Maailmancup päättyi riemukkaasti: Henri Sorvo skeetin seitsemäs ja sivusi junioreiden ME:tä
16.6.2013 klo 12:00

Tyytyväinen Henri Sorvo Nikosian maisemissa. Kuva: Timo Laitinen

Henri Sorvo on ampunut hienosti skeetin maailmancupissa Kyproksen Nikosiassa. Lahden Ampumaseuraa edustava 19-vuotias nuorukainen sijoittui kisassa seitsemänneksi ja putosi kuuden parhaan finaalista vasta jännittävän uusinnan jälkeen. Sorvon peruskilpailun tulos 121 sivuaa junioreiden ME:tä.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup päättyi sunnuntaina Kyproksen Nikosiassa. Viimeinen kilpailu oli miesten skeet, johon osallistuivat suomalaisista Henri Sorvo (Lahden Ampumaseura) sekä Sibbo Skyttegillen kaksikko Oskari Kössi ja Timo Laitinen.

Luumäellä asuvan mutta Lahden Ampumaseuraa edustavan Henri Sorvon peruskilpailun tulos oli 121 (25+23+25+24+24). Hän pääsi sillä kolmen muun ampujan kanssa finaaliuusintaan. Sorvo ja Kreikan Efthimios Mitas kävivät tiukan kamppailun paikasta kuuden parhaan joukkoon, sillä Mitas voitti Sorvon lopulta 12-11. Norjan Ole Eilif Undseth ja Yhdistyneiden Arabiemiraattien Saif Bin Futtais olivat pudonneet jo aiemmin.

Sorvon peruskilpailun tulos sivuaa myös junioreiden ME:tä. Hän sijoittui kaksi vuotta sitten poikien EM-kilpailuissa pronssille ja MM-kilpailuissa kuudenneksi. Hänen paras maailmancupin sijoituksensa ennen tätä oli 83. sija, joka tuli viime vuoden huhtikuussa Lontoossa.

Nyt sitten rävähti oikein kunnolla.

– Hyvillä mielin olen, suoraan sanottuna, Sorvo sanoi sunnuntai-iltana.

– Oman parhaani tein, ja se riitti tuohon. Finaaliuusinnasta, ME:n sivuamisesta ja sijoituksesta ehkä suurin yllätys oli sijoitus. Päivä oli upea kaikin puolin!

– En ole pettynyt, vaikka en päässyt finaaliin. Uusinnassa olivat ammattimiehet vastassa. Putoaminen ei harmita, ja uusinta oli vain plussaa. Viime kausi meni melkein pohjassa rämpien, enkä saanut otetta. Tämä vuosi alkoi hyvin, ja nyt sain tästä lisää itseluottamusta.

Kilpailun aikana olosuhteet olivat lämpimät ja tuuliset.

Ampumaurheiluliiton skeetin päävalmentaja Peeter Päkk oli erittäin tyytyväinen Sorvon suoritukseen.

– Se oli huippusuoritus juniorilta. Hänellä on tulevaisuus edessään. Olen hyvillä mielin aina, kun nuoret onnistuvat. Loistava suoritus! Taso on kova, ja nyt Henri teki myös poikien MM-tulosrajan.

Sorvo ei vielä tiennyt, osallistuuko hän heinäkuussa Espanjan Granadassa järjestettävään maailmancupiin. Tavoite on nyt asetettu heinä-elokuussa Saksan Suhlissa järjestettäviin EM-kilpailuihin.

Sibbo Skyttegillen kaksikko Oskari Kössi ja Timo Laitinen ampui tulokset 115 (22+24+21+23+25) ja 115 (23+23+23+23+23), joilla he olivat sijoilla 42 ja 46.

Kuwaitin kokenut Abdullah Alrashidi voitti kultamitaliottelussa ruotsalaisen Henrik Janssonin. Viisikymppinen Alrashidi oli uusinnassa lopulta parempi 10-9.

Nikosian cup oli kauden seitsemäs maailmancup ja kolmas haulikkolajien cup. Mukana oli 380 ampumaurheilijaa 58 maasta. Suomesta kisoihin osallistui viisitoista ampumaurheilijaa. Suomella on aiemmista maailmancupeista kolme finaalipaikkaa. Kivääriampuja Juho Kurjen Münchenin 5. ja 7. sijojen lisäksi Marjo Yli-Kiikka sijoittui kahdeksanneksi naisten pienoiskiväärin asentokilpailussa Fort Benningin maailmancupissa.

Kauden viimeinen maailmancup on heinäkuussa Espanjan Granadassa, missä kilpaillaan haulikossa, kiväärissä ja pistoolissa.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup
8.-17.6. Nikosia, Kypros

Tuloksia su 16.6.

Miesten skeet 125 kiekkoa + finaali:
Peruskilpailu: 1) Henrik Jansson Ruotsi 123, 2) Abdullah Alrashidi Kuwait 123, 3) Juan Jose Aramburu Espanja 123, 4) Luigi Lodde Italia 122, 5) Aleksandr Zemlin Venäjä 122, 6) Efthimios Mitas Kreikka 121/uusinta 12, 7) Henri Sorvo Suomi 121/11 (sivuaa junioreiden ME:tä), 8) Ole Eilif Undseth Norja 121/7, 9) Saif Bin Futtais Yhdistyneet Arabiemiraatit 121/5, … 42) Oskari Kössi Suomi 115, … 46) Timo Laitinen Suomi 115.

Semifinaali: 1) Alrashidi 16, 2) Jansson 15/uusinta 4, 3) Aramburu 15/3, 4) Mitas 14/uusinta 6, 5) Lodde 14/5, 6) Zemlin 14/1.
Pronssimitaliottelu: Juan Jose Aramburu Espanja – Efthimios Mitas Kreikka 16-15
Kultamitaliottelu: Abdullah Alrashidi Kuwait – Henrik Jansson Ruotsi 14-14/uusinta 10-9

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.