SAL nimesi 40 urheilijaa kesän EM-kisoihin
19.6.2013 klo 12:00

Trap-ampuja Jukka Laakso tiistaina Hälvälän ampumaradalla. Kuva: Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) on nimennyt 40 urheilijaa heinä-elokuussa järjestettäviin EM-kilpailuihin, jotka järjestetään Kroatian Osijekissa ja Saksan Suhlissa.

25/50/300m lajien EM-kilpailut (kivääri ja pistooli) ovat Osijekissa 21.7.-3.8. Suhlissa kilpaillaan haulikon ja liikkuvan maalin EM-mitaleista 28.7.-8.8.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava trap-ampuja Jukka Laakso on EM-kisojen ensikertalainen.  Hän teki ennätyksensä (117) ensimmäisessä maailmancupissaan huhtikuussa Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa. Toukokuussa Nikosiassa oma ennätys jäi vain yhden kiekon päähän.

Juhannusviikolla Laakso, 35, palasi kisatunnelmiin Hälvälän ampumaradalla.

– Lähden jokaiseen kilpailuun tekemään uutta ennätystä. Sivusin ennätystäni kolmessa kilpailussa (Al Ain, Brno ja Mäntsälä), ja Kyproksella jäin siitä pisteen. EM-kilpailut olivatkin kauden päätavoitteeni, mikseivät nyt myös MM-kilpailut, jotka ovat syyskuussa Perussa.

– Olen tällä hetkellä jopa hieman etuajassa, kun mietitään kuntoani. Nyt on pohdittava, höllätäänkö harjoitusmääriä vai lisätäänkö niitä. Kuntopiikki olisi hyvä saada heinä-elokuun vaihteeseen, jolloin EM-kilpailut Saksan Suhlissa järjestetään.

Laakso myöntää, että vuoden alku on ollut hyvä. Nyt hän vain toivoo, että noususuhdanne jatkuisi ja ”piikkejä” tulisi oikeassa paikassa.

– Jos käy hyvin ja osumia tulee, MM-kilpailut voivat olla mahdolliset. Ensin ovat kuitenkin EM-kilpailut. Pidän jalat tiukasti maassa. Tiedän omat kykyni, ja ne pitää vain ”kutitella” esiin oikeassa paikassa.

Suomen joukkueet

25/50/300m lajien EM-kilpailut, kivääri ja pistooli
Osijek, Kroatia 21.7.-3.8.

Kivääri (12)
Miehet: Jaakko Björkbacka (Lehtimäen Ampujat), Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Kari Pennanen (Kouvolan Metsästys- ja Ampumaseura), Antti Puhakka (Kotkan Ampumaseura), Juha Rutonen (Sodankylän Ampujat)
Naiset: Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Pojat: Olli Hahl (Mikkelin Ampujat), Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura), Joni Stenström (Raseborgs Skyttar)
Tytöt: Katarina Långström (Esbo Skytteförening), Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura). Saana Tattari (Nokian Seudun Ampujat) ja Riikka Parviainen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura) karsivat kolmannesta paikasta Salon kilpailuissa 6.-7.7.

Pistooli (5)
Miehet: Teemu Lahti (Lahden Ampumaseura), Marko Räsänen (Suomussalmen Urheiluampujat), Marko Talvitie (Lehtimäen Ampujat), Petri Ylinen (Kauhavan Ampujat)
Naiset: Ritva Karri (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura)

Yleis- ja lajijohto
Juha Hirvi, joukkueenjohtaja, valmentaja (kivääri)
Pasi Wedman, valmentaja (kivääri)
Zeljko Todorovic, valmentaja (olympiapistooli)
Marko Leppä, valmentaja (iso- ja vakiopistooli)
Veijo Sivula, aseseppä/testaaja

Haulikon ja liikkuvan maalin EM-kilpailut
Suhl, Saksa 28.7.-8.8.

Haulikko

Skeet (7)
Miehet: Lauri Leskinen (Sibbo Skyttegille), Heikki Meriluoto (Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseura). Kolmannesta paikasta karsivat Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille) ja Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille) Sako-Beretta -kilpailussa 29.-30.6. sekä Marko Kemppainen (Suomussalmen Urheiluampujat) Granadan maailmancupissa. Tuloksen on oltava vähintään 118.
Naiset: Marjut Heinonen (Oulun Seudun Haulikkoampujat)
Pojat: Pekka Heinonen (Suomussalmen Urheiluampujat), Eemeli Kurki (Ala-Hämeen Ampujat), Henri Sorvo (Lahden Ampumaseura)

Trap (7)
Miehet: Mika Bister (Kymppi-64), Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat), Veli-Matti Matikainen (Sibbo Skyttegille)