Osijekin EM-kilpailut: Aleksi Leppä ilahdutti kahdeksannella sijallaan
26.7.2013 klo 12:00

Aleksi Leppä oli tyytyväinen EM-urakkaansa. Kuvat: Lassi Palo
Aleksi Leppä uransa ensimmäisessä arvokisafinaalissa.
Euroopan Ampumaurheiluliiton varapuheenjohtaja Kerstin Bodin muisti Aleksi Leppää palkintojenjaossa.
Marjo Yli-Kiikka.
Joni Stenström.
Olli Hahl.

Aleksi Leppä ilahdutti kahdeksannella sijallaan poikien pienoiskiväärin makuun kilpailussa Kroatian Osijekissa perjantaina jatkuneissa 25/50/300m EM-kilpailuissa (kivääri ja pistooli). Suomi sijoittui poikien joukkuekilpailussa kahdeksanneksi. Marjo Yli-Kiikka oli naisten 50m pienoiskiväärin asentokilpailussa 34:s.

Kroatian Osijekissa jatkuvien 25/50/300m kivääri- ja pistoolilajien EM-kilpailujen ohjelmassa olivat perjantaina naisten 50m pienoiskiväärin 3×20 ls kilpailu ja poikien 50m pienoiskiväärin makuun kilpailu.

Naisten 50m pienoiskivääri 3×20 ls

Naisten 50m pienoiskiväärin 3×20 ls kilpailussa Suomea edusti Marjo Yli-Kiikka (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura). Hän sijoittui torstaina makuun kilpailussa 48:nneksi. Nyt sijoitukseen tuli hivenen kohennusta, kun hän tähtäsi 573 pistettä ja sijoittui 34:nneksi. Yli-Kiikka ampui polvelta 190, makuulta 197 ja pystystä 186 pistettä. Finaaliraja oli 582.

Yli-Kiikan arvion mukaan hänellä oli jokaisessa asennossa ”hyvät hetkensä”.

– Tuli vain liikaa ysejä, hän sanoi.

– Kilpailussa oli hyviä elementtejä, ja ne tuntuivat hyviltä huonon kauden jälkeen. Taito on tallella, mutta se oli nyt helteen sumentama, Yli-Kiikka sanoi kisan päätyttyä.

Yli-Kiikka on kilpaillut olympialaisissa kolme kertaa, viimeksi vuosi sitten Lontoossa. Viime syksynä hän sanoi ottavansa tämän kauden hiukan kevyemmin kuin edelliset. Syykin on selvä: edes huippu-urheilijat eivät ole koneita, ja välillä tekee hyvää ottaa rennommin.

– Mitään ei ole vielä menetetty tämän olympiadin suhteen. Ensimmäiset olympiapaikat jaetaan Granadan MM-kilpailuissa, jotka järjestetään ensi vuoden syyskuussa. Eli niihin on vielä yli vuosi aikaa. Voin totutella uusiin treeneihin ja sääntöihin, hän sanoi.

EM-kultamitalin voitti Saksan Amelie Kleinmanns. Joukkuekilpailun paras oli Tshekki, joka voitti pisteellä Ranskan ja Puolan. Hopea- ja pronssijoukkueen paremmuus ratkesi yhdellä sisäkympillä.

Poikien 50m pienoiskivääri 60 ls, makuu

Poikien 50m pienoiskiväärin makuun kilpailussa olivat mukana Olli Hahl (Mikkelin Ampujat), Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) ja Joni Stenström (Raseborgs Skyttar).

Leppä riemastutti hyvällä suorituksellaan, sillä hän nappasi kisojen ensimmäisen finaalipaikan Suomelle. Se tuli peruskilpailun seitsemänneksi parhaalla tuloksella 618,9. Lepän sarjat olivat 102,4+102,6+103,0+103,3+106,1+101,5. Toiseksi viimeinen sarja oli niin kova, että se oli lopulta koko kilpailun paras.

Syyskuussa 19 vuotta täyttävä Leppä kilpaili nyt viidennen kerran kansainvälisissä arvokilpailuissa, ja nyt tuli ensimmäinen finaalipaikka. Finaalin ja siellä saavutetun kahdeksannen sijaan jälkeen Leppä oli erittäin tyytyväinen.

– En ole saanut kauden aikana mitään aikaiseksi ennen tätä. Kausi onkin ollut surkea. Osaaminen tuli nyt ulos oikealla hetkellä, ja tämä oli erittäin hyvä juttu kauden loppuun, nuorukainen hymyili.

Leppä myönsi, että finaali jännitti ”jonkin verran”.  Tai ehkä enemmän kuin jonkin verran, sillä syke oli kuulemma kova.

– Pyssy heilui aika paljon.

Peruskilpailu oli Lepän mukaan ”sellaista perusmeikäläisen tekemistä” yhtä sarjaa lukuun ottamatta. Eli sitä sarjaa, jossa tuli 106,1 pistettä. Hän tiesi ampuvansa kyseistä sarjaa hyvin, mutta ei tiennyt sen tarkemmin missä mennään ennen kuin vilkaisi tuloksensa.

– Kun näin pisteet, ajattelin, että ohhoh, mistä se tuli, Leppä naurahti.

– Olen nyt tyytyväinen, ja tästä on hyvä jatkaa, hän sanoi ja alkoi raahata varusteitaan kisapaikalta pois.

Stenström sanoi pienoiskiväärin asentokilpailun jälkeen, että häntä ”melkein hävetti” tulla Kroatiaan asti ja ampua niin huonosti. Nyt hänen ilmeensä oli huomattavasti iloisempi eikä häpeämiseen ollut enää mitään syytä. Stenström ampui tuloksen 616,8 ja sijoittui 15:nneksi. Finaalipaikkaan olisi vaadittu pari pistettä parempi tulos.

