäsi 538 pistettä. Rutanen on mukana sunnuntain varsinaisessa kilpailussa.

Naisten 25m pistoolissa Ritva Karri (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura) ja Reetta Hynninen (Poliisien Ampumaseura) ovat ensimmäisen päivän jälkeen sijoilla 23 ja 80. Heidän tuloksensa olivat 285 ja 271. Kilpailun kärjessä on Serbian Zorana Arunovic tuloksellaan 293.

Tänä vuonna on järjestetty neljä ISSF:n maailmancupia. Meksikon Acapulcossa järjestettiin maaliskuussa haulikkolajien maailmancup. Kivääri- ja pistoolilajien maailmancup kilpailtiin huhtikuun alussa Etelä-Korean Changwongissa. Acapulcossa ja Changwongissa ei ollut mukana suomalaisia. Kauden toinen haulikkolajien maailmancup oli huhtikuussa Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa, jossa kilpaili yksitoista suomalaista. Fort Benningin toukokuiseen maailmancupiin osallistui viisi kivääriampujaa.

Seuraava ISSF:n maailmancup on haulikkolajien maailmancup Kyproksen Nikosiassa 8.-17. kesäkuuta.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup
München, Saksa 23.-30.5.

Finaalituloksia la 25.5.

Ilmakivääri 60 ls + finaali, miehet: 1) Haoran Yang Kiina 210,5 (628,9), 2) Peter Sidi Unkari 206,8 (633,5), 3) Ilja Tsharheika Valko-Venäjä 186,2 (626,1), 4) Tao Wang Kiina 165,2 (626,6), 5) Juho Kurki Suomi 143,7 (627,9), 6) Alexander Schmirl Itävalta 123,1 (626,6), 7) Vitali Bubnovitsh Valko-Venäjä 102,3 (625,8), 8) Juri Shcherbatsevitsh Valko-Venäjä 79,2 (626,2), … 40) Joni Stenström Suomi 621,2, … 86) Jaakko Björkbacka Suomi 614,4.

Ilmakivääri 40 ls + finaali, naiset: 1) Lisa Ungerank Itävalta 206,7 (416,0), 2) Jing Chang Kiina 205,7 (418,9), 3) Emilie Evesque Ranska 185,0, (416,1), 4) Jessica Mager Saksa 164,7 (416,9), 5) Siling Yi Kiina 144,4 (418,8), 6) Narjes Emamgholinejad Andvari Iran 123,8 (417,9), 7) Andrea Arsovic Serbia 102,9 (418,3), 8) Nikola Mazurova Tshekki 80,7 (417,2), … 73) Hanna Pitkänen Suomi 409,5, … 86) Marjo Yli-Kiikka Suomi 407,9, … 96) Annika Sihvonen Suomi 405,9

Lisää tietoa kilpailusta löydät täältä.