– Säädimme kivääriäni, ja aloin nyt osua. Osuin paremmin kuin muutama päivä sitten. Minua jännitti alussa, mutta sen jälkeen alkoi kulkea paremmin, Stenström kertasi kilpailuaan.

Toisissa arvokilpailuissaan kilpaillut nuorukainen harmitteli sitä, että ”ysejä tuli aika paljon – ja huonoja ysejä”.

– Vanhan laskentatavan mukaan minulla ei olisi ollut yhtään satasen sarjaa. Se rokotti paljon, sarjat 102,5+102,4+103,7+101,7+103,0+103,5 ampunut Stenström sanoi.

Hahl sijoittui 56:nneksi tuloksellaan 606,1 (101,2+100,2+100,8+103,2+98,7+102,0). Mikkeliläinen osallistui nyt ensimmäisen kerran kansainvälisiin arvokilpailuihin. Hän ei ollut tyytyväinen debyyttiinsä, sillä asentokilpailussa hän oli 50:s.

– Eipä jäänyt paljon kerrottavaa näistä kisoista, hän sanoi aluksi, mutta alkoi sitten löytää hyviäkin puolia kisaviikostaan.

– Kokemuksena tämä oli hieno, ja opin paljon alkaen kansainvälisten kisojen toiminnasta. Viikko oli ikimuistoinen, ja ilmapiiri ja porukka olivat mukavia! Minulla on kova halu päästä uudestaan mukaan arvokisoihin. Näistä jäi parannettavaa, Hahl summasi.

Sveitsi voitti joukkuekilpailun 6,3 pisteen erolla Norjaan. Sveitsin voittotulos 1855,8 on uusi maailmanennätys. Ukraina oli kolmas. Suomi sijoittui kahdeksanneksi.

Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentajan Juha Hirven mukaan
Lepän suoritus oli ”loistava”. Viikon alussa nimenomaan makuuasento aiheutti Lepälle ”stressiä”, mutta kun asioita mietittiin, ongelmat ratkesivat, Hirvi kertoi.

– Sanoin Aleksille kisapäivän aamuna, että antaa mennä vaan, ja painotin tuloksenteon makua. Kisassa olikin hienoja pätkiä, ja 106,1 pisteen sarja nosti sijoitusta. Sellaisia tarvitaan aina. Myös Joni täytti paikkansa. Olli sen sijaan oli vaisu, Hirvi mietti.

Suomalaisia ei kilpaile lauantaina

Osijekin EM-kilpailuissa kilpaillaan lauantaina miesten ja poikien 50m pistoolikisat, joissa ei ole suomalaisia mukana.

Osijekin EM-kilpailuihin osallistuu 580 ampumaurheilijaa 39 maasta. Lajeja on 23, ja viimeinen kilpailupäivä on perjantai 2. elokuuta. Kilpailusuorituksia on yhteensä 974.

Saksan Suhlissa kilpaillaan haulikon ja liikkuvan maalin EM-mitaleista 28.7.-8.8. Sinne on nimetty 24 suomalaista ampumaurheilijaa.

25/50/300m lajien EM-kilpailut, kivääri ja pistooli
Osijek, Kroatia 21.7.-3.8.

Tuloksia pe 26.7.

Naisten 50m pienoiskivääri 3×20 ls + finaali: 1) Amelie Kleinmanns Saksa 456,2 (peruskilpailu 582), 2) Snjezana Pejcic Kroatia 453,9 (585), 3) Ivana Maksimovic Serbia 440,0 (584), 4) Kata Veres Unkari 429,1 (584), 5) Emilie Evesque Ranska 418,2 (583), 6) Laurence Brize Ranska 408,4 (582), 7) Nikola Mazurova Tshekki 397,2 (582), 8) Paula Wronska Puola 393,5 (582), … 34) Marjo Yli-Kiikka Suomi 573.
Joukkuekilpailu: 1) Tshekki 1737, 2) Ranska 1736/82x, 3) Puola 1736/81x.

Poikien 50m pienoiskivääri 60 ls + finaali, makuu: 1) Roberto May Sveitsi 206,6 (peruskilpailu 619,7), 2) Sandor Nagy Unkari 205,7 (618,8), 3) Simon Weithaler Italia 183,3 (619,6), 4) Manuel Luscher Sveitsi 162,6 (623,1), 5) Jevgeni Kharkov Venäjä 142,2 (619,1), 6) Jonas Dahl Norja 121,5 (621,9), 7) Niels Overgaard Tanska 101,4 (619,9), 8) Aleksi Leppä Suomi 79,9 (618,9), … 15) Joni Stenström Suomi 616,8, … 56) Olli Hahl Suomi 606,1.
Joukkuekilpailu: 1) Sveitsi 1855,8 (ME), 2) Norja 1849,5, 3) Ukraina 1848,7, … 8) Suomi 1841,8.

EM-kilpailujen ohjelmaa (ajat Suomen aikaa)

La 27.7.
10.15 50m pistooli/pojat
12.45 50m pistooli/miehet
13.00 Finaali: 50m pistooli/pojat
15.30 Finaali: 50m pistooli/miehet

Su 28.7.
10.00 25m pistooli 1/2 kilpailupäivän 30 ls /pojat
10.15 50m pienoiskivääri 3×40 ls/miehet
14.30 Finaali: 50m pienoiskivääri 3×40 ls/miehet

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä ja täältä.